x تبلیغات
اخبار سلامتی

طول عمر لمینت دندان خود را با این روش ها افزایش دهید

 اگر به درستی از دندان های لمینت شده خود مراقبت نکنید، هم دندان و هم لمینت متصل به آن با خطر آسیب دیدن مواجه خواهند شد. اما شما می توانید با دنبال کردن این روش ها میزان ماندگاری آن ها را افزایش دهید.

از دندان های خود به عنوان ابزار استفاده نکنید

سعی نکنید اشیا را با دندان لمینت شده خود باز کنید یا چیزهای غیر خوراکی مانند کلاهک خودکار یا ناخن را گاز بگیرید. انجام این کار می‌تواند منجر به ایجاد به لمینت و در نهایت ترک برداشتن، لب پر شدن و یا خورد شدن لمینت شود. با انجام و یا تکرار این کارها عمر لمینت دندان به بیشتر از چند ماه هم نخواهد رسید.

استعمال دخانیات را به حداقل برسانید (مهمترین راه کار برای افزایش عمر لمینت دندان)

محصولات دخانی به راحتی می توانند موجب تغییر رنگ هر چیزی از دندان گرفته تا بافت های زنده شوند. هر نوع محصول دخانی در صورتی که بیش از اندازه استعمال شود می تواند طول عمر لمینت دندان را به شدت کاهش دهد و موجب تغییر رنگ آن نیز شود.

از خوردن غذاها و نوشیدنی های تیره رنگ خودداری کنید

سس قرمز، انواع توت ها، نوشابه ها، قهوه، چای، نوشیدنی های الکلی و … همگی از عواملی هستند که معمولاً باعث ایجاد لکه های سطحی روی دندان های شما می شوند. هرچند که لمینت ها مانند مینای دندان نیستند و سخت لک می شوند، اما استفاده مداوم و بیش از حد از این خوراکی ها و نوشیدنی ها می توان روی رنگ لمینت تاثیر بگذارد. این یعنی باید مصرف این موارد را به حداقل برسانید و یا در صورت مصرفشان، بهداشت دهان و دندان را با جدیت بیشتری پیگیری کنید.

بعد از لمینت دندان همیشه نخ دندان بکشید!

مسواک زدن که یک پای ثابت مراقبت های روزانه از دهان و دندان است. تقریبا همه مسواک می زنند اما افراد کمی در کنار مسواک، نخ دندان استفاده می کشند. افرادی که دندان هایشان لمینت شده، بهتر است جزء دسته دوم باشند. زیرا اینکار به شدت به افزایش طول عمر لمینت (مخصوصا لمینت سرامیکی دندان) کمک می کند. چرا؟

اینکار نه تنها فضای بین دندانی و بین لمینت ها را تمیز می کند، بلکه به خارج کردن ذرات ریز مواد غذایی زیر خط لثه نیز کمک می کند. این یعنی احتمال آسیب لثه یا ورم، التهاب و پوسیدگی دندان کم می شود. و خبر خوب این است که هر چه لثه سالم تر باشد سلامتی دهان و دندان شما بیشتر می شود و این موجب افزایش طول عمر لمینت نیز می شود.

اطلاعات بیشتر در سایت دندانپزشکی ژاله ایمپلنت

5 مورد از مزایای بریج دندان

 ادامه مقاله را بخوانید تا با 5 تا از فواید و مزایای بریج دندان آشنا شوید.

1.     لبخند شما را ترمیم کرده و به افزایش سلامتی دهان و دهان کمک میکند

از این پل ها معمولا برای پر کردن جای خالی دندان های جلو استفاده میشوند. کسانی که سال ها است یک یا چند دندان جلویی خود را از دست داده اند خوب میدانند که اگر این دندان ها افتاده باشند زیبایی لبخند به شدت کاهش میابد و اعتماد به نفس را نیز میکاهد. خوشبختانه با کمک مزایای بریج دندان قادر خواهید بود که دوباره مثل سابق زیبایی لبخندتان را بازیابید.

2.     به شما کمک میکند همچنان غذاهای مورد علاقه خودتان را بخورید

پل دندانپزشکی جایگزین بسیار خوبی برای دندان است که به شما امکان می دهد مصرف غذاهای مورد علاقه خود را ادامه دهید. بعد از نصب پل، شما قادر خواهید بود از مزایای بریج دندان نهایت استفاده را برده و بدون درد یا تجربه ناخوشایندی همچنان خوراکی های مورد علاقه خودتان را بخورید.

