در رژیم کالری شماری برای دست‌یابی به وزن مطلوب، بهتر است از یک برنامه  سالم و متوازن از کمبود کالری پیروی کنید که به طور پایدار ادامه داشته باشد. اغلب شنیده‌ایم که برای حفظ وزن ۲۰۰۰ کالری در روز باید مصرف شود، اما واقعیت این است که نیاز واقعی شما به این مقدار، بستگی به عواملی نظیر قد، وزن، جنسیت و سطح فعالیت شما دارد.

قبل از شروع به اجرای این رژیم لاغری، دو کار مهم را باید انجام دهید. ابتدا باید هدف خود را از نظر مقدار کالری روزانه مورد نیاز خود مشخص کنید. سپس یاد بگیرید که چگونه کالری‌های مصرفی خود را محاسبه کنید و به آن نظارت داشته باشید.

مرحله اول: تعیین میزان نیاز کالری

می‌توانید مقدار کالری مورد نیاز برای حفظ وزن روزانه خود را محاسبه کنید. هر کیلوگرم چربی حاوی ۷۷۰۰ کالری است. برای کاهش وزن حدود نیم کیلوگرم در هفته، باید روزانه ۵۰۰ کالری کمتر از نیاز کالری مورد نیاز خود مصرف کنید. این ۰.۵ تا ۱ کیلوگرم کاهش وزن در هفته، معمولاً به عنوان یک نرخ کاهش وزن سالم در نظر گرفته می شود.

مرحله دوم: رصد و محاسبه کالری مصرفی

می‌توانید کالری‌های مصرفی خود را ثبت کنید. اپلیکیشن‌های متعددی برای این منظور وجود دارد. این اپلیکیشن ها به شما کمک می‌کند تا مقدار کالری موجود در غذاهایی که می‌خورید را محاسبه کنید و زیر نظر داشته باشید. همچنین می‌توانید با خواندن برچسب‌های غذایی یا منوهای رستوران‌های زنجیره‌ای متوجه این موضوع شوید.

در نهایت، اهمیت دارد که به یاد داشته باشید که چه مقدار کالری در غذاهای روزانه‌تان وجود دارد. اگرچه برخی افراد ممکن است شمارش و ثبت کالری‌ها را سخت دانسته و برخی دیگر احساس کنند که این فعالیت سرگرم‌کننده است، اما نهایتاً ادامه دادن به این کار باعث افزایش آگاهی شما از کالری‌های مصرفی و انتخاب بهتر شما می‌شود.

جمع بندی

رژیم کالری شماری، با تاکید بر کنترل میزان کالری مصرفی، از یک سو سرعت در کاهش وزن را ارتقا می‌بخشد و از سوی دیگر می‌تواند به نادیده گرفتن ارزش تغذیه‌ای مواد غذایی و ایجاد رفتارهای وسواس‌گرایانه منجر شود. برای یک کاهش وزن با دوام بهتر است به دنبال یک رژیم لاغری اصولی باشیم.

منبع: healthyrecipe.ir