x تبلیغات
اخبار سلامتی

مراحل درمان ارتودنسی

فرقی نمی‌کند که هدف شما از درمان چه باشد، زیرا گام های اولیه در سلسله مراحل ارتودنسی دندان تقریبا یکسان و به شرح زیر است. قبل از شروع مراحل به این نکته هم توجه کنید که هزینه ارتودنسی با افزایش تعداد مراحل بیشتر خواهد شد.

مرحله اول

بطور معمول متخصص ارتودنسی شما اولین جلسه را به معاینه و بررسی مشکلات دندان‌هایتان اختصاص می دهد. در همان جلسه اول ویزیت، متخصص ارتودنسی به شما درباره نحوه تشخیص و بررسی دندان ها و فک توضیحاتی ارائه میدهد.

مرحله دوم

بعد از آن، جهت مشاهده دقیقتر و تشخیص بهتر، با اشعه ایکس از دندان های شما عکس گرفته میشود. رادیوگرافی از تک تک دندان ها، سبب می شود تا بتوان هر گونه مشکلی که متوجه دندان هایتان است را قبل از نصب براکت های ارتودنسی بر طرف کرد. بنابراین این مرحله از پایه های ثابت مراحل ارتودنسی دندان است.

مرحله سوم

با این ارزیابی ها و بررسی های دقیق متخصص ارتودنسی اکنون می تواند نظر قطعی خود درباره نوع و شدت مشکل شما و برنامه درمانی پیش رو را به اطلاعتان برساند. در این مرحله مشخص می شود شما به ارتودنسی ثابت نیاز دارید یا متحرک.

مرحله چهارم

اما یک متخصص ارتودنسی خوب پیش از آنکه بخواهد اصلاح مشکل دندان های شما را شروع کند، باید از سلامت ساختارهای دهان و دندان شما مطمئن شود. او باید ابتدا از سلامت لثه های شما اطمینان حاصل کند. و اگر مورد مشکوکی در لثه های شما پیدا کرد، برای تشخیص و درمان بیماری های لثه، شما را به یک پریودنتیست یا سایر متخصصان دندانپزشکی ارجاع میدهد.

مرحله پنجم از مراحل ارتودنسی دو فک

این تنها کاری نیست که متخصص قبل از شروع درمان انجام میدهد. او در مرحله بعدی به سراغ پر کردن پوسیدگی ها و جرم گیری دندان ها می رود. زیرا اگر دندان ها سالم نباشند درمان ارتودنسی شما هیچ معنایی ندارد و مراحل ارتودنسی نیز با موفقیت به اتمام نخواهند رسید. و حتی در طول مدت درمان چه بسا دندان ها به شدت آسیب ببینند و حتی نحوه مسواک زدن و شستشوی دهان و دندان به مشکل بر بخورد.

مرحله ششم

پس از رفع همه مشکلات احتمالی دهان و دندان در صورتی که به تشخیص متخصص شما نیاز به درمان ارتودنسی متحرک داشته باشید. باید در همان جلسه از فک بالا، پایین و دندان های شما قالبگیری شود تا بتوانید وارد سایر مراحل ارتودنسی دندان شوید .

اطلاعات بیشتر در مجله سلامتی بیمارستان

5 روش برای بستن فاصله بین دندان ها

در حالت عادی هیچ فاصله ای بین دندان ها وجود ندارد و آن ها در موقعیت مناسبی در کنار هم قرار گرفته اند. اما در برخی افراد بنا به دلایلی فاصله قابل توجهی بین دو دندان مجاور یا تمام دندان ها وجود دارد. اگر این فاصله بیش از 0.5 میلی متر باشد اصطلاحاً به آن دیاستما گفته می شود.

1.     ارتودنسی دندان

اصولی ترین روش برای درمان دیاستما و خلاص شدن از شر فاصله ایجاد شده مابین دندان ها (مخصوصا دو دندان جلو) قطعا ارتودنسی دندان است. متخصصان ارتودنسی با کمک انواع دستگاه های ارتودنسی دندان ها را از ریشه حرکت داده، منظم کرده و فاصله را کاملا میبندند. بستن فاصله با کمک این روش به مرور زمان انجام خواهد شد و بنابراین طول درمان و بستن فاصله بین دندان ها با ارتودنسی کمی زمانبرتر از روش های دیگر خواهد بود.