3.     به بهبود گفتار یا وضوح صحبت کردن شما کمک میکند

از بزرگترین فواید پل دندانی کمک به بهبود گفتار و وضوح تلکم است. کسانی که دندان های جلویی خود را از دست داده اند معمولا نمیتوانند با وضوح صحبت کنند و در بیان برخی حروف یا کلمات دچار مشکل هستند. چرا؟ زیرا دندان ها نقش مهمی درایجاد کلمات و ادای آن ها دارند. اگر دندان نباشد قطعا گفتار تحت تاثیر قرار میگیرد. بنابراین اگر دندان جلوی خود را از دست داده اید و در صحبت کردن مشکل دارید بهبود گفتار را یکی از مزایای بریج دندان بدانید.

4.     به حفظ سلامتی بافت استخوانی فک کمک میکند.

تصور اغلب افراد این است که این استخوان فک است که دندان ها را سالم نگاه میدارد. اما این یک رابطه دو طرفه است. یعنی به همان میزان که فک برای دندان ضروری است وجود ریشه دندان هم برای استخوان فک ضروری است. بافت استخوانی فک برای سالم ماندن، به ریشه دندان نیاز دارد.

بعد از کشیده شدن دندان بافت استخوانی فک کم کم دچار پراکندگی شده و سست میشود. (به دلیل حرکت سایر دندان ها). اما یکی از مزایای بریج دندان جلوگیری از این حرکت و حفظ سلامتی دندان ها است. کسانی که دندان های کجی دارند و دندان خود را نیز از دست داده اند میتوانند با ترکیب ارتودنسی و بریج به لبخندی زیبا دست پیدا کنند.

5.     هزینه های شما را کاهش میدهد

در مقایسه با سایر روش های کاشت دندان مثل ایمپلنت، بریج دندان یک مزیت مثبت دیگر دارد و آن هزینه پایینش است. هزینه بریج معمولا کم است و نه تنها جایگزین خوبی است بلکه شما را از پرداخت هزینه های دیگری مثل ارتودنسی دندان (به خاطر کج بودن دندان ها)، بیماری لثه و پوسیدگی دندان (به خاطر تشکیل پلاک در محل دندان از دست رفته) و …. باز میدارد.

اطلاعات بیشتر در www.zhaleimplant.ir

قبل از ایمپلنت دندان این نکات را در نظر بگیرید

 اگر خود را برای جراحی ایمپلنت دندان آماده می‌کنید خوب جایی آمده‌اید زیرا ما بدون اینکه بخواهیم وقت شما را بگیریم و یا شما را به بیراهه بکشانیم، با ذکر 7 نکته ساده شما را مهیای کاشت ایمپلنت خواهیم کرد.

تصمیم جدی بگیرید

با خودتان روراست باشید. اگر 1 یا تعدادی از دندان های خود را از دست داده اید، بلاخره باید به فکر جایگزین کردن آن ها باشید. زیرا دندانی که از دست رفت، دیگر به شکل طبیعی باز نخواهد گشت، و اگر با روش های کاشت دندان آن را پر نکنید، برایتان عوارض زیادی به همراه خواهد داشت

یک متخصص ایمپلنت خوب پیدا کنید

شاید این مهم‌ترین مرحله برای افرادی است که به دنبال کاشت ایمپلنت هستند. زیرا همه چیز به انتخاب یک متخصص ایمپلنت خوب بستگی دارد. شما هر چقدر آماده باشید و همه چیز مهیا باشد، اما نتوانسته باشید یک متخصص خوب پیدا کنید، احتمالاً روند کاشت ایمپلنت شما خوب پیش نخواهد رفت.

معاینات دندانپزشکی را به صورت کامل انجام دهید

پس از انتخاب یک متخصص ایمپلنت خوب، شما تقریباً بیش از 50 درصد مسیر را طی خواهید کرد. از اینجا به بعد، دیگر همه چیز به جراح و یا متخصص شما بستگی دارد. شما یک جلسه به مطب دکتر خود مراجعه می کنید و به صورت کامل تحت معاینه و ارزیابی قرار می گیرید.

