کاشت ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری می‌تواند یک کار پر ریسک و چالش برانگیز باشد. بنابراین هر متخصصی زیر بار انجام آن نمی‌رود. زیرا همه اشخاصی که سیگار می‌کشد کاندید خوبی برای جراحی ایمپلنت نیستند و تنها در شرایط خاصی می توانند اینکار را انجام داد.

افرادی که به صورت معمولی سیگار می‌کشند و می‌توانند مصرف آن را محدود کرده یا ترک کنند، می‌توانند مانند افراد دیگر با کمک ایمپلنت، جای دندان خالی خود را پر کنند. اما اگر شخصی به شدت سیگاری است و نمی‌تواند سیگار را ترک کند (یا مصرف آن را محدود کند) کاندید خوبی برای کاشت ایمپلنت دندان نیست. از آنجایی که هزینه ایمپلنت دندان بالا است و یک فرآیند چند مرحله ای طولانی مدت محسوب می شود بهتر است از قبل تمام شرایط را مهیا کرد تا با شکست مواجه نشود.

عوارض احتمالی کاشت ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری چیست؟

سیگار کشیدن سوای از اینکه در حالت عادی عوارض زیادی برای دهان و دندان و بدن دارد دستکم 4 عارضه مهم برای افرادی که قصد دارند ایمپلنت بکارند دارد. در ادامه به صورت خلاصه این 3 عارضه توضیح داده شده اند.

افزایش خونریزی حین و بعد از عمل

کشیدن سیگار می تواند موجب رقیق شدن خون شده و به همین دلیل خونریزی در طی عمل و بعد از آن بیشتر تجربه می شود. همچنین نیکوتین موجود در سیگار می تواند باعث شود تاثیر داروی بیهوشی بر روی بیمار کاهش پیدا کند. به همین جهت متخصص ایمپلنت توصیه می کند که دست کم از 1 هفته قبل از شروع جراحی شخص سیگار را ترک کند.

ایجاد حفره خشک بعد از کشیدن دندان

کشیدن سیگار بعد از خارج کردن دندان می‌تواند مانع از تشکیل لخته خون در حفره خالی شود و احتمال ایجاد حفره خشک یا درای سوکت را افزایش می دهد. این یک وضعیت به شدت دردناک است و روند کاشت ایمپلنت را به تعویق می اندازد. برای پیشگیری از بروز این مشکل و کاهش عوارض کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری می‌بایست بعد از کشیدن دندان به هیچ عنوان سیگار استعمال نشود.

شکست فرآیند پیوند استخوان

یکی از پروسه‌هایی که معمولاً قبل از کاشت ایمپلنت برای از افراد انجام داده می شود، پیوند استخوان است. اگر بیمار از بافت استخوانی کافی برخوردار نباشد نمی توان برای او ایمپلنت کاشت. ابتدا باید حتما با کمک پیوند استخوان به فک و محل کاشته شدن ایمپلنت استحکام وبخشید سپس جراحی رر آغاز کرد.

اگر قبل و بعد از عمل پیوند استخوان سیگار کشیده شود کل فرآیند به خطر خواهد افتاد و احتمالا از چند هفته تا چند ماه جراحی اصلی کاشت ایمپلنت به تعویق می افتد.