x تبلیغات
اخبار سلامتی

رژیم غذایی بای پس معده : بعد از عمل چه بخوریم و چه نخوریم؟

 رژیم غذایی که متخصصان تغذیه و جراح لاغری برای بیمارانی که زیر تیغ جراحی اعمالی مثل بای پس معده یا حتی اسلیو معده در نظر میگیرند به التیام برش ها و زخم ها و همچنین تغییر عادات غذایی شخص کمک بسیار زیادی میکند.

هدف از تجویز رژیم غذایی بای پس معده

این برنامه غذایی برای اهداف زیر در نظر گرفته شده است:

·        جلوگیری از وارد شدن آسیب به معده توسط مواد غذایی

·        خوردن مقادیر کم و لقمه های کوچک دقیقا متناسب با معده شما که کوچکتر شده است

·        کمک به کاهش وزن بهتر و جلوگیری از وزن گیری مجدد

·        کاهش و جلوگیری از بروز عوارض ناشی از عمل جراحی لاغری

۴ مرحله تغذیه در بای پس معده

مرحله اول تغذیه: مایعات و غذاهای آبکی

تا یک روز بعد از عمل لاغری بای پس معده باید تنها آب و مایعات شفاف میل کنید. بعد از یک روز شما میتوانید سایر مایعات دیگر را نیز بخورید. برای مثال طی ۱ هفته اول میتوانید موارد زیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید:

·        سوپ آبکی

·        آب میوه های طبیعی بدون شکر

·        چای و قهوه بدون کافئین

·        شیر کم چرب

·        ژله بدون بدون شکر

مرحله دوم تغذیه بای پس معده : غذاهای پوره ای

پس از گذشت حدود ۱ هفته از عمل و بعد از آنکه سیستم گوارش خود را به مصرف مایعات عادت دادید، اکنون باید شروع به خوردن عذاهای پوره ای کنید.

دقت کنید غذاهایی را برای این مرحله انتخاب کنید که به راحتی پوره میشوند. برای مثال میتوانید مواد غذایی زیر را به صورت پوره در بیاورید و یا با سایر مواد دیگر ترکیب کنید:

·        گوشت بدون چربی مثل مرغ و ماهی

·        پنیر کوتاژ یا پنیر کلبه

·        تخم مرغ خرد شده و نرم

·        غلات چخته شده

·        میوه های بسیار نرم و رسیده یا سبزیجات پخته شده

مرحله سوم تغذیه بای پس معده : غذاهای نرم

بعد از چند هفته مصرف مواد غذایی پوره ای، همزمان با پیشرفت  در روند بهبودی و نظر جراح لاغری خود میتوانید مصرف مواد غذایی نرم را شروع کنید. این غذاهی نرم باید دارای ویژگی های زیر باشند:

·        به راحتی بریده یا قطعه قطعه شوند

·        کوچک باشند

·        و به راحتی قابل جویدن باشند.

مرحله چهارم تغذیه بای پس معده : بلاخره غذاهای جامد!

بعد از حدود ۸ هفته از شروع رژیم غذایی بای پس معده اکنون میتوانید مصرف عذاهای جامد را از سر بگیرید. در روز ۳ وعده غذا بخورید. و هر بار ۱ بشقاب یا نصف بشقاب غذا میل کنید. فقط حتما پیش از اینکه سیر شوید یا احساس سیری کنید دست از خودرن غذا بکشید

ارتودنسی دیمون چیست؟

 ارتودنسی دیمون شبیه همان ارتودنسی ثابت با کمک بریس های سنتی است. با این حال، چند مزیت اضافی در این روش وجود دارد. بریس دیمون سریعتر دندانها را حرکت می دهد و به افراد این امکان را می دهد تا به سرعت لبخند خود را بهبود ببخشند و سپس با یک لبخند زیباتر به زندگی ادامه دهند.

چیزی که این سیستم را متمایز میکند بریس دیمون است

برخی فکر می کنند که دیمون نوعی ارتودنسی متحرک است اما سیستم دیمون در واقع ارتودنسی ثابت هستند. در ارتودنسی خودتنظمی از براکت های دیمون استفاده می شود. این براکت ها ابزارهایی هستند که قابلیت باز و بسته شدن خودکار را دارا می باشند.

