x تبلیغات
اخبار سلامتی

اوردنچر، جایگزین مناسب دندان های از دست رفته

 

فاجعه تمام عیار به حساب می آیداوردنچر دندان راه حلی کم نظیر برای جلوگیری از اتفاقاتی از این دست است. پروتز اوردنچر توسط ایمپلنت پشتیبانی می شود. به خاطر همین هم است که سفت و محکم سرجایش می ماند و تکان نمی خورد، درست مثل یک دندان واقعی! اما این همه آن چیزی نیست که باید راجع به اوردنچر بدانید

مراحل جراحی اوردنچر

حالا که سر در آوردیم اوردنچر چیست و با تعریف اوردنچر آشنا شدیم، می توانیم با جزییات بیشتری از مراحل جراحی اوردنچر حرف بزنیم. فرایند کارگذاشتن اوردنچر دندان به ترتیب عبارتست از:

معاینه اولیه

در این مرحله از درمان دندانپزشک تشخیص خواهد داد آیا شما گزینه مناسبی برای این روش درمانی هستید یا خیر؟! در همین مرحله هم است که یکی از انواع اوردنچر را برای ترمیم جای خالی دندان تان انتخاب می کند.

کشیدن دندان های ناسالم

ممکن است دندانپزشک تشخیص بدهد که باید یک و یا چندتا از دندان های طبیعی را بِکشد و در آورد. در این صورت چند ماهی زمان لازم است تا استخوان های دور آن دندان ها شروع کنند به ترمیم و بازسازی خودشان.

کارگذاشتن ایمپلنت

در این مرحله به یک بیهوشی مختصر نیاز دارید تا دندانپزشک بتواند به راحتی با چند بُرِش استخوان فک را سوراخ و ایمپلنت را نصب کند.

کارگذاشتن اباتمنت

14 روز پس از کارگذاشتن ایمپلنت، پیچ های ترمیمی برداشته می شوند و جایشان را به اباتمنت ها می دهند. در طی این مدت اوردنچرها آماده و با کمک اباتمنت به ایمپلنت متصل می شوند.

تبریک می گوییم! مراحل درمان شما با موفقیت انجام شده است. حالا می توانید با رعایت اصول اولیه بهداشت دهان و دندان به راحتی بنوشید، بخورید، صحبت کنید و لبخند بزنید. پروتزهای اوردنچر مثل یک دندان طبیعی بهداشت دهان و دندان شما را تضمین می کند.

منبع:www.implantdr.ir

فواید رژیم لاغری 7 روزه جنرال موتورز

 رژیمی که از آن تحت عنوان ۷ روزه یا (GM Diet Plan) یا رژیم لاغری جنرال موتورز یاد می شود در واقع یک برنامه رژیمی ساده و کاربردی برای کاهش وزن است که توسط شرکت جنرال موتورز تهیه شده است. هدف این شرکت از ارائه چنین برنامه غذایی، افزایش یا دست کم حفظ سلامت کارکنانش بود. رژیم لاغری ۷ روزه یک همکاری بزرگ بین نهادهای سلامتی مانند GM، FDA، USDA با این کمپانی بود و جالبتر اینکه، در نهایت قبل از تایید نهایی در مرکز تحقیقات دانشگاه جان هاپکینز مورد آزمایش قرار گرفته است.

مزایای رژیم لاغری ۷ روزه چیست؟

با توجه به اصولی که در این رژیم لاغری گنجانده شده، افردی که به مدت ۱ هفته خود را پایبند رژیم لاغری جنرال موتورز می کنند، می توانند از فواید و مزایای این رژیم بهره مند شوند:

مصرف شکر کاهش میابد

 در این برنامه لاغری به غیر از قند فروکتوز، عملا هیچ نوع غذا یا خوراکی قندی دیگر مصرف نمی شود و این برای افراد دیابتی و کسانی که تا پیش از این شکر زیاد مصرف می کردند مفید است. به علاوه این مزیت برای افرادی که تمایل زیادی به مصرف غذاهای شیرین ندارند قابل توجه تر است.

