دندان های عقل همانطور که اشاره شد به نوعی یادگار نیاکان ما است. انسان های اولیه فک های بزرگ و تعداد دندان های زیادی داشته اند. آن ها از دندان های عقل جهت جویدن برگ ها و گیاهان استفاده می کرده اند. اما اکنون چندان نیازی به آن ها نیست زیرا امروزه بشر کمتر ازآن ها کمک می گیرد. چه بسا نسل های بعدی اصلا دندان عقل نداشته باشند.

اما واقعا دلیل کشیدن دندان عقل قبل از ارتودنسی چیست؟

اغلب دندان های عقل به دلیل دیر درآمدن از لثه و همچنین احتمال کج درآمدن تهدید بزرگی برای هماهنگی دندان ها هستند. اگر حدس زده شود که دندان عقل کج درخواهند آمد باید حتما کمک کرد که به صورت کج درنیایند و اگر نتوان باعث صاف درامدن آن ها شد باید قبل از آسیب رساندن به دندن های مجاور آن ها را کشید. اگر آن ها را درنیارویم و ارتودنسی کنیم، مدت زمان ارتودنسی زیاد خواهد شد و در نهایت نتیجه ارتودنسی با شکست مواجه می شود.

گاهی اوقات نیز متخصص ارتودنسی عنوان می کند احتمال کج شدن دندان کم است و شاید بدون کشیدن آن بتون ارتودنسی کرد. اما بر اثر عواملی در طول درمان اقدام به کشیدن دندان عقل میکند. این امر معمولا زمانی که فضای کافی برای صاف شدن دندان های مجاور وجود نداشته باشد انجام میشود.

سایر دلایل کشیدن دندان عقل (بجز ارتودنسی دندان)

تاکنون درباره کشیدن دندان عقل قبل از ارتودنسی مطالبی خواندید اما به جز این موضوع، دلیل دیگری وجود دارند که در نهایت باعث کشیدن دندان آسیاب می شوند. سایر دلایل کشیدن دندان عقل عبارتند از:

·        بیماری پریودنتال: پریودنتال بیماری است که معمولاً به عنوان بیماری لثه شناخته می شود. این وضعیت ناشی از تشکیل پلاک دندانی و نفوذ باکتری ها به زیر لثه است. در صورت عدم درمان، این مشکل می تواند به وضعیت جدی تری تبدیل شود که با آزاد شدن باکتری ها در جریان خون می تواند باعث از دست رفتن دندان ها  یا  دندان درد و سایر مشکلات سلامتی در بدن شما شود.

·        پوسیدگی دندان: پوسیدگی می تواند هنگامی اتفاق بیفتد که پلاک در اطراف دندان های جمع می شود و مینای دندان را دچار تحلیل میکند. از آنجایی که هزینه کشیدن دندان از ترمیم دندان کمتر است. گاهی اوقات کشیدن دندان به صرفه تر است.

·        آبسه دندان: آبسه ها می توانند در اطراف دندان عقل ایجاد شوند. از آنجا که تمیز کردن دندان های عقل آسان نیست و پلاک ها حتی بعد از مسواک زدن ممکن است در اطراف دندان آسیاب باقی بماند، همیشه احتمال تشکیل آبسه دندان عقل وجود دارد. نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه ها به جلوگیری از آبسه دندان کمک میکند.

اطلاعات بیشتر در مجله آنلاین ژاله ایمپلنت