آنها در همان جایی نصب می شوند که براکت های فلزی سنتی نصب می شوند. این بریس ها نیاز به تنظیم کمی دارند و با حرکات گهواره ای به راحتی و بدون درد به صاف شدن دندان ها کمک میکنند. به صاف شدن دندان ها با این براکت های دیمون گفته میشود.

مزایای ارتودنسی دیمون

براکت های سیستم دیمون مزایای متعددی نسبت به براکت های سنتی دارند که در ادامه مورد بررسی قرار داده شده اند:

·        آنها ظاهر بهتری دارند

·        در براکت های دیمون زمان درمان سریع تر است

·        تعداد ملاقات های کمتر

·        مناسب برای کسانی که از راه دور مراجعه می کنند

·        فشار کمتر بر دندان ها وارد میکنند و در نتیجه درد کمتری دارند

ارتودنسی دیمون به چند جلسه تنظیم بریس نیاز دارد؟

یک تفاوت شاخص بین ارتودنسی دندان با بریس معمولی و ارتودنسی دیمون وجود دارد. و آن هم دفعات مراجعه به مطب متخصص جهت تنظیم بریس ها است. برای تنظیم بریس های معمولی شما باید تقریبا هر چهار هفته یکبار به متخصص مراجعه کنید.

اما از آنجایی که دیمون نوعی ارتودنسی خود تنظیم است نیاز به مراجعه مکرر ندارد و شما تنها هر 8 هفته یکبار باید به متخصص مراجعه کنید. این یعنی درد ارتودنسی کمتری تجربه میکنید زیرا جلسات تنظیم با درد همراه است.

معایب ارتودنسی دیمون

این براکت ها مانند سایر روش های ارتودنسی بی عیب و نقص نیستند. برخی از شناخته شده ترین معایب ارتودنسی دیمون عبارتند از:

·        دارای سیم های فلزی می باشد که برای دیگران قابل مشاهده است ، بنابراین شما نمی توانید به طور کلی از دست فلزی که در دهان است خلاص شوید.

·        اما می توانید براکت های شفاف دیمون را انتخاب کنید تا از براکت های فلزی دوری کرده و دید براکت ها را به حداقل برسانید

·        پوشیدن براکت های دیمون در چند روز اول کمی آزار دهنده است تا زمانی که شما به آن عادت کنید

·        هزینه ارتودنسی در این نوع بیشتر از سایر انواع ارتودنسی است.

میزان کاهش وزن بعد از عمل اسلیو معده چقدر است؟

 عمل اسلیو معده یک از بهترین روش های لاغری است و به نوعی حتی بهترین عمل جراحی لاغری در دنیا است که سالانه هزاران نفر در سرتاسر دنیا با کمک آن موفق به درمان چاقی میشوند. یکی از مهمترین سوالاتی که پیرامون اسلیو معده وجود دارد میزان کاهش وزن بعد از عمل اسلیو معده است. با توجه به اینکه افراد زیادی این سوالات را از ما مطرح میکنند در این مقاله به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت. این شما و این همه چیز در رابطه با میزان کاهش وزن بعد از اسلیو معده.

همه یکجور وزن کم نمی کنند!!

کاهش وزن پس از جراحی اسلیو معده در افراد متفاوت است. یعنی هیچ دو بیماری بعد از انجام دادن این عمل به یک میزان و در یک سیکل خاصی وزن کم نمیکنند. وقتی تصمیم می گیرید که جراحی اسلیو معده انجام دهید، به طور معمول جراح لاغری شما می تواند تخمین بزند که شما بعد از عمل چه میزان وزن از دست میدهید. اما این تنها به صورت کلی است و جراح نمیتواند به صورت دقیق درباره میزان کاهش وزن روزانه، هفتگی یا ماهانه شما اظهار نظر کند. زیرا هیچ دو شخصی مانند هم وزن کم نمیکنند.

کاهش وزن هفتگی یا ماهانه شما به عوامل مختلفی بستگی دارد. میزان اضافه وزن و وزن حال حاظر شما، شاخص توده بدنی (BMI)، سن، جنس، سطح سلامتی و اینکه به چه میزان توصیه های رژیم و ورزش را دنبال می کنید همگی عواملی هستند که در روند کاهش وزن شما بعد از عمل اسلیو تاثیر میگذارد.