برای بستن  دیاستما بسته به شدت آن ممکن است روش های ارتودنسی متحرک مانند ارتودنسی نامرئی و ارتودنسی ثابت بکار گرفته شود.

2.     ونیر دندان (لمینت و باندینگ ونیر کامپوزیت)

ونیر ها لایه های نازکی از مواد ترمیمی دندانپزشکی هستند که دندان ها را می‌پوشانند و ایرادات ظاهری آن‌ها را برطرف می‌کنند. دو نوع ونیر شناخته شده وجود دارد که احتمالا شما هم نامشان را شنیده باشید. لمینت دندان و ونیر کامپوزیت  دو نوع ونیر هستند که به منظور زیبایی و کمک به بستن فاصله بین دندان ها مورد استفاده قرار می گیرند.

3.     جایگزین کردن دندان از دست رفته

گاهی اوقات ممکن است فردی دیاستما نداشته باشد اما پس از کشیده شدن دندان یا خلاصه از دست دادن آن به مرور زمان، فاصله ایجاد شده باشد. در چنین مواردی دندانپزشکان توصیه می کنند با یک روش جایگزین دندان، فاصله بین دندان‌ها بسته شود.

4.     فرنکتومی

اگر زائده یا ساختار فرنوم که لثه و لب را بهم متصل کرده بزرگتر از حد معمولا باشد و فاصله قابل توجهی بین دو دندان جلو ایجاد کرده باشد تنها روش درمان دیاستما بستن این فاصله خواهد بود. برای افرادی که با بزرگی فرنوم روبرو هستند روش درمان می  تواند ابتدا فرنکتومی باشد و پس از آن درمان ارتودنسی صورت بگیرد.

5.     درمان بیماری های لثه

در مواردی که بافت لثه تحلیل رفته یا دچار عفونت و التهاب شده نیز، اگر فاصله بین دندان ها ایجاد شده باشد میبایست قبل از وارد شدن آسیب بیشتر به دندان ها حتما بیماری لثه را درمان کرده و تحلیل لثه را جبران کرد.

جرمگیری دندان، آنتی بیوتیک تراپی و روش های دیگری از این دست می توانند به درمان بیماری های لثه کمک زیادی کنند.

ارتودنسی متحرک نامرئی چیست؟

ارتودنسی متحرک نامرئی یکی از انواع ارتودنسی دندان است که با کمک بریس‌های شفاف ژله‌ ای انجام می‌شود. این بریس‌های شفاف که از جنس نوعی پلاستیک ساخته می‌شوند، به راحتی توسط مخاطب تشخیص داده نمی‌شوند و همچنین به دندان‌های بیمار نمی‌چسبند، ثابت نیستند و بیمار می‌تواند تحت شرایط خاصی این بریس‌ها را از دهان خود خارج کند؛ به همین دلیل است که این نوع از ارتودنسی‌ها، ارتودنسی متحرک نامیده می‌شوند؛ همچنین ممکن است شما این ارتودنسی را با نام ارتودنسی اینویزیلاین بشناسید.

ارتودنس متحرک نامرئی برای چه بیمارانی مناسب است؟

ارتودنسی متحرک نامرئی برای درمان ناهنجاری‌های شدید مناسب نیست و تنها می‌توان برای درمان مشکلات و ناهنجاری‌های خفیف دندان‌ها و فک‌ها از این بریس‌ها استفاده کرد. تعیین این‌که آیا شما می‌توانید از این بریس‌ها استفاده کنید یا نه، به عهده دندانپزشک است.

طول دوره درمان با بریس‌های ارتودنس متحرک نامرئی چقدر است؟

مدت زمان لازم برای درمان با بریس‌های ارتودنسی نامرئی، باتوجه به شرایطی مثل میزان ناهنجاری‌های دندانی بیمار، سن بیمار، میزان پیروی از دستورات دندانپزشک توسط بیمار و...، در بیماران مختلف متفاوت است. طول تقریبی این دوره درمانی می‌تواند بین ۶ تا ۱۸ ماه باشد. همچنین برای گرفتن نتیجه از درمان، بیمار باید بریس‌ها را هرروز و به مدت ۲۲ ساعت در شبانه روز استفاده کند و تنها دو ساعت، آن هم در مواقع ضروری می‌تواند این بریس‌ها را خارج از دهان خود نگه دارد.