از بدن سم زدایی می شود

به دلیل مصرف مقادیر زیادی آب و غذای سالم و محدود کردن مصرف هر نوع غذای ناخواسته دیگر، بدن سموم اضافی را از بین می برد و مواد زائد را دفع می کند.‍

پوست افراد درخشان و سالم تر می شود

 به طبع پس از سم زدایی که طی این ۱ هفته انجام می گیرد، سلامت پوست نیز بهبود پیدا می کند و از لطافت و درخشندگی طبیعی برخوردار خواهد شد.

متابولیسم به طرز عجیبی بهبود میابد

 عادات غذایی سالم و مصرف بیشتر آب به بهبود متابولیسم بدن کمک می کند. و هرچه میزان متابولیسم بدن بالاتر و بهتر باشد میزان کالری و چربی سوزی نیز افزایش میابد و این یعنی تضمین کاهش وزن موثر در یک مدت زمان منطقی.

هضم غذا به مراتب بهتر می شود

 غذای مصرفی در طول دوره رژیم لاغری ۷ روزه سرشار از فیبر است و بنابراین حرکات روده شما را بهبود می بخشد و این یعنی هضم غذا بسیار بهتر از قبل می شود.

عادات غذایی بهتری جایگزین عادات جاری می شود

 این رژیم غذایی به طور کلی ما را به مصرف میوه ها و سبزیجات که کالری کم و فیبر زیادی دارند تشویق می کند. در نتیجه طی یک هفته از رژیم GM ما عادت می کنیم که بهتر بخوریم و عادات غذایی سالمتری داشته باشیم. این باعث می شود که چربی های کمتری در داخل بدن تجمع پیدا کنند، برای یک مدت طولانی ما را سیر نگاه می دارد و در نتیجه فرد پرخوری نمی کند.

به جز این برنامه رژیم لاغری ۷ روزه میزان کالری دریافتی و مورد نیاز ما طی این مدت زمان را به ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ کالری کاهش می دهد.

عوارض ارتودنسی چیست؟

 درمان ارتودنسی دندان به هیچ وجه یک درمان یا روش درمانی خطرناک نیست. اما مانند هر گونه مداخله پزشکی یا دندانپزشکی دیگری که روی بدن صورت می‌گیرد ممکن است خطرات و عوارض بسیار بسیار جزئی و احتمالی داشته باشد.

عوارض ارتودنسی کدامند؟ آیا اصلا ارتودنسی عارضه خاصی دارد؟

هرچند که نمی‌توان به موارد زیر عارضه گفت، اما برای  آگاهی بیشتر افراد ما تلاش کرده ایم که برخی از عوراض مهم درمان ارتودنسی را در این مقاله لیست کنیم.

ارتودنسی ممکن است درد خفیف و ناراحتی جزئی ایجاد کند

تجربه اتصال دستگاه های ارتودنسی به دندان‌ها برای همه افرادی که تاکنون ارتودنسی نکرده اند کمی عجیب است. به دلیل اینکه دستگاه‌های ارتودنسی از همان ابتدا شروع به حرکت دندان‌ها می‌کنند، ممکن است افراد درد جزئی احساس کنند. که این طبیعی است و عارضه محسوب نمی‌شود.

خراشیده یا زحم شدن بافت‌های نرم داخل دهان از عوارض کوچک ارتودنسی دندان

زخم شدن داخل دهان معمولا کوتاه بوده و تنها چند روز ابتدایی ارتودنسی احساس می‌شود. با این حال می‌توان با کمک وکس یا موم ارتودنسی به راحتی براکت ها و سیم ارتودنسی را ایمن سازی کرده تا هیچ نوع آسیبی به بافت های نرم داخل دهان وارد نکند

عفونت لثه از بزرگترین عوارض ارتودنسی در بیماران تنبل است!!

رعایت بهداشت دهان و دندان برای همه  افرد مهم است. اما اگر تحت درمان با هر نوع روش ارتودنسی باشید، بسیار مهم و حیاتی‌تر است. بهداشت ضعیف دهان و دندان می‌تواند منجر به التهاب لثه و عفونت آن‌ها شود.

