احساس درد و ناراحتی از جمله بدیهیات درمان ارتودنسی است. ترس از درد ارتودنسی گاهی اوقات باعث می شود که افراد با وجود نیاز به ارتودنسی از آن فراری باشند و از این درمان که یکی از بهترین روش های اصلاح طرح لبخند محسوب می شود بی بهره باشند. به طور کلی درد ارتودنسی در طی ساعات اولیه درمان آغاز شده، در طی 24 ساعت به اوج خود رسیده و در طی یک هفته از شدت آن کاسته می شود. در این مقاله قصد داریم به روش های کاهش درد ارتودنسی بپردازیم.

از چه غذاهایی در زمان ارتودنسی دندان استفاده کنیم؟

بعد از اینکه ارتودنسی را انجام دادید، ممکن است دندان ها و همچنین لثه های شما حساس تر از قبل شوند. در این زمان لازم است که به یاد داشته باشید حتما از غذاهای نرم استفاده کنید. همچنین باید از غذاهای سفت مانند نان های فرانسوی یا هویج به شدت اجتناب کنید.

از جمله غذاهای نرم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

·        ماست

·        ژله

·        پنیر

·        پوره سیب زمینی

·        انواع اسموتی های خانگی

·        انواع میوه های نرم مانند موز و یا توت

·        سبزیجاتی که به صورت بخار پز طبخ شده اند.

·        غلات و جو

·        سوپ

اقدامات لازم در هنگام بروز درد

همانطور که گفته شد ارتودنسی فرایندی است که در طی آن فرد دچار احساس ناخوشایندی شده و درد را حس می کند. برای اینکه بتواند با این درد مبارزه کرده و تا حدی از شدت آن بکاهد لازم است اقداماتی انجام شود. در اینجا برخی از اقدامات ذکر می شوند:

·        اگر درد ارتودنسی بیشتر از چند روز طول کشیده و ادامه داشته باشد، باید فوراً به دندانپزشک مراجعه کرد. بالطبع دندانپزشک متوجه ناراحتی شده و آن را رفع خواهد کرد. احتمال دارد برای تشخیص دقیق تر علت درد، نصویربرداری نیز لازم باشد.

·        در صورت وجود زخم روی لب و لثه متخصص ارتودنسی مسکن تجویز خواهد کرد. مسکن در طی این دوران بسیار کارساز بوده و موثر است.

·        گاهی اوقات شاید لازم باشد برای کاهش درد براکت ها مجدداً تنظیم شوند. در بیشتر روشهای ارتودنسی هر 8 – 6 هفته یکبار برای تنظیم براکت ها به مطب مراجعه می شود. بعد از هر بار تنظیم ممکن است فرد احساس ناراحتی کند. نکته مهم اینست که این احساس زیاد طول نکشیده و به سرعت رفع می شود.

·        برای کاهش و تسکین درد باید از غذاهای نرم استفاده کرد. مصرف مواد غذایی سفت ممنوع است. بهتر است قبل از مصرف برخی از مواد خوراکی ابتدا به قطعات کوچک تبدیل شوند و سپس مصرف شوند.

·        بعد از اتمام ارتودنسی با برداشتن دستگاه ارتودنسی از روی دندان ها هیچ گونه صدمه ای به فرد وارد نیامده و فرد با خوشحالی دوره درمان را پشت سر می گذارد.

منبع: www.implantdr.ir