عمل اسلیو معده یکی از رایج ترین جراحی های لاغری می باشد که امروزه در سرتاسر جهان برای درمان چاقی مفرط مورد استفاده قرار می گیرد. این عمل جراحی همانند تمامی عمل ها ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد، یکی از عوارض احتمالی عمل اسلیو، آمبولی است. ما در این مقاله قصد داریم علت بروز آمبولی بعد از عمل اسلیو و جزئیات آن را مورد بررسی قرار دهیم.

آمبولی چیست؟

به انسداد سرخرگ توسط لخته خون، آمبولی گفته می شود که باعث توقف خون رسانی به آن ناحیه از بدن می شود، عدم خون رسانی نیز سبب توقف عملکرد بافت آسیب دیده یا تمام اندام می‌ شود. عدم درمان آمبولی می تواند سلامت فرد را تهدید کرده و موجب بروز سکته مغزی شود.

انواع آمبولی بعد از عمل اسلیو

دو نوع آمبولی مرتبط با اسلیو معده وجود دارد که بعد از جراحی ممکن است اتفاق بیفتد. ترومبوز ورید عمقی و آمبولی ریوی.

آمبولی ریوی

آمبولی ریوی زمانی رخ می دهد که یک لخته خون یک یا چند شریان در ریه ها را مسدود کرده و گردش خون مناسب و تبادل اکسیژن را مختل کند. این نوع آمبولی اگر به موقع درمان نشود خطر مرگ را به همراه دارد.

ترومبوز ورید عمقی

این نوع از آمبولی زمانی اتفاق می‌افتد که لخته خون در یک سیاهرگ عمیق، معمولاً در اندام‌ های تحتانی مانند پاها ایجاد می ‌شود. این لخته نیز نگران‌ کننده است چرا که می‌تواند از جای خود خارج شده و به ریه ‌ها برود و در نهایت منجر به آمبولی ریه شود.

عوامل موثر بر بروز آمبولی بعد از عمل اسلیو

عوامل متعددی وجود دارند که می توانند خطر ابتلا به آمبولی بعد از عمل اسلیو را افزایش دهند. برخی از این عوامل عبارتند از:

·        چاقی

·        عدم تحرک در طولانی مدت

·        سیگار کشیدن

·        سابقه قبلی لخته شدن خون

·        استعداد ژنتیکی

·        مصرف برخی داروها مانند داروهای ضد بارداری

منبع: bariatricsurgery.ir