که این خود می‌تواند حرکت دندان‌های‌تان را حین ارتودنسی کندتر کند. وجود هرگونه عفونت یا التهاب گسترده در لثه می‌تواند صرف نظر از اینکه ارتودنسی متحرک دارید یا ارتودنسی ثابت، باعث افزایش مدت زمان درمان شود..

ارتودنسی احتمالا در برخی افراد باعث تحلیل مینای دندان می‌‍شود

به از بین رفتن ساختار معدنی مینای دندان فرسایش یا تحلیل دندان گفته می‌شود. در برخی موارد بسیار نادر، ممکن است دستگاه های ارتودنسی ثابت به تحلیل رفتن مینای دندان کمک کنند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که شخص به بهداشت دهان و دندان در طول ارتودنسی چندان توجه نکند.

ارتودنسی ممکن است در برخی افراد ریشه دندان ها را کوتاه کند

برای برخی از بیماران طول ریشه دندان های آنها در طول مدت زمان ارتودنسی کوتاه می‌شود. پیش بینی اینکه، این اتفاق برای شما بی‌افتد تقریباً غیرممکن است. اما برخی از افراد بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به این وضعیت (کوتاهی ریشه دندان) هستند.

شکست ایمپلنت در برخی موارد

افرادی که پیش از ارتودنسی ایمپلنت دندان انجام داده اند ممکن است بر اثر فشاری که به دندان ها و متعاقبا ایمپلنت وارد می شود با شکست ایمپلنت مواجه شوند. به این شکل که پایه ایمپلنت حرکت می کند و احتمال شل شدنش وجود دارد.

علت ها و درمان بوی بد دهان

شما تنها نیستید! تقریبا 50 درصد از مردم جهان از مشکل هالیتوز یا همان بوی بد دهان ناله می کنند. می گویند بوی بد دهان نه تنها یک مشکل بهداشتی بلکه یک مشکل جدی اجتماعی هم است

مهمترین دلایل بوی بد دهان

آدم گاهی خودش می ماند که این همه بوی بد از کجا می آید! مهمترین دلایل آن عبارتند از:

·        مشکلات حلق و بینی

·        بیماری های دهان و دندان

·        چرخه قاعدگی

·        مشکلات گوارشی

بوی بد دهان ناشی از لثه و دندان

یکی از رایج ترین دلایل بوی بد دهان، خرابی دندان و یا بیماری های مربوط به لثه است. یک علت هم ندارد، بخشی از آن به علت عفونت لثه و بخش دیگری از آن به علت جرم و خرابی دندان است.

نقش مهم جرم دندان در بوی دهان

حتما تا بحال دیده اید که آدم وقتی نخ دندان می کشد نخ دندان کمی بو می گیرد. این به علت جرم های چسبیده به دندان است. جرم دندان، لثه ها را ملتهب و آسیب پذیر می کند و موجب بوی بد دهان می شود. حالا اگر دندان پوسیده دارید و یا دندان تان را تازه پر کرده باشید، این بوی بد تشدید هم می شود. بهتر است قبل از اینکه دندان هایتان پوسیده شوند برای جرمگیری دندان اقدام کنید.

برای رفع بوی بد دهان چه باید کرد ؟

پیشتر نیز اشاره کردیم که این مشکل یکی دو علت به خصوص ندارد، ممکن است از مشکلات گوارشی ناشی شود و یا زیر سر خرابی دندان و لثه باشد. شاید این بوی بد از بیماری های گوش و حلق و بینی ریشه بگیرد، شاید هم همه چیز زیر سر دوران قاعدگی باشد. تازه هر یک از این اختلالات خود به چند علت و منشا تقسیم می شود. پس طبیعی است که از یک پاسخ همه گیر به جواب سوال بالا شانه خالی کنیم، چون هرگز جواب واحدی وجود ندارد. اما به طور کلی سه مرحله اساسی برای رفع این مشکل عبارتند از:

·        رفع منشا اصلی بوی بد دهان: ابتدا ببینید مشکل از کجاست. آیا دهان و دندانتان عیب کرده است و یا بیماری گوارشی دارید؟ بوی بد به خاطر بیماری های مربوط به گوش و حلق و بینی و یا مربوط به چرخه قاعدگی است؟

·        اصلاح رژیم غذایی: بعد بروید سراغ یک رژیم غذایی مناسب‌تر، رژیمی همخوان با ذایقه و طبع شما. مرکبات و میوه جات را در این رژیم از موارد اصلی قرار دهید.