ارتودنس متحرک نامرئی چگونه انجام می‌شود؟

این بریس‌ها توسط خود بیمار روی دندان‌ها قرار می‌گیرند و برخلاف ارتودنسی ثابت، نیاز به مراجعه منظم به کلینیک‌های دندانپزشکی و تنظیم شدن ندارند. برای انجام ارتودنسی متحرک نامرئی، شما باید ابتدا به یک کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

دندانپزشک پس از معاینه وضعیت فک و دندان‌های شما و دیدن تصاویر رادیولوژی تعیین می‌کند که آیا این نوع ارتودنسی برای شما مناسب است یا نه. درصورتی‌که شما بتوانید از درمان ارتودنسی متحرک نامرئی استفاده کنید، دندانپزشک یک سیر درمانی از مراحل کامل درمان شما را طراحی می‌کند و نتیجه درمان را پیش از شروع آن به شما نشان می‌دهد؛ سپس از دندان‌های شما قالب‌هایی تهیه می‌کند و این قالب‌ها را برای ساخت بریس‌های شفاف نامرئی به لابراتوار می‌فرستد. در لابراتوار تعدادی بریس شفاف ارتودنسی متحرک نامرئی ساخته می‌شود. دندانپزشک طی یک جلسه ملاقات، این بریس‌ها را به همراه دستورالعمل استفاده از آن‌ها به شما تحویل می‌دهد.

هزینه لازم برای انجام ارتودنس نامرئی متحرک

ارتودنسی نامرئی متحرک هزینه‌های بیشتری را نسبت به انجام سایر انواع ارتودنسی‌ها به شما تحمیل می‌کند. تعیین دقیق این هزینه‌ها توسط دندانپزشک متخصص شما انجام می‌شود و هزینه‌های لازم برای این درمان در بیماران مختلف، متفاوت است. کم یا زیاد شدن هزینه انجام ارتودنسی نامرئی متحرک به عواملی مثل طول دوره درمان، شدت ناهنجاری، دستمزد دندانپزشک، کیفیت موادی که برای ساخت بریس‌ها استفاده می‌شوند و... بستگی دارد.

منبع: مجله سلامتی بیمارستان

بیماری‌ های مرتبط با چاقی کدام‌اند؟

 چاقی و اضافه‌ وزن از دغدغه‌ های بسیاری از افرادی است که با سبک نادرست زندگی و یا در مواردی به‌ صورت ارثی دچار آن هستند. بیماری‌ هایی وجود دارد که مرتبط با چاقی هستند. بر طبق شاخص توده بدنی یا BMI  اگر عدد آن برابر یا بالاتر از عدد 30 باشد فرد چاق محسوب می‌شود. چاقی نیز می‌تواند احتمال ابتلا به برخی از بیماری‌ ها را افزایش دهد. برخی از این بیماری‌ ها می‌توانند عوارض جبران‌ ناپذیر و حتی مرگ را به دنبال داشته باشند. این بیماری‌ ها شامل:

سکته و بیماری‌ های قلبی

اضافه‌ وزن و چاقی می‌تواند باعث افزایش فشارخون و کلسترول شود که همین امر احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را افزایش خواهد داد. در این حالت کاهش وزن می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش دهد.

دیابت

دیابت به‌ عنوان ناتوانی بدن در تنظیم و کنترل سطح قند خون تعریف می‌شود. افزایش مداوم و طولانی ‌مدت قند خون با آسیب به عروق خونی، اعصاب و چندین اندام همراه است. این عارضه یکی از بیماری‌ هایی است که با چاقی مرتبط است.

بیماری های ستون فقرات

چاقی می‌تواند منجر به کمردرد و درد در ناحیه انتهای ستون فقرات و غیره شود. حتی یکی از دلایل دیسک کمر و فتق دیسک می تواند اضافه وزن ناشی از چاقی یا بارداری باشد. برای جلوگیری از ایجاد این حالت بهتر است که فرد با یک رژیم لاغری مناسب وزن خود را کاهش دهد.

