آیا ارتودنسی درد دارد؟ برخی از افراد تصور می کنند ارتودنسی مشابه معضلی مانند دندان درد، ممکن است دردناک و وحشتناک باشد. خبر خوب این است که این تصور کاملا اشتباه است. در واقع بهتر است به جای عبارت درد ارتودنسی ، از ناراحتی ناشی از ارتودنسی صحبت کنیم. زیرا افراد تا چند روز ممکن است کمی ناراحتی تجربه کنند و چه بسا هیچ دردی هم تجربه نکنند.

10 نکته برای تسکین درد ارتودنسی دندان

10 روش ساده زیر به راحتی و در کمترین زمان ممکن هرگونه درد در زمان ارتودنسی به خصوص ارتودنسی ثابت را سرکوب می کنند و برای همه افراد نیز در دسترس هستند. اگر نیاز به تسکین درد در حین درمان خود هستید حتما این روش ها را امتحان کنید.

·        داروهای بیحسی خوراکی استفاده کنید: قرار دادن این داروها بر روی یک تکه پنبه تمیز و سپس آغشته کردن لثه ها به آن می تواند تا حد زیادی درد را کاهش داده یا کاملا سرکوب کرد.

·        داروی مسکن بدون نسخه بخرید: افرادی که حین تنظیمات بریس ارتودنسی درد زیادی تجربه می کنند بهتر است که به فاصله 1 ساعت قبل از جلسات تنظیم و 2 ساعت بعد از آن مسکن مصرف کنند.

·        از کمپرس یخ استفاده کنید: قرار دادن کمپرس یخ روی گونه ها یا اعمال مستقیم آن به لثه ها می تواند به کاهش درد، التهاب و ورم لثه کمک کند.

·        آب یخ هم فکر خوبی است: آب سرد دمای داخل دهان را کاهش می دهد و قادر است به کاهش ورم لثه کمک کند.

·        بیشتر غذاهای نرم بخورید: چه ارتودنسی ثابت فلزی داشته باشید و چه ارتودنسی متحرک با پلاک شفاف ارتودنسی، در هر صورت شما باید تا پایان مدت زمان ارتودنسی یک رژیم غذایی نرم که نیاز کمتری به جویدن دارد مصرف کنید.

·        از موم ارتودنسی استفاده کنید: متخصصان ارتودنسی برای ایمن سازی لبه های تیز براکت یا سیم ارتودنسی، به بیماران خود موم یا وکس مخصوصی می دهند. به محض اینکه متوجه شدید لبه تیز بری باعث زخم شدن داخل دهان شده و درد ارتودنسی تجربه می کنید، حتما ابتدا موم را به لبه تیز بریس بزنید و آنگاه برای کاهش درد اقدام کنید.

·        آب ولرم و نمک را امتحان کنید: میتوان از آب ولرم و نمک برای آرام سازی در داخل دهان و کمک به ضدعفونی و تمیز شدن محل زخم نیز کمک کرد.

·        لثه های خود را ماساژ دهید: برای کاهش درد و ورم لثه حین ارتودنسی تنها کافیست که لثه ها را با سر انگشتان خود به آرامی ماساژ دهید.

·        روی حفظ و ارتقای بهداشت دهان و دندان تمرکز کنید: هرچقدر در رعایت بهداشت کوشاتر باشید به همان اندازه درد و ناراحتی کمتر خواهد شد

·        کمی صبور باشید: این درد جزئی است و قرار نیست شما را کلافه کند و اغلب افراد بعد از چند روز به خوبی درد را پشت سر گذاشته و به شرایط کاملا عادت می کنند.

اطلاعات بیشتر در مجله سلامتی بیمارستان