·        رعایت اصول بهداشت دهان و دندان: در آخر اصول بهداشت دهان و دندان را حسابی رعایت کنید.

منبع: مجله دندانپزشکی ایمپلنت

عصب کشی دندان چیست و چگونه انجام می شود؟

عصب کشی دندان روشی است که در آن اقدام به معالجه ریشه دندان می‌کنیم. زمانی که پوسیدگی دندان وسیع باشد و دندان در حال از دست‌ رفتن باشد از عصب‌ کشی استفاده می‌کنیم. به‌ طور کلی هدف از انجام عصب‌ کشی، حفظ دندان است تا نیاز به کشیدن یا جای‌گذاری دندان مصنوعی نباشد

علائم عفونت پالپ و نیاز به عصب‌ کشی

در ابتدا به شما پیشنهاد می‌کنیم که هر چند یکبار دندان‌های خود را چکاپ کنید تا از این اتفاق پیشگیری کنید. در صورتیکه دندان پر کرده دارید انجام چکاپ هرچند مدت، برای شما بسیار ضروری است. به‌ طورکلی علائم زیر هشدار می‌دهد که به‌احتمال زیاد دچار آسیب در پالپ شده‌اید و باید عصب‌کشی کنید:

·        درد دندان و ورم لثه

·        درد در هنگام خوردن و نوشیدن مخصوصاً زمانی که غذا سرد یا گرم باشد.

·        لقی دندان

·        هنگام جویدن، درد داشته باشید.

·        ترشحات چرکی دندان

·        ورم صورت

·        تیره شدن رنگ دندان

عصب کشی دندان چگونه انجام می‌شود؟

برای انجام عصب‌ کشی، احتمالاً به یک الی دو جلسه نیازمند باشیم. در ابتدا یک معاینه کلی از شرایط دندان و دهانی شما انجام می‌شود. در صورت تشخیص نیاز به عصب‌کشی، از شما خواسته می‌شود تا یک رادیوگرافی از دندان انجام دهید. در زمان شروع عصب‌ کشی، ابتدا یک بی‌حسی موضعی به محل انجام، تزریق می‌شود تا دچار درد نشوید. سپس حفره‌ای داخل تاج دندان ایجاد می‌کنند. دلیل ایجاد این حفره‌ها این است که مته یا فرز دندان‌پزشکی به ریشه‌ها برسد. دیواره‌های محفظه پالپ و ریشه و به‌ خصوص نوک ریشه نیز کامل باید تراشیده و تمیز شوند.

پس از پاک‌سازی کامل هسته دندان، نوبت به پر کردن آن می‌رسد. دندانپزشک بادقت تمامی پالپ را با مواد پر کننده مخصوصی پر می‌کند و در نهایت دندان را مهروموم می‌نماید تا راهی برای نفوذ باکتری‌ها باقی نماند.

در آخر معمولاً دندان باید روکش شود. روکش دندان همان تاج مصنوعی است که روی دندان قرار می‌گیرد و آن را احاطه می‌کند. به‌ این‌ ترتیب دیگر فشار چندانی بر تاج واقعی دندان وارد نمی‌شود و خطر شکستن آن کاهش می‌یابد.

آیا زنان باردار مجاز هستند تا در دوران بارداری عصب‌ کشی انجام دهند؟

از آنجاییکه در صورت احساس کمی درد یا فشار در دهان، ممکن است بدن خود را سفت کنیم یا به خود فشار بیاوریم، بهتر است زنان باردار هیچ‌گونه از خدمات دندانپزشکی در بارداری، انجام ندهند. اما از آنجایی‌که عصب‌کشی یک درمان اورژانسی به‌ حساب می‌آید باید انجام شود. با این‌حال به دلیل نیاز به‌عکس پرتوی ایکس، توصیه می‌شود در صورت امکان، عصب‌کشی در سه‌ماهه دوم بارداری انجام شود.