به توصیه های متخصص ایمپلنت خود عمل کنید

در جلسه معاینه و ارزیابی اگر تصمیم بر آن باشد که جراحی ایمپلنت انجام دهید و درباره تمام مسائل مانند، هزینه ایمپلنت دندان، نوع ایمپلنت، روز عمل و … صحبت شد، متخصص دستورالعمل هایی به شما می دهد تا با آمادگی بهتری جراحی صورت بگیرد. مثلا ممکن است به شما لیست داروهایی را بدهد که می بایست مصرف کنید.

در صورت لزوم خود را برای پیوند استخوان آماده کنید

یکی از آمادگی های قبل از کاشت ایمپلنت دندان باید داشتن تراکم کافی استخوان فک باشد. یعنی این استخوان به اندازه کافی متسحکم باشد تا ایمپلنت بدون مشکل در آن کاشته شود. اما اگر مدت زیادی است که دندان خود را کشیده اید و یا با تراکم ناکافی استخوان دندان مواجه هستید، باید حتما خود را برای پیوند استخوان آماده کنید.

مراقب آنچه می خورید باشید

قبل از جراحی، یک وعده غذایی خوب و سبک میل کنید. اگر آرام‌بخش وریدی به شما تزریق خواهد شد ناشتا به کلینیک دندانپزشک مراجعه کنید. این یعنی باید دست کم از 8 ساعت قبل چیزی میل نکرده باشید.

خود را برای روزهای پس از عمل آماده کنید

در خصوص آمادگی های قبل از عمل نکته جالبی وجود دارد و آن نکته هم این است که قبل از عمل شما باید به فکر پس از عمل نیز باشید. استراحت برای روزهای بعد از عمل در زمان بهبودی ضروری است و برای اینکه بتوانید به خوبی این دوره را سپری کنید باید قبل از عمل به فکر این روزها باشید.

اطلاعات بیشتر در سایت دندانپزشکی ژاله ایمپلنت

ارتودنسی تا چه سنی جواب می دهد؟

 ارتودنسی تا چه سنی جواب میده سوال خیلی از افرادی است که مشکل نامرتبی دندان دارن. همه کسانی که برای صاف کردن دندانهاشون به مطب ارتودنسی مراجعه می کنند می خوان بدونن ارتودنسی دندان تا چه سنی جواب میده.

در واقع امروزه با روش های جدید همه افراد می تونن برای درمان اقدام کنن و از مزایای اون بهره مند بشن. در حال حاضر هیچ محدودیتی برای استفاده از ارتودنسی وجود نداره و در همه سنین میشه ازش استفاده کرد. در هر سنی میشه دندونای مرتب و لبحندی زیبا داشت.

سن مناسب برای استفاده از ارتودنسی

هیچ منعی برای استفاده از ارتودنسی وجود نداره و همه افراد در سنین مختلف می تونن از اون استفاده کنن. توصیه میشه همه کودکان در سن 7 سالگی تحت معاینه قرار بگیرن. هر چه سن تشخیص مشکلات و ناهنجاری ها زودتر باشه به همون اندازه درمان نیز راحت تر و هزینه ش هم کمتر خواهد بود. همه بیماران در هر سنی می تونن مشکلات دندوناشونو رفع کنن. سن 14 – 10 سالگی زمان ایده آلی برای اینکاره.

در این سنین فک و دندونا در حال رشدن واسه همین هم درمان سریع تر انجام میشه. اگه ارتودنسی در سن پایین انجام بشه دیکه در سن بالاتر نیازی به جراحی وجود نداره. بهرحال، ارتودنسی تنها برای بچه ها کاربرد نداره و افراد بزرگسال هم می تونن مبادرت به اقدام ارتودنسی کنن. همه افراد بزرگسال می تونن برای رفع مشکلات شون اقدام کنن. مشکلاتی از قبیل:

·        جلوزدگی دندان ها یا فک

·        عقب بودن فک

·        فاصله بیش از حد بین دندان ها

·        روی هم افتادگی دندان ها

·        کجی دندانی

·        ناصاف بودن دندان ها

·        شلوغی و ازدحام دندانی

·        لبخند لثه ای

 تا چه سنی میشه ارتودنسی کرد؟

کسانی که فک قوی و لثه های سالمی دارن می تونن در هر سنی از ارتودنسی استفاده کنن حتی سن میانسالی هم این امکان براشون وجود داره. با ارتودنسی میشه ظاهر فرد و لبخندش رو تغییر داد. در واقع میشه گفت این سن نیست که استفاده از ارتودنسی را ممکن یا غیرممکن میکنه بلکه داشتن لثه های سالم و سلامت دندونا عامل اصلی و مهم در انجام ارتودنسیه.

