به انسداد سرخرگ توسط لخته خون، آمبولی گفته می شود که باعث توقف خون رسانی به آن ناحیه از بدن می شود، عدم خون رسانی نیز سبب توقف عملکرد بافت آسیب دیده یا تمام اندام می‌ شود. عدم درمان آمبولی می تواند سلامت فرد را تهدید کرده و موجب بروز سکته مغزی شود.

عمل اسلیو معده یکی از رایج ترین جراحی های لاغری می باشد که امروزه در سرتاسر جهان برای درمان چاقی مفرط مورد استفاده قرار می گیرد. این عمل جراحی همانند تمامی عمل ها ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد، یکی از عوارض احتمالی عمل اسلیو، آمبولی است. ما در این مقاله قصد داریم علت بروز آمبولی بعد از عمل اسلیو و جزئیات آن را مورد بررسی قرار دهیم.

علائم آمبولی بعد از عمل اسلیو

آگاهی از علائم آمبولی از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که تشخیص و درمان به موقع آن می تواند از بروز بسیاری مشکلات دیگر جلوگیری کند. برخی از علائم رایج این عارضه به شرح زیر می باشند:

علائم ترومبوز ورید عمقی:

·        تورم، قرمزی و التهاب در پای آسیب دیده

·        درد یا حساسیت در پا که معمولاً از ساق شروع می شود.

·        گرفتگی پا

·        احساس سنگینی در پا

علائم آمبولی ریه:

·        تنگی نفس

·        ضربان قلب سریع

·        سبکی سر یا غش کردن

·        سرفه کردن همراه با خون

·        درد در ناحیه سینه که با سرفه و تنفس عمیق شدیدتر می شود.

روش های درمانی برای از بین بردن آمبولی

اگر با آمبولی بعد از عمل اسلیو رو به رو شدید به پزشک مراجعه کنید، پزشک با روش های زیر اقدام به رفع این مشکل خواهد کرد:

داروهای ضد انعقاد

داروهای ضد انعقاد خون مانند هپارین و وارفارین کمک می کنند از تشکیل لخته های جدید و بزرگ تر شدن لخته های موجود جلوگیری کنید.

درمان ترومبولیتیک

این درمان شامل تجویز داروهایی مانند فعال کننده پلاسمینوژن بافتی است که به حل شدن لخته ها کمک می کند. درمان ترومبولیتیک معمولاً برای موارد شدید به دلیل افزایش خطر عوارض خونریزی مورد استفاده قرار می گیرد.

فیلتر ورید اجوف تحتانی (IVC): 

در مواقعی که داروهای ضد انعقاد بی اثر هستند، فیلتر IVC در ورید بزرگی که خون را از قسمت پایینی بدن به قلب می ‌برد، وارد می شود. این فیلتر لخته خون را به دام انداخته و از ورود آن به ریه ها جلوگیری می کند.

منبع: bariatricsurgery.ir