چاقی و اضافه‌ وزن از دغدغه‌ های بسیاری از افرادی است که با سبک نادرست زندگی و یا در مواردی به‌ صورت ارثی دچار آن هستند. بیماری‌ هایی وجود دارد که مرتبط با چاقی هستند. بر طبق شاخص توده بدنی یا BMI  اگر عدد آن برابر یا بالاتر از عدد 30 باشد فرد چاق محسوب می‌شود. چاقی نیز می‌تواند احتمال ابتلا به برخی از بیماری‌ ها را افزایش دهد. برخی از این بیماری‌ ها می‌توانند عوارض جبران‌ ناپذیر و حتی مرگ را به دنبال داشته باشند. این بیماری‌ ها شامل:

سکته و بیماری‌ های قلبی

اضافه‌ وزن و چاقی می‌تواند باعث افزایش فشارخون و کلسترول شود که همین امر احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را افزایش خواهد داد. در این حالت کاهش وزن می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش دهد.

دیابت

دیابت به‌ عنوان ناتوانی بدن در تنظیم و کنترل سطح قند خون تعریف می‌شود. افزایش مداوم و طولانی ‌مدت قند خون با آسیب به عروق خونی، اعصاب و چندین اندام همراه است. این عارضه یکی از بیماری‌ هایی است که با چاقی مرتبط است.

بیماری های ستون فقرات

چاقی می‌تواند منجر به کمردرد و درد در ناحیه انتهای ستون فقرات و غیره شود. حتی یکی از دلایل دیسک کمر و فتق دیسک می تواند اضافه وزن ناشی از چاقی یا بارداری باشد. برای جلوگیری از ایجاد این حالت بهتر است که فرد با یک رژیم لاغری مناسب وزن خود را کاهش دهد.

کبد چرب

کبد چرب یا استئاتوز کبدی به تجمع بیش از حد چربی در کبد اشاره دارد. در صورت عدم مصرف زیاد الکل، بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) نامیده می‌شود. چاقی و شرایط پزشکی مانند فشارخون بالا، کلسترول بالا و دیابت، عوامل خطر برای بیماری کبد چرب هستنند. بیمارانی که فشارخون بالا، کلسترول بالا، اضافه‌ وزن یا چاقی دارند و دیابت یا مقاومت به انسولین دارند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری کبد چرب هستند.

بعضی از انواع سرطان

یکی از بیماری‌ های جدی که با چاقی مرتبط است سرطان است، به این صورت که این بیماری‌ها بیشتر در افراد چاق اتفاق میفتد تا افراد لاغر. از انواع این سرطان‌ها می‌توان به سرطان مری، روده بزرگ و راست‌روده، کبد، کیسه صفرا، لوزالمعده و کلیه، سرطان‌های معده و پروستات، سرطان‌های پستان، رحم، دهانه رحم و تخمدان اشاره کرد.

بیماری کیسه صفرا و سنگ صفرا

یکی از بیماری‌ هایی که با چاقی ارتباط دارد بیماری مربوط به کیسه صفرا و سنگ کیسه صفرا می‌باشد. با کاهش وزن می‌توانید احتمال ابتلا به این بیماری را به طرز چشمگیری کاهش دهید. هم چاقی و هم کاهش وزن سریع در حال حاضر عوامل اصلی ایجاد بیماری کیسه صفرا هستند.

منبع: www.bimarestaan.ir