منبع: www.implantdr.ir

هزینه پر کردن دندان در سال 1400 چقدر است؟

پر کردن دندان از رایجترین پروسه های دندانپزشکی در سرتاسر جهان است. تقریبا حدود 10 درصد از پروسه های دندانپزشکی عمومی روزانه، به پر کردن دندان های خراب و پوسیده اختصاص دارد

منظور از کلاس بندی یا سطح ترمیم دندان چیست؟

ما کلا 5 کلاس ترمیم دندان داریم که به ترتیب کلاس 1 تا 5 نامگذاری میشوند. این یعنی ما 5 شکل مختلف پوسیدگی داریم در 5 وضعیت یا ناحیه دندان ممکن است دچار پوسیدگی و آسیب شود که نیاز به ترمیم دارد.

منظور از ترمیم کلاس 1 و هزینه پر کردن دندان در این کلاس

پوسیدگی هایی که در کلاس 1 رخ می دهند معمولا سطوح جونده دندانی را درگیر می کند. آنها چندان عمیق نیستند و لبه تاج را درگیر نمی کنند. هزینه پر کردن دندن ها در این کلاس پوسیدگی حدودا 600 هزار تومان است.

ترمیم کلاس 2 و هزینه پر کردن دندان در این سطح

در میان ما ایرانی ها پوسیدگی های کلاس 2 بسیار رایج هستند. این پوسیدگی ها بیشتر در سطوح بین دندانی ایجاد می شود و دلیل آن نیز عدم استفاده از نخ دندان برای تمیز کردن بین دندان ها است. میانگین هزینه پر کردن دندان بعد از از بین بردن پوسیدگی کلاس 2 ، حدودا 750 هزار تومان است.

ترمیم کلاس 3 تا 5 و هزینه آن ها

ترمیم های کلاس 3 مشابه با ترمیم های کلاس 2 هستند با این تفاوت که وسعت پوسیدگی و خرابی در کلاس 3 بیشتر است. در این کلاس پوسیدگی همچنان در تنه تاج و در طرفین است. هزینه پر کردن دندان با پوسیدگی کلاس 3 به طور میانگین چیزی حدود 850 هزار تومان است.

کلاس 4

زمانی که پوسیدگی از تنه تاج به لبه های تاج رسید می شود کلاس 4. همانطور که در شکل زیر میبیند این نوع پوسیدگی شدت و عمق زیادی دارد بنابراین هزینه پر کردن دندان در این سطح زیاد است.

کلاس 5

پوسیدگی در این کلاس معمولا در حد فاصل بین تاج دندان و ریشه آن است. در واقع این پوسیدگی ها در فاصله خط لثه ایجاد می شود. اگر دندان جلو دچار این نوع پوسیدگی باشد با کامپوزیت و با هزینه حدودا 800 هزار تومان ترمیم می شود و اگر دندان خلفی در چنین وضعیتی باشد با حدود 600 هزار به کمک آمالگام ترمیم می شود.

اطلاعات بیشتر در مجله سلامتی بیمارستان

 

آیا بعد از روکش یا ایمپلنت دندان می توان ارتودنسی کرد؟

 با اینکه ارتودنسی قبل از ایمپلنت دندانی منطقی تر به نظر می آید، اما اگر دندان های اطراف ایمپلنت، جزء  اهداف ارتودنسی نیستند، می توان پس از ایمپلنت نیز درمان ارتودنسی را انجام داد. به علاوه، اگر دندان ایمپلنت شده باید به عنوان نقطه اتکا برای تقسیم فشار بین دندان های دیگر استفاده شود، بیمار باید قبل از ارتودنسی، درمان ایمپلنت را انجام داده باشد.