اگر سن رشد بیمار تمام شده باشه و فرد مبتلا به ناهنجاری خفیف یا متوسط فک باشه، میشه با استفاده از ارتودنسی کاموفلاژ تا حدی رابطه بین فک ها را اصلاح کرد. اما اگر ناهنجاری شدید باشد تنها استفاده از ارتودنسی همراه با جراحی فک کارساز خواهد بود. از اینرو مشکلات ارتودنسی با درمان به موقع کیفیت و سرعت بهتری خواهند داشت.

اطلاعات بیشتر در مجله دندانپزشکی ایمپلنت

ارتودنسی سرامیکی چه مزایا و معایبی دارد؟

 ارتودنسی دندان سرامیکی همانند ارتودنسی با بریس های فلزی است، اما در آن از براکت‌های شفاف به رنگ دندان و سیم‌های نقره‌ای یا متالیک استفاده می‌شود. بریس های سرامیکی به عنوان یکی از انواع ارتودنسی نامرئی نیز شناخته می شود. بسیاری از افراد بریس های سرامیکی را انتخاب می‌کنند، زیرا در دندان‌های شما کمتر از بریس های فلزی قابل توجه هستند. بریس های سرامیکی دارای نقاط ضعفی نیز هستند. ادامه مقاله را بخوانید تا بدانید که چگونه بریس های سرامیکی از نظر اثربخشی و هزینه در برابر بریس های فلزی قرار می‌گیرند.

جوانب مثبت و منفی بریس های سرامیکی

در این جا خلاصه‌ای از مزایا و معایب بریس های سرامیکی به ویژه در مقایسه با بریس های فلزی سنتی آورده شده است.

مزایا

کمتر از بریس های فلزی دیده می‌شوند، مواد سرامیکی به کار رفته در این بریس ها می‌تواند شفاف یا دندان رنگ باشد. آن‌ها دندان‌ها را سریع‌تر از تراز کننده‌های واضح حرکت می‌دهند. بریس های سرامیکی حدود 18 تا 36 ماه طول می‌کشد تا دندان‌های شما را مرتب کنند. روش‌های معروف هم ترازی مانند Invisalign، ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد، حتی اگر دندان‌های شما نیاز به اصلاح زیادی نداشته باشند. همچنین، روش‌های هم ترازی واضح برای موارد شدید عدم انطباق یا سو انسداد (نیش کج) جواب نمی‌دهد. شما می‌توانید رنگ‌های مورد علاقه خود را انتخاب کنید. بریس های فلزی فقط یک رنگ دارند. بریس های سرامیکی تقریبا در هر رنگ موجود است. آن‌ها در آزمایش‌ها تصویر برداری تداخل ایجاد نمی‌کنند. بریس های فلزی می‌توانند سیگنال‌ها را در آزمایشات تصویر برداری مختل کنند. بریس های سرامیکی تداخل سیگنال بسیار کمتری ایجاد می‌کنند.

معایب

گران ‌تر از بریس های فلزی هستند و ممکن است باعث حساسیت لثه شوند. براکت‌های سرامیکی بزرگ‌تر از براکت‌های فلزی هستند. اگر مسواک به مینا و خط لثه نرسد، می‌تواند تمیز کردن به راکت‌ها را دشوارتر کند و منجر به تورم یا عقب رفتن لثه شود. دوام آن‌ها از بریس های فلزی کمتر است. بریس های سرامیکی بیش از دو برابر احتمال شکستگی دارند. فرآیند از بین بردن چسب (رسوب زدایی) نیز باعث آسیب به سطح دندان شما (مینا) می‌شود. بریس های سرامیکی دندان‌ها را کندتر از بریس های فلزی حرکت می‌دهند. از آن جا که شکننده‌تر هستند، مجبور به تعمیر به راکت‌های شکسته یا انجام تنظیمات افزایشی در هر قرار ملاقات می‌توانید روند صاف کردن را به تأخیر بیندازید. این بریس ها ممکن است لکه دار شوند. اتصالات الاستیکی که سیم را به‌به راکت‌ها نگه داشته‌اند، می‌توانند به راحتی لکه دار شوند.

