یکی از سوالات متقاضیان ارتودنسی قطعا این است که آیا ارتودنسی درد دارد یا خیر.

 در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بریس های ارتودنسی ممکن است کمی آزاردهنده باشند؛ اما درد و ناراحتی شدیدی ایجاد نمی کنند. در اکثر موارد، دردهای شدیدی که توسط بیماران گزارش می شود، هیچ منشا جسمی نداشته و بیشتر به میزان سلامت روحی بیمار مربوط می شود. دردهای مربوط به انجام ارتودنسی، معمولا از 4 ساعت بعد از درمان، شروع می شود و طی بیست و چهار ساعت، به آرامی شدیدتر می شوند. پس از گذشت این بیست و چهارساعت، این دردها به مرور کاهش یافته و پس از گذشت هفت روز کاملا برطرف می شوند.

علت درد در زمان ارتودنسی

در بیشتر کودکان از ارتودنسی ثابت برای درمان استفاده می شود. براکت های فولادی، سرامیکی یا پرسلینی با چسب مخصوص به دندان چسبانده می شوند. نیرویی که توسط براکت به دندان وارد می شود سبب مرتب کردن و رفع بهم ریختگی دندان ها می شود. برخی از افراد ممکن است احساس کنند لثه آن ها قرمز شده یا دچار حساسیت شده است. نوع و روش درمان و همچنین فیزیولوژی بیمار نقش زیادی در شدت ناراحتی دارد.

بطور معمول استفاده از براکت های ارتودنسی در طی درمان نباید موجب درد شود. اما گاهی اوقات در هنگام شروع درمان و وجود دستگاه ارتودنسی در دهان، فرد دچار احساس نامطلوبی می شود. ممکن است براکت ها سبب دردناکی لثه و لب شود که به سرعت باید به رفع آن ها اقدام کرد و آن نقاط را تحت درمان قرار داد. در زمان ارتودنسی می توان مشکلات زیر را تجربه کرد:

·        درد در ناحیه فک

·        درد در ناحیه دندان

·        حساسیت لثه

·        اختلال در غذا خوردن

·        سردرد

برای تسکین دردهای هفته اول ارتودنسی چه کنیم؟

معمولا می توان این دردها را با مسکن های بدون نسخه، مثل استامینوفن، کنترل کرد. در هفته اول درمان، بهتر است از خوردن غذاهایی که سفت بوده و نیاز به جویدن دارند، خودداری کنید. با مصرف نوشیدنی ها و مواد غذایی خنک، می توان التهاب لثه ها را تسکین داد.

بیشتر افراد، در عرض یک ماه به طور کامل به این بریس ها عادت می کنند.

تغذیه در حین ارتودنسی در هفته اول شامل غذاهای زیر می شود:

·        سوپ

·        ماست سرد

·        اسموتی ها و نوشیدنی های خنک

·        پوره سیب زمینی

·        میوه های نرم مثل موز و انواع توت ها

منبع: مجله سلامتی بیمارستان