فرسایش مینای دندان معمولاً به‌صورت حفره‌ای در دندان‌ها ظاهر می‌شود و به‌طور کلی سطح دندان را از بین می‌برد. بعد از فرسایش مینا، عاج دندان مشخص می‌شود که رنگ آن تیره‌تر و زردتر از مینای دندان است. از آنجاکه عاج حساس است، دندان‌ها می‌توانند نسبت به گرما و سرما یا غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی حساس‌تر باشند.

علائم

علائم فرسایش مینای دندان شامل موارد زیر است:

·        درد دنداناگر مینای دندان شما فرسوده شده باشد، دندان‌های شما نسبت به غذای سرد و گرم حساس‌تر می‌شوند.

·        تغییر رنگدندان‌ها زردتر به نظر می‌رسد زیرا عاج (لایه زیر مینای دندان) بیشتر در معرض دید قرار می‌گیرد.

·        ترک‌هااگر مینای دندان شروع به فرسایش کند، ممکن است در امتداد سطح رویی دندان‌ها، ترک و فرورفتگی‌های کوچکی ایجاد شود.

·        درد یا سوزش در دهان

·        وجود لبه‌های تیز در دندان

در صورت مشاهده هر یک از این علائم، مراجعه به پزشک ضروری است.

علت چیست؟

هر بار که چیزی اسیدی می‌خورید یا می‌نوشید، مینای دندان برای مدتی نرم می‌شود و مقداری از مواد معدنی خود را از دست می‌دهد. بزاق شما به‌آرامی این اسیدیته را در دهان از بین می‌برد و آن را به حالت طبیعی خود برمی‌گرداند. کلسیم موجود در بزاق به خنثی‌کردن اسید موجود در غذاها و محافظت از مینای دندان در برابر فرسایش کمک می‌کند. اگر این حمله اسیدی بیش از حد اتفاق بیفتد، دندان فرصتی برای ترمیم خود ندارد. با گذشت زمان، سطح دندان‌ها را از دست می‌رود.

عوارض

فرسایش مینای دندان در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به از دست‌ رفتن تدریجی سطح دندان شود. از دست دادن ساختار دندان می تواند نیاز به درمان های پیچیده و طولانی و پر هزینه تر دندان شامل پر کردن ، روکش دندان ، و درمان ریشه یا همان عصب کشی داشته باشد. وقتی علائم فرسایش دندان تشخیص داده شود ، تعیین علت و اصلاح آن بسیار مهم است.

درمان فرسایش مینای دندان

فرسایش دندان همیشه نیازی به درمان ندارد. با معاینات منظم و مشاوره تیم دندانپزشکی شما می‌توانید از بدتر شدن مشکل و فرسایش بیشتر پیشگیری کنید. اگر دندان نیاز به درمان دارد، محافظت از مینای دندان و عاج زیر آن برای جلوگیری از حساسیت اهمیت دارد.

معمولاً پرکردن روی دندان برای ترمیم آن کافی خواهد بود. در موارد شدیدتر ممکن است دندانپزشک نیاز به نصب روکش داشته باشد. از روکش ها برای درمان ظاهری استفاده می شود. یا در مواردی در صورت عدم توجه به فرسایش دندان و آسیب به ریشه، فرد به درمان ریشه نیاز داشته باشد. در صورتیکه فقط ظاهر دندان نیاز به اصلاح داشته باشد می توان از روش های اصلاح طرح لبخند نیز استفاده کرد.

 

منبع: مجله دندانپزشکی ایمپلنت