اطلاعات بیشتر در مجله سلامتی بیمارستان

آشنایی با انواع دندان مصنوعی و هزینه هر کدام؟

 دندان مصنوعی یک نوع پروتز دندان است. پروتزها در دندانپزشکی و پزشکی مواد و ابزارهایی هستند که جایگزین عضو از دست رفته یا آسیب دیده می شوند. در اینجا زمانی که دندان یا دندان هایی از دست می رود با کمک پروتز دندان مصنوعی که با نام دنچر نیز شناخته می شود، می توان آن دندان های از دست رفته را جایگزین کرد.

انواع دندان مصنوعی کدامند؟

پروتزهای دنچر کلا به دو دسته کامل و تکه ای تقسیم می شوند. همچنین در یک دسته بندی دیگر آن را به ثابت و متحرک تقسیم بندی می کنند. پروتزهای ثابت آن هایی هستند که به فک متصل می شوند و قابل جابجا شدن نیستند و پروتزهای متحرک آن هایی هستند که هر وقت شخص بخواهد، می توان آن ها را بردارد.

دندان مصنوعی کامل

اگر تمام دندان ها از دست رفته باشد می توان به کمک پروتز دندان مصنوعی کامل آن ها را جایگزین کنید. برای هر فک می توان یک دست کامل از دندان ها را سفارش داد. قیمت دندان دنچر کامل بیشتر از سایر انواع پروتزهای دندانی است مخصوصا اگر از نوع ثابت باشد. هزینه دندان مصنوعی ثابت به بالای 25 میلیون تومان نیز خواهد رسید اما قیمت پروتز متحرک آن می تواند به طور میانگین 10 میلیون تومان باشد.

دندان مصنوعی پارسیل یا تکه ای

اگر تنها 1 یا تعداد کمی از دندان ها از دست رفته باشد می توان از ایمپلنت دندان و یا حتی بریج دندان برای جایگزین کردن آن ها استفاده کرد. با این حال هزینه ایمپلنت دندان و بریج بالا است و ممکن است گزینه های مقرون به صرفه ای نباشند.

دندان مصنوعی آکریلیکی

پروتز یا دنچر های آکریلیکی رایج ترین پروتزهای دندان مصنوعی هستند. آن ها از جنس پلاستیک نسبتا ضخیمی هستند که قابلیت انعطاف نیز ندارند. به جهت اینکه به دندان های مجاور متصل شوند، ممکن است قلاب های آکریلیکی ضخیم و یا حتی فلزی داشته باشند.2

دندان مصنوعی ژله ای

اگر دوست ندارید پایه (بخش لثه مانند) پروتزتان آکریلیکی و سفت و سخت باشد می توانید به دندان مصنوعی ژله ای فکر کنید. آن ها از جنس نایلیون وو پلاستیک های بسیار نرم دیگر هستند. به همین جهت به راحتی قابل انعطاف هستند. به هیچ عنوان در ساختار آن ها فلزی استفاده نشده و معمولا هیچ درد و حساسیت لثه ای نیز ایجاد نمی کنند. با وجود این همه مزایا هزینه و قیمت دندان مصنوعی ژله ای از بسیاری پروتزهای دیگر کمتر است.

اطلاعات بیشتر در مجله دندانپزشکی ایمپلنت

مقایسه ایمپلنت و بریج دندان، کدام بهتر است؟

 بریج و ایمپلنت هم از نظر عملکرد و زیبایی، هم از نظر هزینه و دوام با هم متفاوت اند. در ادامه با تفاوت های ایمپلنت و بریج آشنا خواهید شد.

ایمپلنت باعث تخریب دندان های کناری نمی شود

بریج دندان بدون تراش نمی شود. به هر حال دو دندان کناری باید تراش بخورند تا پوتیک ها بتوانند رویشان سوار شوند. حداقل این موضوع راجع به بریج های سنتی و مریلند و کانتیلور رد خور ندارد. اما در ایمپلنت خبری از تراش و یا تخریب دندان ها نیست. از این نظر ایمپلنت راهی مطمئن تر است.