کبد چرب

کبد چرب یا استئاتوز کبدی به تجمع بیش از حد چربی در کبد اشاره دارد. در صورت عدم مصرف زیاد الکل، بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) نامیده می‌شود. چاقی و شرایط پزشکی مانند فشارخون بالا، کلسترول بالا و دیابت، عوامل خطر برای بیماری کبد چرب هستنند. بیمارانی که فشارخون بالا، کلسترول بالا، اضافه‌ وزن یا چاقی دارند و دیابت یا مقاومت به انسولین دارند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری کبد چرب هستند.

بعضی از انواع سرطان

یکی از بیماری‌ های جدی که با چاقی مرتبط است سرطان است، به این صورت که این بیماری‌ها بیشتر در افراد چاق اتفاق میفتد تا افراد لاغر. از انواع این سرطان‌ها می‌توان به سرطان مری، روده بزرگ و راست‌روده، کبد، کیسه صفرا، لوزالمعده و کلیه، سرطان‌های معده و پروستات، سرطان‌های پستان، رحم، دهانه رحم و تخمدان اشاره کرد.

بیماری کیسه صفرا و سنگ صفرا

یکی از بیماری‌ هایی که با چاقی ارتباط دارد بیماری مربوط به کیسه صفرا و سنگ کیسه صفرا می‌باشد. با کاهش وزن می‌توانید احتمال ابتلا به این بیماری را به طرز چشمگیری کاهش دهید. هم چاقی و هم کاهش وزن سریع در حال حاضر عوامل اصلی ایجاد بیماری کیسه صفرا هستند.

منبع: www.bimarestaan.ir

جدید ترین متد جراحی لاغری

عمل لاغری روشی درمانی برای کاهش وزن است که در آن با تغییر نحوه گوارش غذا و کاهش کالری دریافتی، موجب کاهش وزن بیمار می شود. از طریق جراحی های لاغری بیمار نه تنها کاهش وزن چشمگیر و بدون بازگشتی را تجربه می کند، بلکه سلامتش نیز بهبود می یابد. پس از جراحی لاغری اکثر بیماری های مرتبط با چاقی مانند دیابت، فشار خون بالا و بیماری های قلبی بهبود می یابند. در ادامه به توضیح انواع جراحی لاغری و جدید ترین متد جراحی لاغری می پردازیم.

اسلیو معده

اسلیو معده یکی از جدید ترین ، پرطرفدارترین و کم خطرترین متد های جراحی های لاغری است که با برداشتن ۸۰ درصد معده موجب کاهش کالری های دریافتی و در نتیجه لاغری می شود. همچنین بخشی از معده که مسئول ترشح هورمون گرسنگی است در این جراحی حذف می شود از این رو اشتهای بیمار به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

اسلیو معده جدید ترین متد جراحی لاغری است که نسبت به سایر روش ها عوارض و چالش های کمتری داشته و موجب درمان بیماری های مرتبط با چاقی نیز می شود. همچنین دوره نقاهت عمل اسلیو معده نیز کوتاه تر و بهتر از سایر روش ها سپری خواهد شد. بیمار می تواند ۶۰ تا۷۰ درصد وزن خود را با عمل اسلیو معده کم کند.

بای پس معده

جراحی بای پس معده نه تنها موجب کاهش ابعداد معده می شود بلکه با دستکاری روده عمل جذب مواد غذایی را کمتر می کند. طی مراحل بای پس معده، ابتدا بخشی از معده بریده شده و کنار گذاشته می شود سپس بخشی از روده به ادامه معده متصل شده و دوخته می شود. این کار موجب می شود که اولا فرد غذای کمتری بخورد و دوما تمام کالری این غذا نیز به طور کامل جذب نشود. بای پس معده یکی از استانداد ترین جراحی های لاغری است که موجب کاهش ۸۰ درصدی ورن فرد می شود.

اما متاسفانه عوارضی همچون سندروم دامپینگ یا عدم توانایی معده در نگهداری غذا را به همراه دارد. علاوه بر این بیماران بای پس معده توانایی جذب برخی ویتامین ها را از دست می دهند و تا آخر عمر مجبور به مصرف مکمل های ویتامین و مواد معدنی هستند.