چرا گاهی اوقات باید قبل از کاشت دندان ارتودنسی انجام شود؟

در برخی موارد امکان انجام درمان ارتودنسی برای افرادی که همین الان هم ایمپلنت کاشته اند وجود دارد. اما این کار لزوما قرار نیست جواب دهد یا کار درستی باشد. زیرا ایمپلنت کاشته شده زمانی که به استخوان جوش بخورد، دیگر مانند دندان طبیعی قابلیت حرکت و جابجایی جزئی با نیروهای ارتودنسی را ندارد. یعنی دستگاه های ارتودنسی قادر نخواهند بود آن  ایمپلنت یا ایمپلنت ها را جابجا کنند و تنها دندان های طبیعی شما حرکت می کنند.

بنابراین برای دست یابی به بهترین نتایج در افرادی که هم جای خالی دندان دارند و هم مایلند ایمپلنت بکارند، در صورت نیاز و نبودن فضای کافی برای کاشت دندان، انجام درمان ارتودنسی قبل از جراحی ایمپلنت است تا در طول درمان ارتودنسی، هم دندان ها صاف و منظم شوند و هم فضای کافی برای کاشت دندان فراهم شود.

آیا با وجود روکش دندان می توان ارتودنسی انجام داد؟

برخی از افرادی که نیازمند ارتودنسی بزرگسالان هستند ممکن است یک یا چند دندان خود را روکش کرده باشند. به جز سوالاتی که درباره ارتودنسی و کاشت دندان از ما پرسیده می شود، امکان انجام ارتودنسی با وجود روکش دندان هم ممکن است سوالات و ابهاماتی برای بیماران و مراجعین ما ایجاد کند.

خبر خوب این است که حتی با وجود روکش هم می تواند درمان ارتودنسی را آغاز کرد. متخصان ارتودنسی طوری بریس ها و دستگاه های ارتودنسی را به روکش متصل می کنند که به روکش آسیبی نرسد. آن ها در طول درمان مراقبند که زروکش آسیب نبیند و یا مثلا شل نشود.

اما اگر بیش از حد نگران افتادن و شل شدن روکش دندان هستند احتمالا متخصص ارتودنسی به شما ارتودنسی متحرک را پیشنهاد دهد که در آن از پلاک های متحرک و شفاف برای صاف شدن دندان ها استفاده می شود و روی دندان ها سوار می شوند.

4 روش جلوگیری از ریز مو بعد از جراحی لاغری

 ریزش مو اتفاق بسیار ناخوشایندی است و به نظر نمی‌رسد هیچکس از این مشکل نسبتا رایج استقبال کند. بنا به دلایل مختلفی موها می‌ریزند و تعداد زیادی از افراد همواره تحت تاثیر ریزش مو هستند. یکی از عللی که می‌تواند باعث بروز چنین اتفاقی شود، انجام عمل جراحی لاغری است. اما برخلاف سایر علل؛ ریزش مو بعد از عمل لاغری موقت است و نباید نگران آن بود.

اصلا چرا ممکن است بعد از عمل لاغری با ریزش مو مواجه شویم؟

نتیجه تحقیقات اخیر نشان میدهد که دو عامل بسیار بسیار مهم یعنی استرس فیزیکی و جسمی، و از دست دادن سریع وزن، میتوانند باعث جابجایی مسیر انتقال مواد مغذی به ارگان های حیاتی تری مثل مغز، کلیه ها، کبد  و … شود.

یعنی در این دو شرایط؛ بیشتر مواد غذایی به ارگان های حیاتی تر منتقل میشود و سهم ماباقی ارگان ها در دریافت غذا که از اهمیت کمتری برخوردار هستند به حداقل میرسد. با این تفاسیر به نظر شما سلامتی مغز مهمتر است یا سلامت مو؟ در شرایطی که بدن با کمبود برخی مواد مغذی مواجه است، باید به مغز بیشتر غذا برسد یا به مو؟

شاید برای ما، به دلایل مسائل زیبایی شناختی، مو مهم باشد. اما قطعا برای بدن در چنین شرایطی حفظ سلامتی مهمتر است و رشد مو برایش چندان مهم نیست.

۴ روش پیشگیری از ریزش مو بعد از عمل جراحی اسلیو

در این مقاله ۴ روش ساده پیشگیری از ریزش مو بعد از اعمالی مثل اسلیو معده و بای پس معده ذکر شده اند.