بریج فقط 5 تا 15 سال عمر می کند اما ایمپلنت یک عمر دوام دارد

از طرف دیگر ایمپلنت یک راهکار دائمی است، جایگزینی مناسب که یک عمر دوام می آورد اما در بریج باید پوتنیک را هر 5 تا 15 سال یک بار عوض کرد و یک پوتنیک دیگر جایش گذاشت. تازه اگر نیمی از فک و یا یک فک به صورت کامل نیاز به جایگزین کردن دندان های نو داشته باشند، دیگر بریج جواب نمی دهد و باید رفت سراغ ایمپلنت.

ایمپلنت به رسیدگی بیشتری نیازمند است

ایمپلنت حساس تر است و نیاز به مراقبت بیشتری دارد. اگر سیگار می کشید، الکل مصرف می کنید و یا میانه ای با رعایت اصول اولیه بهداشت دهان و دندان ندارید، بهتر است قید ایمپلنت را بزنید و به بریج رضایت دهید. چون ایمپلنت برای جا افتادن نیاز به یک سیستم ایمنی قوی و جریان سالم خون دارد. موارد بالا می توانند سیستم ایمنی را ضعیف و جریان سالم خون را مختل کنند. آن وقت جریان به هم آمیختگی ایمپلنت با استخوان ها هم به مشکل بر می خورد.

بریج دندان برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بدقلقی می کند

راستش را بخواهید با بریج دندان سخت می شود اصول اولیه بهداشت دهان و دندان را رعایت کرد، سخت می شود مسواک زد، نخ دندان کشید و به سر و رویش رسید.

بریج ارزانتر از ایمپلنت است اما مقرون به صرفه نیست

بریج همیشه ارزان تر از ایمپلنت دندان است اما یادتان باشد که شما چند بار برای بریج هزینه می دهید و تنها یک بار برای ایمپلنت. در نتیجه پیشنهاد می دهیم در این مورد صرفه جویی نکنید و بریج را به بهانه ارزان بودن بر ایمپلنت ترجیح ندهید.

با ایمپلنت دندان راحت تر می جوید

ایمپلنت واقعا عملکرد بهتری نسبت به بریج دارد! اگر چه هیچ کدام دندان طبیعی آدم نمی شوند اما ایمپلنت در جویدن بیشتر از بریج همراهی می کند.

وقتی موارد بالا را کنار هم می گذارید، مطمئن می شوید که در یک نگاه کلی ایمپلنت بهتر از بریج است اما یادتان باشد تصمیم گیری راجع به نحوه درمان بیشتر از آنکه به عهده شما باشد، به عهده دندانپزشک است. بگذارید او با توجه به سلامت کلی دهان و دندان شما تصمیم بگیرد که کدام روش درمانی بیشتر جواب می دهد

منبع: مجله سلامتی بیمارستان

آیا افراد سیگاری می توانند از ایمپلنت دندان استفاده کنند؟

 کاشت ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری می‌تواند یک کار پر ریسک و چالش برانگیز باشد. بنابراین هر متخصصی زیر بار انجام آن نمی‌رود. زیرا همه اشخاصی که سیگار می‌کشد کاندید خوبی برای جراحی ایمپلنت نیستند و تنها در شرایط خاصی می توانند اینکار را انجام داد.

افرادی که به صورت معمولی سیگار می‌کشند و می‌توانند مصرف آن را محدود کرده یا ترک کنند، می‌توانند مانند افراد دیگر با کمک ایمپلنت، جای دندان خالی خود را پر کنند. اما اگر شخصی به شدت سیگاری است و نمی‌تواند سیگار را ترک کند (یا مصرف آن را محدود کند) کاندید خوبی برای کاشت ایمپلنت دندان نیست. از آنجایی که هزینه ایمپلنت دندان بالا است و یک فرآیند چند مرحله ای طولانی مدت محسوب می شود بهتر است از قبل تمام شرایط را مهیا کرد تا با شکست مواجه نشود.

عوارض احتمالی کاشت ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری چیست؟

سیگار کشیدن سوای از اینکه در حالت عادی عوارض زیادی برای دهان و دندان و بدن دارد دستکم 4 عارضه مهم برای افرادی که قصد دارند ایمپلنت بکارند دارد. در ادامه به صورت خلاصه این 3 عارضه توضیح داده شده اند.

