شاید باور نکنید اما فواید ارتودنسی بسیار بیشتر از اصلاح دندان های کج می باشد. ارتودنسی دندان می تواند به فرد کمک کند که در کنار صاف کردن دندان ها،  مشکلات بایت و فک های خود را نیز حل کند و اعتماد به نفس از دست رفته خود را پس بگیرد.

اما سن مناسب ارتودنسی چه سنی است؟

با وجودی که ارتودنسی می تواند تقریبا در هر سنی (کودکی، نوجوانی، بزرگسالی) مفید واقع شود اما بهترین سن برای انجام ارتودنسی زمانی است که سر و دهان فرد هنوز در حال رشد می باشد. نوجوانی (۱۱ تا ۱۴ سالگی) بهترین سن برای انجام ارتودنسی تلقی می شود. در این میان تنها سن اهمیت ندارد، بلکه تعهد و مسئولیت پذیری فردی در بهداشت دندان های ارتودنسی شده شامل مسواک زدن دوبار در روز، دهان شویه و استفاده از نخ دندان بسیار مهم است. همچنین بیمار باید قادر به بازگو کردن چگونگی درد و همچنین درک محدودیت های غذایی باشند که برای مراقبت از بریس های ارتودنسی باید رعایت شوند.

چه زمان باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کرد؟

بهترین زمان برای اولین مراجعه به متخصص ارتودنسی، بین ۷ تا ۹ سال می باشد. این ملاقات می تواند هر گونه مشکلات ارتودنسی مرتبط با دندان ها، فک یا مال اکلوژن را مشخص کند. متخصص ارتودنسی پس از تشخیص مشکل بیمار، بهترین نوع درمان و زمان شروع آن را با توجه به سن او مشخص می کند.

طول مدت درمان ارتودنسی

طول مدت ارتودنسی در هر شخص بسته به نوع و شدت مشکل فک، بایت و دندان ها، متفاوت است. طی جلسات اول شروع درمان، متخصص حدود مدت زمان ارتودنسی دندان برای گرفتن نتیجه ی ایده آل  و همچینین هزینه ارتودنسی را به بیمار خواهد گفت. به هر حال باید بدانید که این زمان ممکن است با توجه به تمایل دندان ها برای حرکت و مراقبت و نگهداری از بریس ها و دندان ها تغییر کند.

همه ی بیماران باید انتظار داشته باشند که بریس های ارتودنسی حداقل ۱۲ ماه (به طور متوسط بین ۱۸ تا ۳۰ ماه) روی دندان ها قرار بگیرند. اکثر بیماران باید پس از اتمام ارتودنسی، برای مدتی (بر اساس دستور پزشک) از ریتینر یا نگهدارنده استفاده کند.