عمل لاغری روشی درمانی برای کاهش وزن است که در آن با تغییر نحوه گوارش غذا و کاهش کالری دریافتی، موجب کاهش وزن بیمار می شود. از طریق جراحی های لاغری بیمار نه تنها کاهش وزن چشمگیر و بدون بازگشتی را تجربه می کند، بلکه سلامتش نیز بهبود می یابد. پس از جراحی لاغری اکثر بیماری های مرتبط با چاقی مانند دیابت، فشار خون بالا و بیماری های قلبی بهبود می یابند. در ادامه به توضیح انواع جراحی لاغری و جدید ترین متد جراحی لاغری می پردازیم.

اسلیو معده

اسلیو معده یکی از جدید ترین ، پرطرفدارترین و کم خطرترین متد های جراحی های لاغری است که با برداشتن ۸۰ درصد معده موجب کاهش کالری های دریافتی و در نتیجه لاغری می شود. همچنین بخشی از معده که مسئول ترشح هورمون گرسنگی است در این جراحی حذف می شود از این رو اشتهای بیمار به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

اسلیو معده جدید ترین متد جراحی لاغری است که نسبت به سایر روش ها عوارض و چالش های کمتری داشته و موجب درمان بیماری های مرتبط با چاقی نیز می شود. همچنین دوره نقاهت عمل اسلیو معده نیز کوتاه تر و بهتر از سایر روش ها سپری خواهد شد. بیمار می تواند ۶۰ تا۷۰ درصد وزن خود را با عمل اسلیو معده کم کند.

بای پس معده

جراحی بای پس معده نه تنها موجب کاهش ابعداد معده می شود بلکه با دستکاری روده عمل جذب مواد غذایی را کمتر می کند. طی مراحل بای پس معده، ابتدا بخشی از معده بریده شده و کنار گذاشته می شود سپس بخشی از روده به ادامه معده متصل شده و دوخته می شود. این کار موجب می شود که اولا فرد غذای کمتری بخورد و دوما تمام کالری این غذا نیز به طور کامل جذب نشود. بای پس معده یکی از استانداد ترین جراحی های لاغری است که موجب کاهش ۸۰ درصدی ورن فرد می شود.

اما متاسفانه عوارضی همچون سندروم دامپینگ یا عدم توانایی معده در نگهداری غذا را به همراه دارد. علاوه بر این بیماران بای پس معده توانایی جذب برخی ویتامین ها را از دست می دهند و تا آخر عمر مجبور به مصرف مکمل های ویتامین و مواد معدنی هستند.

حلقه گذاری معده

حلقه گذاری یا حلقه قابل تنظیم معده یکی دیگر از روش های جراحی لاغری است که طی آن نوعی حلقه به دور قسمت فوقانی معده بسته می شود و با کوچک کردن این بخش موجب کمتر خوردن بیمار می شود. پس از جراحی حلقه گذاری معده بیمار سریع تر از قبل احساس سیری می کند. البته بیمار پس از این جراحی نسبت به اسلیو و بای پس معده با سرعت کمتری وزن کم می کند.

بالون معده

طی این جراحی بالونی وارد معده می شود که حجم زیادی از آن را اشغال می کند و بیمار دیگر قادر نخواهد بود تا مثل سابق غذا بخورد. البته بالون معده روشی تقریبا منسوخ شده است و به دلیل عوارض آن، امروزه کمتر استفاده می شود.

اطلاعات بیشتر در www.bimarestaan.ir