افزایش خونریزی حین و بعد از عمل

کشیدن سیگار می تواند موجب رقیق شدن خون شده و به همین دلیل خونریزی در طی عمل و بعد از آن بیشتر تجربه می شود. همچنین نیکوتین موجود در سیگار می تواند باعث شود تاثیر داروی بیهوشی بر روی بیمار کاهش پیدا کند. به همین جهت متخصص ایمپلنت توصیه می کند که دست کم از 1 هفته قبل از شروع جراحی شخص سیگار را ترک کند.

ایجاد حفره خشک بعد از کشیدن دندان

کشیدن سیگار بعد از خارج کردن دندان می‌تواند مانع از تشکیل لخته خون در حفره خالی شود و احتمال ایجاد حفره خشک یا درای سوکت را افزایش می دهد. این یک وضعیت به شدت دردناک است و روند کاشت ایمپلنت را به تعویق می اندازد. برای پیشگیری از بروز این مشکل و کاهش عوارض کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری می‌بایست بعد از کشیدن دندان به هیچ عنوان سیگار استعمال نشود.

شکست فرآیند پیوند استخوان

یکی از پروسه‌هایی که معمولاً قبل از کاشت ایمپلنت برای از افراد انجام داده می شود، پیوند استخوان است. اگر بیمار از بافت استخوانی کافی برخوردار نباشد نمی توان برای او ایمپلنت کاشت. ابتدا باید حتما با کمک پیوند استخوان به فک و محل کاشته شدن ایمپلنت استحکام وبخشید سپس جراحی رر آغاز کرد.

اگر قبل و بعد از عمل پیوند استخوان سیگار کشیده شود کل فرآیند به خطر خواهد افتاد و احتمالا از چند هفته تا چند ماه جراحی اصلی کاشت ایمپلنت به تعویق می افتد.

عوارض کشیدن دندان عقل چیست؟

کم پیش می آید که کشیدن دندان عقل عوارضی با خود بیاورد. اما خب اسمش روش هست: جراحی دندان عقل. هر جراحی ای می تواند عوارضی هر چند محدود ایجاد کند. به هر حال شوخی نیست که: در این فرایند امکان دارد دندانپزشک در بافت لثه بُرشی ایجاد کند و استخوان را بردارد.

اینجا با بخشی از عوارض محدود کشیدن دندان عقل آشنا می شوید:

·        آسیب به سینوس ها، دندان های مجاور و استخوان فک

·        عفونت در سوکت ناشی از غذاهای گیر کرده در آن ناحیه

پیشتر هم اشاره کردیم که چنین عارضه هایی دیر به دیر و به صورت خیلی محدود بعد جراحی دندان عقل رخ خواهند داد.

چطور باید برای عمل دندان عقل آماده شد؟

یک وقت است که دکتر همان اول کار در مطبش دندان عقل تان را می کشد و قال قضیه را می‌ کَند. یک وقت هم است که دکتر شما را برای جراحی دندان عقل نهفته افقی فک پایین و یا بالا می فرستد پیش یک جراح. این است فرق جراحی با کشیدن دندان عقل. عمدتا وقتی کار به جراحی می کشد که دندان عقل عمیقا نهفته ای داشته باشید. خیلی ها می پرسند جراحی دندان عقل با بیهوشی انجام می گیرد و یا با تزریق آرامبخش همراه است؟ جراحی از هر دو راه امکانپذیر است. این بستگی به جراح شما دارد که کدامیک از راه ها برای جراحی دندان عقل انتخاب می کند.

پیش از جراحی اما خوب است که راجع به موارد زیر از پزشک خود سوال بپرسید و با آمادگی بیشتری برای جراحی دندان عقل حاضر شوید:

·        آیا در روز جراحی به همراه بیمار نیاز است؟

·        چه روز و ساعتی با به کلینیک مراجعه کرد؟

·        آیا باید قبل از عمل از خوردن نوشیدنی و خوراکی خاصی اجتناب کرد؟

·        آیا مصرف داروها پیش از جراحی مجاز است؟

جراحی دندان عقل یک عمل سرپایی است. یعنی نیاز به بستری شدن ندارید و همان روز، بعد از عمل، می روید خانه. با وجود این بد نیست برای آمادگی بیشتر از فرایند این جراحی سر در بیاورید.

