جراحی های لاغری به عنوان یک گزینه درمانی موثر برای افرادی است که با چاقی دست و پنجه نرم می کننداسلیو معده و بای پس معده دو تا از جراحی های رایج کاهش وزن هستند، این دو عمل جراحی در مکانیسم با هم متفاوت هستند.

در این مقاله تفاوت‌ اسلیو و بای پس را بررسی می‌کنیم و به شما کمک می کنیم تا در مورد انتخاب مناسب‌ ترین گزینه کاهش وزن خود تصمیمی آگاهانه بگیرید.

تفاوت اسلیو و بای پس

در این بخش به تفاوت اسلیو و بای پس می پردازیم:

پیچیدگی جراحی

اسلیو معده به طور کلی در مقایسه با بای پس روش ساده تری در نظر گرفته می شود و شامل برداشتن بخشی از معده بدون تغییر در مسیر روده است. از سوی دیگر، بای پس معده شامل مراحل جراحی پیچیده تری است و با ایجاد یک کیسه کوچک و تغییر مسیر دستگاه گوارش انجام می شود.

تفاوت اسلیو و بای پس در نتایج نهایی

هر دو جراحی می توانند منجر به کاهش وزن قابل توجهی شوند. با این حال، بای پس معده با کاهش وزن بیشتری در دراز مدت همراه است. این تفاوت به دلیل ترکیبی از اثرات محدود کننده غذا و سوء جذب در مواد غذایی در بای پس است.

میزان خطر کمبود مواد مغذی

بای پس معده در مقایسه با اسلیو خطر کمبودهای مواد مغذی بیشتری دارد. تغییر مسیر دستگاه گوارش می تواند بر جذب برخی ویتامین ها و مواد معدنی تأثیر بگذارد، به همین دلیل  مصرف مکمل های غذایی بعد از عمل بای پس ضروری است.

در جراحی اسلیو، خطر کمبود مواد مغذی مورد نیاز بدن کمتر است، زیرا در این روش مسیر روده را تغییر نمی دهند.

تفاوت اسلیو و بای پس در میزان تاثیر آن ها بر درمان مشکلات ناشی از چاقی

مطالعات نشان می دهد که هر دو عمل اسلیو و بای پس معده بسیاری از مشکلات پزشکی مرتبط با چاقی از جمله دیابت نوع 2، فشار خون بالا و آپنه خواب را بهبود می بخشند یا برطرف می کنند.

با این حال، مشخص شده است که بای پس معده به دلیل تاثیر سوء جذب مواد مغذی، تاثیر قابل توجهی بر شرایط متابولیک دارد.

منبع: bariatricsurgery.ir