کلمه ی بروکسیسم به معنای دندان قروچه یا سایش دندان است و ریشه ای یونانی دارد. در واقع بروکسیسم ، نوعی اختلال حرکتی در هنگام خواب است و مانند اختلالات حرکتی دیگر، غیرارادی و ناخودآگاه محسوب می شود.

از آنجایی که انسان ها در بیداری هم دندان هایشان را به هم می سایند، دندان قروچه در خواب مشکل بسیار جدی تری نسبت به سایش دندان محسوب می شود. ممکن است برخی، از عادت دندان قروچه خود در خواب آگاه نباشند و این عادت برای سال ها ادامه پیدا کند. این مشکل در صورت درمان نشدن می تواند باعث شکستگی و لق شدن دندان ها یا فرسایش مینای دندان،  شود. همچنین می تواند منجر به سردرد، فک درد و اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) نیز شود.

بروکسیسم می تواند در کیفیت خواب نیز اختلال ایجاد کند. بدن در هنگام خواب نیاز به آرامش دارد در حالی که بروکسیسم باعث کشیدگی عضلانی شده و مانع از داشتن خوابی راحت و پر آرامش می شود.

علل دندان قروچه چیست؟

دندان قروچه  در خواب اغلب ناشی از استرس و اضطراب است. عدم روی هم قرار گرفتن صحیح دندان های بالا و پایین و مشکلات بایت نیز از دلایل شایع دندان قروچه می باشند. بهتر است این عادت هر چه سریع تر درمان شود تا از آسیب های جدی به دندان جلوگیری شود.

نحوه درمان

برای درمان دندان قروچه بزرگسالان در خواب باید علت و ریشه را دریافت. دندانپزشکتان در این زمینه سوالاتی از شما می پرسد و معایناتی را انجام می دهد و از این طریق می تواند از علت اصلی این مشکل اطلاع پیدا کند. وی بر اساس میزان آسیب دندان ها و علت احتمالی دندان قروچه می تواند یکی از روش های زیر را به بیمار پیشنهاد کند:

·        استفاده از محافظ دهانی: این محافظ ها توسط دندانپزشک و مخصوص دندان های بیمار ساخته می شوند. محافظ روی دندان های فک بالا قرار می گیرد و مانع از سایش آنها به دندان های پایینی می شود.

·        آرامش: از آنجایی که به نظر می رسد، داشتن استرس و اضطراب روزانه یکی از اصلی ترین دلایل دندان قروچه در خواب می باشد، هر اقدامی که موجب کاهش استرس شود مانند گوش دادن به موسیقی، کتاب خواندن، قدم زدن یا دوش گرفتن می تواند مفید باشد.

·        کاهش ارتفاع یک یا چند دندان برای همتراز کردن بایت: بایت مشکل دار که در آن دندان های فک بالا به درستی روی دندان های فک پایین قرار نمی گیرند را می توان با ترمیم دندان های غیر همتراز اصلاح کرد. همچنین می توان برای ترمیم از روش های اصلاح طرح لبخند مانند روکش دندان ، پرکردگی یا ارتودنسی کمک گرفت.

اطلاعات بیشتر در مجله دندانپزشکی ایمپلنت