۱- پروتئین، پروتئن و پروتئین!

پروتئین یک ماده بسیار مغذی و بسیار کاربردی برای بدن ما است. برای اینکه بعد از عمل جراحی با ریز مو مواجه نشوید حتما به تمام وعده های غذایی خود مقادیری پروتئین اضافه کنید

۲- مکمل ویتامین یادتون نره!

کمبود بسیاری از مواد مغذی میتواند باعث ریزش مو شود و مصرف ویتامین میتواند بسیاری از این کاستی ها را برطرف کند. بنابراین به مکمل های ویتامینی مخصوصا ویتامین های خانواده B به چشم دارو نگاه کنید. زیرا میتوانند به بهبود سلامت مو و جلوگیری از ریزش آن کمک کنند.

۳- آهن بسیار بسیار بسیار مهمه!

اگر با گذشت ۷ ماه پس از عمل اسلیو یا بای پس معده همچنان ریزش مو داشتید باید سطح آهن بدن خودتان را چک کنید. آهن یکی از مواد ریزمغذی مورد نیاز بدن است که کمبود آن میتواند باعث ریزش مو شود.

۴- زینک رو هم امتحان کنید!

اگر به هر دلیلی روش های بالا را امتحان کردید ولی هنوز ریزش مو دارید (که احتمال ۹۰ درصد با امتحانشون دیگه ریزش مو نخواهید داشت) سعی کنید که زینک یا همان (روی) را به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید. زینک یک ماده بسیار مهم و ارزشمند در رشد و حفظ سلامتی پوست و مو است.

اصلاح نامنظمی های جزئی دندان با ارتودنسی فوری

 بسیاری از بزرگسالان دندان های کجی دارند که در دوران کودکی با استفاده از ارتودنسی کودکان برای صاف کردن آن ها اقدام نکرده اند. کج بودن دندان مخصوصا در دوره بزرگسالی مشکلات زیادی برای افراد پیش می آورد که کوچکترین آن ها میتواند زشت شدن طرح لبخند و گاه اعتماد به نفس در افراد باشد. روش های بی شماری برای صاف کردن دندانهای شما در تمام مراحل زندگی وجود دارد، و برخی از روش های ارتودنسی بزرگسالان ممکن است سریعتر از سایر روش ها باشد.

مدت زمان ارتودنسی دندان چقدر است؟

در حالت عادی اگر بخواهید با روش های رایج و معمول ارتودنسی دندان، دندانهای ناصاف و کج خود را صاف کنید احتمالا به بیش از 1 سال زمان نیاز داریم. یعنی طول دوره ارتودنسی ما 1 یا بیشتر از یک سال خواهد بود.

با این حال در حوزه ارتودنسی بزرگسالان ما روش های درمانی داریم که ممکن است طی تنها چند ماه مشکلات را برطرف کرده و منجر به صاف شدن دندان ها شود.

آیا ارتودنسی سریع در چند ماه، واقعا امکانپذیر است؟

جواب کوتاه به این سوال “بله” است. ما نه تنها چنین چیزی داریم بلکه روش های مدرن ارتودنسی که توسط متخصص ارتودنسی بکار برده میشود هر سال ما را به درمان ارتودنسی سریع نزدیک تر میکند و با این حال به کار بردن عبارت ارتودنسی فوری درست نیست زیرا هنوز چنین امکانی وجود ندارد که در لحظه و خیلی فوری مشکلات ارتودنسی را برطرف کرد.

بکار بردن این عبارت بیشتر در خصوص انواع ونیر دندان مانند لمینت دندان صحت دارد که میتواند طرح لبخند را خیلی زود اصلاح کرده و دندان ها را صاف نشان دهد.

انواع درمان ارتودنسی سریع کدامند؟

در حالی که درمان ارتودنسی ثابت با بریس های فلزی و معمولی می تواند یک سال یا بیشتر طول بکشد، چند روش درمانی وجود دارد که امکان تسریع در روند صاف شدن دندان ها را برای ما فراهم می آورد. این روش ها غالبا از نوع ارتودنسی نامرئی یا ارتودنسی متحرک هستند و برای بزرگسالان در نظر گرفته میشوند.