میزان کاهش وزن بعد از اسلیو معده به طور میانگین چقدر است؟

اسیلو معده قادر است به طور معمول حدود ۲۵ تا ۳۵ درصد کل وزن شما را کاهش دهد و یا ۵۰ تا ۷۵ درصد میزان اضافه وزن شما را به کلی از میان بر میدارد و شما را در محدوده سالم MBI قرار میدهد. ممکن است برخی دیگر بیش از ۸۰ درصد اضافه وزن خود را با این روش از دست دهند و حتی ممکن است برخی کمتر از ۷۰ درصد وزن کم کنند.

بلافاصله شروع به کاهش وزن می کنید

یکی از دلایلی که افراد را تشویق میکند که برای لاغری و درمان چاقی رو به عمل جراحی اسلیو معده بیاورند آغاز سریع کاهش وزن است. شما بلافاصله بعد از عمل شروع به کاهش وزن میکنید زیرا رژیم غذایی و دوره نقاهت شما طوری است که کمترین تمایلی به خوردن غذا دارید و این به کاهش وزن بعد از اسلیو معده کمک زیادی میکند.

بهترین سن برای ارتودنسی دندان

 

شاید باور نکنید اما فواید ارتودنسی بسیار بیشتر از اصلاح دندان های کج می باشد. ارتودنسی دندان می تواند به فرد کمک کند که در کنار صاف کردن دندان ها،  مشکلات بایت و فک های خود را نیز حل کند و اعتماد به نفس از دست رفته خود را پس بگیرد.

اما سن مناسب ارتودنسی چه سنی است؟

با وجودی که ارتودنسی می تواند تقریبا در هر سنی (کودکی، نوجوانی، بزرگسالی) مفید واقع شود اما بهترین سن برای انجام ارتودنسی زمانی است که سر و دهان فرد هنوز در حال رشد می باشد. نوجوانی (۱۱ تا ۱۴ سالگی) بهترین سن برای انجام ارتودنسی تلقی می شود. در این میان تنها سن اهمیت ندارد، بلکه تعهد و مسئولیت پذیری فردی در بهداشت دندان های ارتودنسی شده شامل مسواک زدن دوبار در روز، دهان شویه و استفاده از نخ دندان بسیار مهم است. همچنین بیمار باید قادر به بازگو کردن چگونگی درد و همچنین درک محدودیت های غذایی باشند که برای مراقبت از بریس های ارتودنسی باید رعایت شوند.

چه زمان باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کرد؟

بهترین زمان برای اولین مراجعه به متخصص ارتودنسی، بین ۷ تا ۹ سال می باشد. این ملاقات می تواند هر گونه مشکلات ارتودنسی مرتبط با دندان ها، فک یا مال اکلوژن را مشخص کند. متخصص ارتودنسی پس از تشخیص مشکل بیمار، بهترین نوع درمان و زمان شروع آن را با توجه به سن او مشخص می کند.

طول مدت درمان ارتودنسی

طول مدت ارتودنسی در هر شخص بسته به نوع و شدت مشکل فک، بایت و دندان ها، متفاوت است. طی جلسات اول شروع درمان، متخصص حدود مدت زمان ارتودنسی دندان برای گرفتن نتیجه ی ایده آل  و همچینین هزینه ارتودنسی را به بیمار خواهد گفت. به هر حال باید بدانید که این زمان ممکن است با توجه به تمایل دندان ها برای حرکت و مراقبت و نگهداری از بریس ها و دندان ها تغییر کند.

همه ی بیماران باید انتظار داشته باشند که بریس های ارتودنسی حداقل ۱۲ ماه (به طور متوسط بین ۱۸ تا ۳۰ ماه) روی دندان ها قرار بگیرند. اکثر بیماران باید پس از اتمام ارتودنسی، برای مدتی (بر اساس دستور پزشک) از ریتینر یا نگهدارنده استفاده کند.