حلقه گذاری معده

حلقه گذاری یا حلقه قابل تنظیم معده یکی دیگر از روش های جراحی لاغری است که طی آن نوعی حلقه به دور قسمت فوقانی معده بسته می شود و با کوچک کردن این بخش موجب کمتر خوردن بیمار می شود. پس از جراحی حلقه گذاری معده بیمار سریع تر از قبل احساس سیری می کند. البته بیمار پس از این جراحی نسبت به اسلیو و بای پس معده با سرعت کمتری وزن کم می کند.

بالون معده

طی این جراحی بالونی وارد معده می شود که حجم زیادی از آن را اشغال می کند و بیمار دیگر قادر نخواهد بود تا مثل سابق غذا بخورد. البته بالون معده روشی تقریبا منسوخ شده است و به دلیل عوارض آن، امروزه کمتر استفاده می شود.

اطلاعات بیشتر در www.bimarestaan.ir

ارتباط سنگ کیسه صفرا با چاقی چیست؟

 سنگ کیسه صفرا می تواند بر عملکرد کیسه صفرا و سایر اندام ها تأثیر بگذارد و باعث درد شدیدی در برخی از نواحی شکمی شود. اضافه وزن زیاد یا تحمل وزن اضافی می تواند خطر ایجاد سنگ کیسه صفرا را افزایش دهد که این به معنای نیاز به عمل جراحی برای از بین بردن سنگ و یا خود کیسه صفرا است

برداشتن کیسه صفرا

سنگهای صفرا که داخل کیسه یا مجاری صفراوی به دام می افتند می توانند باعث درد شدید شوند و عوارضی مانند التهاب کیسه صفرا را در پی دارند. اگر سنگ کیسه صفرا باعث این مشکلات شود، اغلب برای برداشتن کیسه صفرا جراحی توصیه می شود. بعد از برداشتن این کیسه، هضم چربی به طور معمول بدون کیسه صفرا همچنان ممکن است، زیرا صفرا بعد از برداشتن کیسه هنوز هم به روده کوچک می رسد و تاثیر خودش را میگذارد.

هرچقدر وزن سالم و طبیعی تر باشد سنگ کیسه صفرا نیز کمتر است

کارشناسان بر این باورند که افراد می توانند با حفظ وزن سالم، خطر ابتلا به سنگ های صفراوی را کاهش دهند و در صورت نیاز به کاهش وزن، باید سعی کنند به تدریج آن را از دست دهند. برای این کار باید از رژیم های لاغری اصولی و تایید شده توسط پزشکتان استفاده کنید. همچنین توصیه می شود که مصرف کربوهیدراتهای تصفیه شده مانند نان سفید و نوشیدنی های قندی را کاهش دهید.

کاهش میزان مصرف کلسترول در رژیم غذایی لاغری

از آنجا که کلسترول در تشکیل سنگهای کیسه صفرا نقش دارد، توصیه می شود غذاهایی مانند کره ، پنیر ، بیسکویت و برشهای چرب گوشت که چربی اشباع زیادی دارند را کاهش دهید.

افراد چاق با چه روشی از شر چاقی خود نجات میابند؟

برای کسانی که بسیار چاق هستند و شاخص توده بدنی بالایی دارند بهترین راه جهت لاغر شدن انجام عمل جراحی لاغری است. ما با کمک چندین روش لاغری میتوانیم شما را از چاقی رها کرده و خطر ابتلاء به بیماری هایی مانند دیابت نوع  ۲،  فشار خون بالا، بیماری های قلبی، ناباروری و … را در شما کاهش داده یا متوقف کنیم. مهمترین روش های جراحی برای لاغری عبارتند از:

·        عمل چراحی اسلیو معده

·        بای پس معده

·        پلیسه معده

·        بای پس روده

·        بالون

·        باندینگ معده  و

اطلاعات بیشتر در مجله سلامتی بیمارستان

 

آشنایی با رژیم لاغری اصولی و اثربخش

 

روش های زیادی برای کاهش وزن عمدی وجود دارد که شناخته‌ شده ‌ترین آن‌ها، انواع رژیم های لاغری است. رژیم لاغری یعنی تلاش برای کاهش وزن از طریق اِعمال تغییر در تغذیه و چیزهایی است که می‌خوریم یا می‌نوشیم.

 رژیم لاغری که توسط یک متخصص تغذیه یا پزشک متخصص لاغری توصیه یا تجویز می‌شود، اصطلاحاً یک رژیم غذایی پرهیزانه است که در آن، افراد ملزم هستند برخی مواد غذایی توصیه شده را بخورند و از مصرف تعدادی مواد غذایی دیگر نیز بپرهیزند.