جراحی دندان عقل چقدر طول می کشد؟

در یک نگاه عمومی جراحی دندان عقل یک عمل سرپایی است، یعنی در کلینیک درمان می شود و بیمار بلافاصله پس از عمل به خانه می رود. با وجود این اگر پزشک، متناسب با شرایط عمومی شما تصمیم بگیرد که از بیهوشی عمومی برای جراحی استفاده کند،  یک فرایند ریکاوری هم اضافه می شود و جراحی دندان عقل کمی بیشتر طول می کشد.

منبع: www.implantdr.ir

مقایسه ایمپلنت و بریج دندان، کدام بهتر است؟

 بریج و ایمپلنت هم از نظر عملکرد و زیبایی، هم از نظر هزینه و دوام با هم متفاوت اند. در ادامه با تفاوت های ایمپلنت و بریج آشنا خواهید شد.

ایمپلنت باعث تخریب دندان های کناری نمی شود

بریج دندان بدون تراش نمی شود. به هر حال دو دندان کناری باید تراش بخورند تا پوتیک ها بتوانند رویشان سوار شوند. حداقل این موضوع راجع به بریج های سنتی و مریلند و کانتیلور رد خور ندارد. اما در ایمپلنت خبری از تراش و یا تخریب دندان ها نیست. از این نظر ایمپلنت راهی مطمئن تر است.

بریج فقط 5 تا 15 سال عمر می کند اما ایمپلنت یک عمر دوام دارد

از طرف دیگر ایمپلنت یک راهکار دائمی است، جایگزینی مناسب که یک عمر دوام می آورد اما در بریج باید پوتنیک را هر 5 تا 15 سال یک بار عوض کرد و یک پوتنیک دیگر جایش گذاشت. تازه اگر نیمی از فک و یا یک فک به صورت کامل نیاز به جایگزین کردن دندان های نو داشته باشند، دیگر بریج جواب نمی دهد و باید رفت سراغ ایمپلنت.

ایمپلنت به رسیدگی بیشتری نیازمند است

ایمپلنت حساس تر است و نیاز به مراقبت بیشتری دارد. اگر سیگار می کشید، الکل مصرف می کنید و یا میانه ای با رعایت اصول اولیه بهداشت دهان و دندان ندارید، بهتر است قید ایمپلنت را بزنید و به بریج رضایت دهید. چون ایمپلنت برای جا افتادن نیاز به یک سیستم ایمنی قوی و جریان سالم خون دارد. موارد بالا می توانند سیستم ایمنی را ضعیف و جریان سالم خون را مختل کنند. آن وقت جریان به هم آمیختگی ایمپلنت با استخوان ها هم به مشکل بر می خورد.

بریج دندان برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بدقلقی می کند

راستش را بخواهید با بریج دندان سخت می شود اصول اولیه بهداشت دهان و دندان را رعایت کرد، سخت می شود مسواک زد، نخ دندان کشید و به سر و رویش رسید.

بریج ارزانتر از ایمپلنت است اما مقرون به صرفه نیست

بریج همیشه ارزان تر از ایمپلنت دندان است اما یادتان باشد که شما چند بار برای بریج هزینه می دهید و تنها یک بار برای ایمپلنت. در نتیجه پیشنهاد می دهیم در این مورد صرفه جویی نکنید و بریج را به بهانه ارزان بودن بر ایمپلنت ترجیح ندهید.

با ایمپلنت دندان راحت تر می جوید

ایمپلنت واقعا عملکرد بهتری نسبت به بریج دارد! اگر چه هیچ کدام دندان طبیعی آدم نمی شوند اما ایمپلنت در جویدن بیشتر از بریج همراهی می کند.

وقتی موارد بالا را کنار هم می گذارید، مطمئن می شوید که در یک نگاه کلی ایمپلنت بهتر از بریج است اما یادتان باشد تصمیم گیری راجع به نحوه درمان بیشتر از آنکه به عهده شما باشد، به عهده دندانپزشک است. بگذارید او با توجه به سلامت کلی دهان و دندان شما تصمیم بگیرد که کدام روش درمانی بیشتر جواب می دهد

منبع: مجله سلامتی بیمارستان

صفحه قبل 1 ... 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 صفحه بعد