فرسایش دندان به معنی از بین رفتن سطوح خارجی دندان ها به دلایلی غیر از پوسیدگی یا آسیب دیدگی می باشد. با بالا رفتن سن دندان ها فرسوده می شوند که کاملا طبیعی است.

دندان های فرسوده چه شکلی هستند؟

    فرسایش جزئی دندان ها

فرسایش جزئی دندان ها همیشه از ظاهر دندان ها مشخص نیست و به همین دلیل مردم اکثرا از آن بی خبرند. فرسایش شدید دندان ها مشخص تر است و در برخی موارد با درد همراه است. با فرسایش شدید، دندان ها کوتاه تر، باریک تر با لبه های تیز تر به نظر می آیند که اکثرا زرد رنگ شده اند. ( به این دلیل که لایه های زیرین دندان با از بین رفتن لایه های رویی، مشخص می شوند و زرد رنگ می باشند.)

    فرسایش شدید دندان ها

اغلب در این موارد، فرد متوجه نابرابری و ناهمواری در نوک دندان ها که ناشی از شکستگی است، می شود. در موارد دیگر دندان گِرد به نظر می آید. (همانطور که سنگ های کنار دریا در اثر فرسایش گرد می شوند). همچنین ممکن است فرد، خصوصا زمانی که از خواب بیدار می شود، در عضله های صورتش احساس درد یا گرفتگی کند.

·        در این قسمت به چند علائم شایع فرسایش دندان اشاره می کنیم:

·        دندان هایی که ظاهری نابرابر و دندانه ای دارند یا به طور غیر طبیعی صاف می باشند.

·        ترک یا شکستگی در دندان ها

·        دندان ها کوتاه تر از حد معمول می باشند.

·        درد یا حساس شدن دندان ها (خصوصا با خوردن غذا های سرد یا گرم)

·        زرد شدن دندان ها به دلیل فرسایش مینای دندان

·        مشکلات ترمیمی دندان مانند روکش یا پرکردگی

·        تغییر در شکل کام

فرسایش دندان چگونه درمان می شود؟

با توجه به علت و شدت فرسایش دندان ها، دندانپزشک می تواند درمان های مختلفی روی دندان ها انجام دهد. برخی از معمول ترین روش های درمان فرسایش دندان عبارت است از:

·        رعایت بهداشت دهان و دندان، محدود کردن مصرف غذاهای اسیدی

·        باندینگ یا ونیر کامپوزیتدندانپزشک با استفاده از رزین رنگ دندان، به ترمیم ساختار های از دست رفته ی دندان می پردازد. با این ترمیم، ساختار باقی مانده دندان ها در برابر آسیب های آتی محافظت می شوند.

·        روکش دندان و لمینت: در صورتی که تخریب دندان ها شدید باشد، روکش ها و لمینت ها می توانند شکل و عملکرد طبیعی دندان ها را بازگردانند.

·        محافظ دندان (نایت گارد): در صورتی که علت فرسایش دندان ها، دندان قروچه و اصطکاک دندان ها باشد، دندانپزشک ممکن است برای محافظت از دندان ها یک محافظ دندان برای وی بسازد تا از آسیب های بیشتر جلوگیری کند.

اطلاعات بیشتر در مجله دندانپزشکی ایمپلنت