فواید لمنیت دندان آشنایی با ۵ مزیت لمینت دندان

 لمینت دندان می تواند به احیای لبخند شما و ترمیم مشکلاتی از قبیل لب پر شدن جزئی دندان، ترک دندان و تغییر رنگ کمک کند. اگر نسبت به لبخندتان و اجزای آن احساس ناخوشایندی دارید و دوست ندارید لبخند بزنید یا حین خندیدن جلوی دهان خود را میگیرید، میتوانید از مزایا و فواید لمینت دندان بهره ببرید. این ونیر های دندانی قادرند به بهترین شکل ممکن عیوب ظاهری دندان شما را برطرف کنند و مهمترین وسیله برای طراحی لبخند  در افراد هستند.

ادامه مقاله را بخوانید تا با دست کم ۵ مورد از مزایای لمینت دندان که به نوعی مشهور به ارتودنسی فوری است آشنا شوید.

1.  عیوب دندان را میپوشاند و ترمیم میکند

مهمترین عیوبی که ما میتوانیم با کمک فواید لمینت دندان آن ها را برطرف کنیم عبارتند از:

تغییر رنگ دائمی دندان (به دنبال فرسایش مینا و پدیدار شدن دنتین که زرد رنگ است)

ترک خوردن دندان

لب پر شدن

کوتاه یا بلند بودن دندان

 وجود فاصله بین دندان ها

بالا رفتن لثه ها

عدم تراز خط لثه

و

2.  نیاز زیادی به تراش مینای دندان ندارد

همانطور که احتمالا میدانید برای نصب روکش دندان باید بخشی از ضخامت مینا را تراش داد. به نسبت ونیر کامپوزیت و سایر روکش های دندانپزشکی، برای نصب لمینت ما تنها ضخامت اندکی از مینای دندان را تراش میدهیم زیرا خود لمینت ها به اندازه کافی نازک هستند.

3.  از تغییر رنگ دندان شما جلوگیری میکند

در مقایسه با ونیر کامپوزیت که در برابر لکه و رنگ آسیب پذیر است، ساختار لمینت ها به گونه ای است که به سختی رنگ میپذیرد.

4.  در کمترین زمان ممکن اعتماد به نفس شما را بالا میبرد

به نسبت سایر روش های ترمیم و زیبایی دندان مثل ایمپلنت و حتی ارتودنسی ، نصب لمینت تنها دو جلسه زمان نیاز دارد و بعد از آن شما به یک لبخند کامل و بی عیب و نقص  دست پیدا خواهید کرد

5.  نیاز به نگهداری و مراقبت زیادی ندارند

 

بر خلاف روش های دندانپزشکی مرسومی مانند ارتودنسی دندان که نیازمند رسیدگی و مراقبت بالایی هستند، لمینت ها تنها نیازمند مراقبتی اندک هستند و دقیقا به همان اندازه مراقبت نیاز دارند که دندان های طبیعی خودتان دارند.

مراحل ارتودنسی دندان

 

در این مقاله قصد داریم به تمام مراحل ارتودنسی بپردازیم و به شما بگوییم که قبل ، حین و بعد از این درمان چه چیزی در انتظار شما است. مقاله پیش روی در واقع ۰ تا ۱۰۰ ارتودنسی دندان است.

چگونه خود را برای درمان ارتودنسی آماده کنیم؟

با مرور کردن چند نکته زیر میتوانید خود را بهتر برای این درمان و سفری هیجان انگیز برای صاف کردن دندانهایتان آماده کنید.

·        تحقیق و پرس و جو کنید

·        به فراز و نشیب های پروسه فکر کنید (معایب و مزایا)

·        سبک ارتودنسی خود را انتخاب کنید

·        از لحاظ روحی و روانی خود را برای ناراحتی های جزئی ارتودنسی آماده کنید

·        به فکر تهیه غذاهای مخصوص درمان ارتودنسی باشید

·        قبل از ارتودنسی دلی از عزا در بیاورید

مراحل ارتودنسی (ثابت)

مرحله به مرحله پروسه درمان ارتودنسی دندان به شکل زیر است:

1.     ابتدا متخصص ارتودنسی یک جمع کننده گونه را در دهان شما قرار می دهد. این وسیله باعث می شود لپ ها از داخل از دندان خارج شده و فضا برای کار ارتودنتیست مهیا شود. متخصص زمانی میتواند کار خود را به درستی انجام دهد که هم دید و هم فضای کاری داشته باشد. بدون این وسیله انجام درمان میسر نمیشود.