این روش ها به بزرگسالان این امکان را میدهند که در یک مدت زمان کوتاه صاحب دندان هایی صاف شده و خیلی زود اعتماد به نفس و زیبایی لبخند خود را باز میابند.

از میان چندین روش مختلف ارتودنسی سریع 3 روش رایج و پرطرفدار عبارتند از:

·        اینویزیلاین یا (Invisalign®)

·        ارتودنسی (FAAB) یا (Fast Acting Adult Braces)

·       ارتودنسی ویلکودنتیک (Wilckodontics®)

از کجا متوجه شوم فرزندم به ارتودنسی نیاز دارد؟

ارتودنسی به معنای منظم کردن دندان‌ها، رفع ناهنجاری‌ها و تغییر موقعیت‌های غیرعادی فک و دندان است. این درمان هم در کودکی و هم در بزرگسالی انجام داده می‌شود. اما به تمام اقداماتی که به منظور پیشگیری از بروز نامنظمی دندان ها و درمان به موقع این مشکلات در کودکی انجام داده می شود ارتودنسی کودکان گفته می‌شود.

به طور کلی همه ی اقدامات پیشگیرانه برای دهان و دندان کودکان در قالب دندانپزشکی کودکان جای می گیرد.

از کجا متوجه شوم که کودک من به درمان ارتودنسی نیاز دارد؟

از آنجا که هرگونه تغییر موقعیت دندان ها و فک، به ارتودنسی ارتباط دارد، لذا هرگونه مشکل در موقعیت دندان های کودک خود را، به عنوان یک نشانه از اینکه باید به متخصص مراجعه کنید در نظر بگیرید.

یعنی به محض اینکه متوجه شدید مثلا:

·        دندان های دائمی فرزندتان کج است

·        یا اگر یکی از فک هایش دچار جلوزدگی است

·        اگر بین دندان هایش در جلو، حین بستن دهان، فاصله وجود دارد

·        اگر بین تمامی دندان هایش فاصله افتاده

·        اگر یکی از فک هایش بیشتر به سمت راست یا چپ متمایل است

·        دندان شیری اش زودتر یا دیرتر از موعد افتاده یا هنوز نیوفتاده

·        بعد از سن 5 سالگی کودک هنوز انگشتان خود را میمکد یا از شیشه شیر استفاده می کند

·        تنفس دهانی دارد و به جای بینی از دهان نفس می کشد

·        حین قورت دادن غذا به جای اینکه زبانش را به سقف دهان نزدیک کند به دندان های جلو میزند

·        و….

آیا دندانپزشک عمومی می تواند نامنظمی دندانی کودکان را برطرف کند؟

بیایید قبول کنیم که دندانپزشکان عمومی می توانند مسائل عمومی اصلاح طرح لبخند یا ترمیم دندان را به خوبی انجام دهند. اما برای انجام ارتودنسی کودکان گزینه چندان مناسبی نیستند. برای منظم کردن دندان کودکان تنها باید به ارتودنتیست اطفال و کودکان مراجعه کرد.

آیا درمان ارتودنسی در بچه ها می تواند مشکلات تنفسی را برطرف کند؟

بله با منظم شدن موقعیت فک ها و دندان ها نه تنها زیبایی لبخند و چهره بچه ها بهتر می شود که مشکلات تنفسی مانند آپنه خواب نیز برطرف می شوند.

آیا بدون جراحی می توان انحراف فک کودکان را با ارتودنسی درمان کرد؟

بله مشروط بر اینکه از سنین پایین برای معاینه و درمان به متخصص مراجعه شود امکان درمان مشکلات مختلف فکی بدون جراحی وجود دارد

آیا ارتودنسی متحرک برای کودکان مناسب است؟

ارتودنسی متحرک اغلب برای کودکان کم سن و سال توصیه نمی شود اما در سنین نوجوانی و بالاتر از آن می تواند کاربردی باشد و طرفداران زیادی دارد.

اطلاعات بیشتر در www.implantdr.ir

صفحه قبل 1 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 صفحه بعد