در صورتی که امکان مراجعه به دندانپزشک را ندارید، می توانید از درمان خانگی دندان درد استفاده کنید. خوشبختانه این مواد به راحتی در خانه هر شخصی پیدا می شود.  البته به خاطر داشته باشید که برطرف کردن مشکلات دندانپزشکی در بارداری و شیردهی نیاز به نظر دندانپزشک دارد پس بهتر است در این دوران خود درمانی نکنید.

میخک

بهترین کار برای تسکین دندان درد قرار دادن یک میخک نزدیک محل دندان درد و جویدن آن برای بیرون ریختن روغن میخک می باشد. با بیرون ریختن روغن از میخک، طعم دهان به تلخی میزند و دوست دارید هر چه سریع تر آن را بیرون بریزید! اما ۴ دقیقه صبر کنید تا دندان دردتان تسکین یابد، سپس بیرون بریزید

آب گرم و نمک

غرغره کردن آب گرم و نمک نه تنها برای گلودرد مفید است بلکه می تواند به تسکین دندان درد نیز کمک کند. نصف قاشق چای خوری نمک را در ۸ اونس آب گرم (داغ نباشد) حل کنید و در دهان خود بچرخانید.

مخلوط آب گرم و نمک، مایعاتی که در بافت های عفونی جمع شده را بیرون می کشد و در صورتی که بیمار دچار آبسه شده باشد فشار را در آن قسمت کاهش می دهد

یخ یا کمپرس آب سرد

شاید واضح ترین و آسان ترین راه درمان خانگی دندان درد، قرار دادن یخ یا کمپرس آب سرد روی قسمت خارجی دندان درد (روی صورت) می باشد.

سیر

که یک حبه سیر را خرد می کنید، آلیسین (allicin) ترشح می شود. آلیسین نوعی آنتی باکتریال طبیعی است که می تواند به دندان درد کمک کند. جویدن یک حبه سیر خام یا چرخاندن آب سیر در دهان می تواند راه حل بسیار خوبی برای دندان درد باشد.

درمان های پزشکی دندان درد

در صورتی که همراه با دندان درد، علائم زیر را مشاهده کردید، درمان خانگی دندان درد را رها کرده و حتما به دندانپزشک مراجعه کنید:

·        تب و لرز

·        ترشح

·        درد مداوم که تشدید می شود و با خوردن دارو نیز تسکین نمی یابد

·        درد دندان عقل

پرکردگی دندان

اگر پوسیدگی یا کرم خوردگی در یکی از دندان هایتان وجود دارد که به عصب رسیده و دردناک است، ممکن است برای حفاظت از عصب های پالپ نیاز به پرکردگی دندان داشته باشید.

عصب کشی(روت کانال)

اگر پالپ دندان عفونی شود، بیمار دچار آبسه دندان شده و نیاز به عصب کشی دارد

  کشیدن دندان

در برخی موارد، دندان اصلاح شدنی نیست و بهترین راه حل کشیدن آن است. اگر دندان شیری چنین مشکلاتی داشته باشد، تقریبا در تمامی موارد آن را می کشند زیرا در هر صورت دندان اصلی جای آن را خواهد گرفت.

بزرگسالانی که مجبور به کشیدن دندان می شوند، اغلب به وسیله ی بریج، روکش یا ایمپلنت دندان، آن را جایگزین می کنند.

اطلاعات بیشتر درد مجله دندانپزشکی ایمپلنت