2.     سپس متخصص دندان های شما را صیقل می دهد تا براکت ها بهتر به دندان شما بچسبند. بعد از این مرحله دندان ها را کاملا خشک میکنند تا اماده اتصال براکت ها شوند.

3.     در مرحله بعدی متخصص یک ماده تقریبا نرم کننده مخصوص را به مدت تنها ۳۰ ثانیه روی دندان های شما قرار میدهد و بعد از این، چند ثانیه آن را برداشته و دندان ها را تمیز میکنند. اینکار باعث میشوند که براکت ها بهتر به دندان های شما بچسپند. سپس یک چسپ مخصوص اولیه را به دندان های شما میچسپاند.

4.     مرحله بعدی شامل قرار دادن سیمان در پشت براکت ها و سپس قرار دادن آن بر روی دندان های شما است. پس از متصل شدن براکت ها، سیمان اضافی را برداشته و سپس سیمان براکت ها را با کمک تجهیزات مخصوصی سفت و سخت میکنند.

5.     در مرحله آخر نیز کنار زننده گونه ها یا چیک رترکتور برداشته میشود.

این مراحل ارتودنسی ثابت بود اما اگر از این مراحل خوشمان نیامد چه؟

همانطور که گفته شد این مراحل ارتودنسی ثابت بود اما برخی افراد دوست ندارند از این دستگاه ها استفاده کنند و اصلا دوست ندارند چنین مراحلی را شاهد باشند. این افراد باید از ارتودنسی نامرئی و شفافی شبیه اینویزیلاین ها استفاده کنند که مراحل بسیار جالب و متفاوت تری دارند.

اصلاح طرح لبخند چيست؟ و چگونه انجام مي شود؟

 در يك لبخند نرمال و طبيعي، بيشتر ظاهر لبخند را دندان ها و لب تشكيل ميدهند. دندان ها بسيار منظم بوده و هيچ نامرتبي ندارند. علاوه بر اين، ظاهر دندان ها سفيد، بدون لك، بدون كوتاهي يا بلندي و …. است. اما زماني كه حين لبخند زدن لثه ها نمايان باشند، دندان ها كج و نامرتب، يا شلوغ و دچار تغيير رنگ شده باشند و … لبخند از حالت نرمال خارج  شده و نياز به اصلاح دارد. به تمام اقدامات دندانپزشكي كه براي بهبود و يا بازگرداندن لبخند به حالت نرمال يا ايده آل انجام داده مي شود اصطلاحا اصلاح طرح لبخند مي گويند.

چه كساني كار اصطلاح طرح لبخند را براي شما انجام مي دهند؟

از آنجا كه اغلب اجزاء لبخند مربوط به بافت دهان  و فك مي شود، معمولا دندانپزشكان و متخصصان دندانپزشكي اقدام به اطلاح فرم لبخند مي كنند. اينكار تنها توسط يك متخصص خاص انجام داده نمي شود و ممكن است براي داشتن يك لبخند بي نقص نياز باشد كه به چند متخصص دندانپزشكي مراجعه كنيد. بسته به مشكل لبخند شما يك يا همه متخصصان زير در اصطلاح لبخند به شما كمك مي كنند:

  • متخصص ارتودنسي دندان: براي صاف كردن دندان و رفع نامنظمي هاي دندان، انواع مال اكلوژن، و ناهنجاري هاي  فك و صورت
  • متخصص ترميمي و زيبايي دندان: براي انجام روش هاي ترميم و زيبايي دندان
  • متخصص لثه: براي برطرف كردن مشكلات لثه و بافت هاي نرم دهان
  • متخصص  پروتز دندانپزشكي
  • متخصص اندودنتيست: براي مديريت مشكلات ريشه و بافت نرم دندان
  • متخصص راديولوژي
  • دندانپزشك عمومي
  • جراح دهان، فك و صورت