در واقع رژیم لاغری یعنی تشویق به خوردن برخی غذاها و اجتناب از مصرف برخی دیگر است، که در نهایت به کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده‌آل به افراد کمک می‌کند

به چه رژیم‌هایی رژیم لاغری اصولی گفته می‌شود؟

هر نوع برنامه غذایی که منجر به کاهش وزن شود رژیم لاغری در نظر گرفته می‌شود. اما لزوماً همه این برنامه ها اصولی و قابل پیروی نیستند. از این نظر، ما دو نوع برنامه غذایی برای لاغری داریم:

1.     یکی رژیم غذایی اصولی و سالم

2.     و دیگری رژیم ناسالم و غیر اصولی.

رژیم لاغری سالم، نوعی رژیم است که در عین کمک به کاهش وزن هیچ خطری برای بدن ایجاد نکند، سلامتی ما را حفظ کرده و یا حتی ارتقاء دهد. چنین رژیمی حتماً روی دریافت مواد مغذی و حیاتی مورد نیاز بدن تاکید دارد و ما را از مصرف آن‌ها منع نمی‌کند.

دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم نباید به معنای حذف برخی مواد غذایی ای سفره باشد. چنین رژیمی حتما باید تمام گروه های مختلف مواد غذایی را شامل شود و به ما کمک کند به صورت آهسته و پیوسته وزن کم کنیم. با این تفاسیر حتی برنامه هایی که تحت عنوان رژیم لاغری سریع شناخته می شوند سالم نیستند و نباید پیروی شوند.

آیا رژیم لاغری سریع می تواند یک رژیم اصولی و سالم باشد؟

رژیم هایی که تحت عنوان رژیم لاغری سریع شناخته می شوند مدعی هستند که در مدت زمان اندکی به کاهش وزن کمک می کنند. به عنوان مثال رژیم HCG یکی از این رژیم ها است که در مدت زمان اندکی با محدود کردن کالری به لاغر شدن منجر می شود. اما نکته جالب درباره رژیم لاغری سریع این است که برنامه های غذایی این‌چنینی کمتر به جنبه سلامتی افراد دنبال کننده توجه می کنند.

در این رژیم ها تلاش می شود به هر طریقی میزان کالری محدود شود، فعالیت افزیش یابد و روی کالری شماری تاکید زیادی میشود. به دلیل اینکه بدن نمی تواند در مدت زمان کمی به این شرایط عادت کند قطعا دچار آسیب می شود. بنابراین رژیم لاغری سریع نمی تواند اصولی و سالم باشد.

اطلاعات بیشتر مجله سلامتی بیمارستان

عوارض پیکر تراشی چیست؟ و چرا این روش در حال منسوخ شدن است؟

 پیکرتراشی یک اصطلاح بوده و معادل انگلیسی آن (Body sculpting) یا (Body contouring) است.  این اصطلاح به معنی خارج کردن چربی‌های زائد و اضافی از نواحی مختلف بدن است که منجر به لاغری موضعی می‌شود. گاهاً بعد از خارج کردن چربی از این نواحی، ممکن است همین چربی به نواحی دیگری تزریق شود.

عمل‌هایی که با نام پیکرتراشی شناخته می‌شوند تهاجمی هستند. و برای انجام آن‌ها نیاز به بی‌حسی یا حتی بیهوشی عمومی است. در پیکرتراشی، بافت‌ پوست، چربی و سایر بافت‌های مرتبط مورد تهاجم قرار می‌گیرند. که همین موضوع، می‌تواند منجر به بروز عوارضی در بدن شخص شود. احتمالا به همین علت است که این روزها بیشتر از اینکه درباره فواید و مزایای این روش شنیده باشید، از عوارض پیکر تراشی می شنوید.

چرا پیکرتراشی در حال منسوخ شدن است؟

پاسخ به این سوال بسیار ساده است و مانند این است که بپرسید چرا روش هایی مانند (کیوسک های تلفن اعتباری) که سالیان سال مرسوم بوده اند اکنون دیگر حتی نامی از آن ها شنیده نمی شود!!!