كار اصلاح لبخند از كجا شروع مي‌شود؟

پاسخ به اين سوال به نوع مشكلي بستگي دارد كه در خصوص لبخندتان وجود دارد. بسته  به تعداد، نوع مشكل و شدت آن، شما بايد به دندانپزشك متخصص مراجعه كنيد. براي مثال براي برطرف كردن نامنظمي هاي  دنداني بايد به متخصص ارتودنسي مراجعه كنيد. براي تغيير رنگ دندان يا لمينت دندان بايد به متخصص ترميمي و زيبايي دندان و …. . اما بهتر است كه ابتدا به يك دندانپزشك عمومي مراجعه كنيد تا مشكلات شما را به خوبي تشخيص داده و شما را به متخصص يا متخصصان خاصي ارجاع دهد.

ارتودنسي سراميكي چيست و به چه كساني توصيه مي شود؟

 بريس هاي سراميكي شبيه بريس هاي فلزي هستند. اما در آنها از براكت هاي شفاف يا به رنگ دندان استفاده مي شود. رنگ اين براكت ها و حتي سيم هاي بكار رفته در اين سيستم شفاف است. براي مثال رنگ سيم ارتودنسي در اين سيستم نقره اي يا متاليك است.

هزينه ارتودنسي سراميكي چقدر است؟

از آنجا كه نوع براكت ها و سيم بكار رفته در اين ارتودنسي متفاوت است و نامرئي بودن از بزرگترين مزاياي آن است، لذا هزينه ارتودنسي سراميكي از هزينه ارتودنسي ثابت معمولي بيشتر است.

معايب و مزاياي ارتودنسي با براكت سراميكي

به طور خلاصه با رايج ترين و مهم ترين مزايا و معايب ارتودنسي دندان سراميكي در ادامه  آشنا خواهيد شد.

مزايا

  • به دليل اينكه مواد سراميكي به كار رفته در ساخت اين برس ها شفاف و همرنگ دندان هستند كمتر در معرض ديد قرار مي گيرند.
  • دندان ها را بهتر از ارتودنسي نامرئي (مانند اينوزيلاين ها) صاف و منظم مي كنند.
  • مي توانيد به آن ها رنگ هم بدهيد (با كمك الاستيك ها و اورينگ و خلاصه كش ارتودنسي)
  • برعكس بريس هاي فلزي معمولي كه در روند تصوير برداري راديولوژي در وضوح تصاوير اختلال ايجاد مي كنند، براكت سراميكي هيچ اختلالي در گرفتن اين تصاوير ايجاد نمي كنند.

معايب

  • گرانتر از ارتودنسي ثابت معمولي هستند.
  •  ممكن است باعث حساسيت لثه شوند. براكت هاي سراميكي بزرگتر از براكت هاي فلزي هستند و ممكن است روند مسواك زدن را مشكل كنند.
  • دوام و ماندگاري آن ها كمتر از براكت هاي فلزي است. براكت فلزي 2 برابر ارتودنسي سراميكي دوام دارد.
  • مدت زمان ارتودنسي با براكت سراميكي از براكت هاي فلزي معمولي بيشتر است.
  • امكان لكه شدن آن ها وجود دارد.
  • چون به راحتي شكسته مي شوند هزينه جايگزيني يا تعمير آن ها هم ممكن است زياد باشد و طول دوره درمان را نيز بيشتر كند.

براكت سراميكي براي چه كساني مناسب است؟

با توجه به شكننده بودن اين براكت ها نسبت به براكت هاي فلزي، تنها زماني مي توان از آن ها استفاده كرد كه تمام دندان هاي دائمي در آمده باشند. زيرا در غير اين صورت فشار ناشي از رويش دندان ها مي تواند باعث شكسته شدن براكت سراميكي شود. پس اين براكت ها براي بچه هاي كوچك مناسب نيستند و بيشتر در حيطه ارتودنسي بزرگسالان هستند.

و نكته مهم ديگر نامرئي بودن آن ها است، اگر كسي دوست نداشته باشد ديگران متوجه دستگاه هاي ارتودنسي اش شوند مي تواند از براكت هاي همرنگ دندان استفاده كند.

صفحه قبل 1 ... 15 16 17 18 19 20 صفحه بعد