درباره روش های جراجی تهاجمی هم به همین شکل فکر کنید که:

·        اولا عوارض پیکر تراشی زیاد است

·        و ثانیا پیشرفت تکنولوژی های پزشکی باعث شده ما اکنون از دستگاه هایی استفاده کنیم که به مراتب در چربی سوزی و لاغری موضعی کارآمدترند و هیچ عوارضی هم ندارند.

بنابراین چرا زمانی که در چند جلسه کوتاه، با هزینه کمتر، بدون عارضه و بیهوشی یا حتی بیحسی بتوانیم از شر چربی های موضعی نجات پیدا کنیم، خودمان را زیر تیغ جراحی ببریم؟ به همین جهت است که می گوییم چرا این روش به لطف دستگاه های جدید لاغری در حال منسوخ شدن است.

بهترین جایگزین پیکرتراشی چیست؟

پیش از آنکه درباره عوارض پیکرتراشی بحث کنیم اجازه دهید که درباره روش‌های جایگزین این شیوه لاغری موضعی صحبت کنیم. امروزه شرکت های زیادی در سطح جهان اقدام به ساخت انواع دستگاه لاغری موضعی کرده اند که بدون هیچ عارضه (یا بیهوشی) چربی های بدن را از بین میبرند.

به عنوان مثال شناخته شده ترین دستگاه لاغری موضعی (تا به امروز) دستگاه رادیوفرکانسی است که به جز از بین بردن چربی های موضعی، دو قابلیت بسیار مهم دیگر دارد. این دستگاه همزمان با چربی سوزی ناحیه ای، مشکل شلی پوست را برطرف کرده و از همه مهم تر به درمان کامل سلولیت می پردازد. این دستگاه در حال حاظر به دلیل بی عارضه بودن بهترین جایگزین برای پیکرتراشی و عوارض آن است.

اطلاعات بیشتر در www.bimarestaan.ir

اول ارتودنسی کنیم یا عمل زیبایی بینی انجام دهیم؟

 برخی از افراد که همزمان هم مشکل ارتودنسی دندان دارند و هم به نوعی از ظاهر بینی خودشان چندان راضی نیستند، برایشان این سوال پیش می آید که انجام ارتودنسی همزمان با عمل جراحی بینی امکان دارد؟ اگر نه، کدام را باید زودتر انجام داد؟ ارتودنسی قبل از عمل بینی یا عمل بینی قبل از ارتودنسی؟ با خواندن این مقاله به پاسخ این سوال دست پیدا خواهید کرد. اگر در این خصوص کنجکاو هستید ادامه مقاله را بخوانید.

چرا انجام عمل بینی باید به بعد از ارتودنسی موکول شود؟

 کشیدن دندان حین ارتودنسی می تواند باعث حرکت جزئی لب ها به سمت داخل شود. که این خود می تواند روی شکل بینی نیز تاثیر بگذارد. اما اگر ابتدا عمل بینی انجام دهید و سپس رو به ارتودنسی ثابت، نامرئی و متحرک بیاورید، آنگاه ممکن است تغییرات ایجاد شده حین درمان ارتودنسی باعث شود شما نیاز به عمل مجدد بینی داشته باشید

چرا انجام ارتودنسی قبل از عمل بینی صرفه جویی در هزینه ها است؟

در واقع شما با یک هزینه ارتودنسی کم، یک لبخند زیبا به دست خواهید آورد، سپس تنها یک بار برای عمل بینی هزینه می کنید. اما اگر عمل بینی جلو بی افتد، شما در نهایت برای انجام عمل ترمیم بینی یا یک عمل دیگر مجبور خواهید شد که دوباره هزینه عمل بینی  بپردازید و مکافات جراحی مجدد را تجربه کنید که اصلا خوشایند نخواهد بود.

فاصله بین عمل بینی و ارتودنسی باید چقدر باشد؟

توصیه پزشکان این است که در گام نخست، درمان ارتودنسی انجام شود. پس از پایان کار ارتودنسی، شما می توانید به جراحی بینی خود بپردازید . اما اگر صبور نیستید بهتر است با هر دو متخصص ارتودنسی و جراح بینی خود مشاوره داشته باشید. در صورت صلاح دید هر دو متخصص، می توانید به انجام این کار دست بزنید .

اگر جراحی بینی را قبل از پایان ارتودنسی انجام دهید ممکن است متخصص ارتودنسی شما، به خاطر رعایت حالتان، دچار محدودیت ها و دشواری کار ارتودنسی شود . همچنین ممکن است در حین انجام تنظیمات براکت ها (و دستگاه های ارتودنسی) یا کار روی دندان های شما، به صورت و بینی شما فشار و نیرو وارد شود. این فشار ها می تواند بخیه های جراحی شما را تحریک کرده و باعث رنجش خاطر شما شود. بنابراین می توانید بعد ازدرمان ارتودنسی که چیزی بین 6 تا 2.5 سال است بلافاصله جراحی بینی انجام دهید.

اطلاعات بیشتر درwww.bimarestaan.ir

 

7 فایده و مزیت ارتودنسی دندان برای کودکان

 

چند مورد از مهم ترین مزایای ارتودنسی کودکان عبارتند از:

1.     جلوگیری از کج درآمدن دندان ها در آینده

این امر به تعیین پیش آگهی بهتر در خصوص نحوه شکل گیری دندان های دائمی کودکان کمک می کند. یک درمان زودرس و اولیه ارتودنسی (مرحله اول ارتودنسی دو مرحله ایی) باعث می شود دندان های دائمی به درستی تراز شوند و سلامت دهانی مناسبی را برای کودکان ایجاد کنیم.

2.     جلوگیری از بروز آسیب به الگوی رشد طبیعی فک

برخی از عادات مضر در کودکان وچک باعث می شود که الگوی طبیعی رشد فک به هم خورده و مشکلات ارتودنسی ایجاد شود. برخی از این عادات مانند مکیدن انگشت شست یا  ریفلاکس بلع اشتباه می توانند باعث شکل گیری معضلات رشد در فک ها شوند. برای جلوگیری از آسیب رسیدن به فک و دندان ها باید ارتودنسی ثابت یا متحرک انجام داد و از تعداد بیشتری فواید ارتودنسی دندان بهره مند شد.

3.     درمان انواع مال اکلوژن ها

از فواید و مزایای ارتودنسی دندان می توان به برطرف کردن مشکلاتی از قبیل اوربایت، کراس بایت، و آندربایت اشاره کرد که باعث درد و اختلال در عملکرد فک می شود. درمان زودرس ارتودنسی باعث اصلاح رشد فک ها و اکستروژن زودرس دندان ها می شود که به حل زود هنگام این مشکلات کمک می کند.

4.     کمک به هدایت رشد فک

انواع ارتودنسی دندان شامل ارتودنسی متحرک، نامرئی و ثابت رشد فک را درآمدن دندان های دائمی در حال جوانه زدن آن ها هدایت می کند. از آنجا که فک کودکان نرم است و به راحتی قابل تغییر وضعیت است، متخصص ارتودنسی کودکان به راحتی با ابزار مختلف رشد فکر ا هدایت کرده تا دندان های دائمی بدون دردسر از لثه بیرون بزنند.

5.     به وسیع شدن کام دهان کمک می کند

از دیگر فواید ارتودنسی دندان کمک به وسیع کردن سقف دهان است. برخی از کودکان فک کوچکی دارند و اگر دندان های دائمی در بیایند به راحتی در همان ابتدا کج می شوند. اما یک متخصص ارتودنسی خوب با کمک پالاتال اکسپندرها کاری می کند که سقف دهان وسیع شده و دندان ها به خوبی در بیایند.

6.     کاهش خطر وارد شدن آسیب به دندان های دائمی بیرون آمده

مزایای ارتودنسی دندان خطر آسیب رسیدن به دندان های بیرون زده را کاهش می دهد. بریس ارتودنسی برای بچه ها و درمان های زودرس با تراز کردن صحیح دندان های بیرون زده، احتمال آسیب دیدن دندان ها را کاهش می دهد.

7.     هزینه ارتودنسی در آینده را کاهش می دهد

ارتودنسی یکی از گرانقیمت ترین پروسه های دندانپزشکی است. اما اگر در سال های اولیه زندگی رو به این درمان بیاوریم هزینه ارتودنسی در آینده به شدت کاهش میابد.

اطلاعات بیشتر در مجله سلامتی بیمارستان

صفحه قبل 1 ... 14 15 16 17 18 19 20 صفحه بعد