x تبلیغات
اخبار سلامتی

آشنایی با انواع دندان مصنوعی

 اگر فردی تعدادی دندان یا تمامی دندان‌های خود را از دست داده باشد، می تواند از دندان مصنوعی استفاده کند. دندان مصنوعی یکی از رایج ‌ترین روش‌های پر کردن جای خالی دندان است که فرد می تواند انجام می‌دهد تا طرح لبخند خود را اصلاح کند. هزینه دندان مصنوعی نسبت به سایر روش‌ها بسیار کمتر است. امروزه استفاده از دندان مصنوعی راحت تر و طبیعی تر از گذشته است و حتی ممکن است کسی متوجه مصنوعی بودن دندان ها نشود دندان مصنوعی انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

دندان مصنوعی کامل

این نوع از دندان مصنوعی برای افرادی کاربرد دارد که تمامی دندان‌های خود را در فک بالا و پایین از دست داده باشند. دندان مصنوعی کامل بعد از کشیدن دندان‌ ها و بهبود لثه‌های فرد که حدودا 8 الی 12 هفته طول می کشد در دهان فرد قرار داده می‌شود. برای اینکه در این مدت فرد بدون دندان نباشید از دندان مصنوعی فوری استفاده می شود. دهان مصنوعی فوری به این صورت است که بعد از کشیدن تمامی دندان‌ها بلافاصله در درون دهان فرد قرار می‌گیرد.

دندان مصنوعی ثابت

دندان‌های مصنوعی ثابت همان ایمپلنت‌ها هستند که به راحتی می‌توانند طرح لبخند افراد را بهبود ببخشند. از ایمپلنت دندان می توان به عنوان پایه بریج ثابت استفاده کرد تا دندانهای مصنوعی بر روی این پل‌ها ثابت شود

دندان مصنوعی ثابت اوردنچر

اوردنچر یکی از انواع دندان‌های مصنوعی است که بر روی فک ثابت شده و عملکرد آن کاملا شبیه به دندان‌های طبیعی است. البته علاوه بر عملکرد، ظاهر این دندان‌ها نیز شبیه به دندان‌های طبیعی می‌باشد

پروتز پارسیل دندان

این دندان مصنوعی از انواع تکه‌ای یا جزئی هستند که بر روی یک پایه پلاستیکی همرنگ لثه و بر روی بدنه فلزی قرار می‌گیرند. بدنه فلزی، دندان مصنوعی را در جای خود نگاه میدارد. افرادی که تعدادی از دندان‌های خود را از دست داده‌اند ولی قصد استفاده از ایمپلنت دندان را ندارند می‌توانند از این نوع پروتز دندان استفاده کنند

ایمپلنت

ایمپلنت های دندان که به نوعی دندان مصنوعی ثابت هستند، پایه‌ای فلزی از جنس تیتانیوم داشته که با بدن سازگاری دارند. این ایمپلنت‌ها ثابت و دائمی هستند که به جای دندان‌های از دست رفته قرار داده می‌شوند. دندانپزشک ابتدا ایمپلنت دندان را درون استخوان فک قرار می‌دهد و سپس تاج و روکش را بر روی این ایمپلنت‌ها قرار می‌دهد.

منبع: مجله دندانپزشکی ایمپلنت

آشنایی با جدیدترین انواع دندان مصنوعی

 دندان مصنوعی یا دنتچرز از مدت ها قبل گزینه ای مفید و عالی برای ترمیم دندان ها و لثه های بعد از کشیدن یا از دست دادن دندان های خودتان است. در واقع دندان مصنوعی یکی روش های جایگزین دندان از دست رفته شما است که نسبت به ایمپلنت دندان ارزان تر است. انواع مختلفی از دندان مصنوعی وجود دارد که می توانید به عنوان جایگزین دندان انتخاب کنید. خوشبختانه مانند بسیاری از روش های دیگر دندانپزشکی، پیشرفت های چشمگیری در زمینه پروتزهایی مانند دندان مصنوعی وجود داشته است و امروزه میتوان با خیال راحت تر از آن ها استفاده کرد.

دندان مصنوعی چیست؟

دندان مصنوعی یا دنتچر (Dentures) یک مجموعه دندان غیر واقعی و ساخته شده از روی دندان واقعی شما در لابراتوار دندانسازی است. دندان های مصنوعی روی یک پایه آکریلیک قرار گرفته و به گونه ای طراحی شده است که روی لثه شما قرار می گیرند. آنها پروتزهایی هستند که جایگزین مجموعه ای از دندان ها و بافت های واقعی اطراف آن می شوند.

انواع پروتز دندان کدامند؟ چند نوع دندان مصنوعی داریم؟

ما دو نوع پروتز دندان داریم. یک نوع تحت عنوان ثابت و دیگری متحرک هستند. هر دو نوع نیز خودشان دوباره به دو دسته کامل و پارسیل تقسیم میشوند. ادامه مقاله را بخوانید تا ابتدا با انواع پروتز متحرک و سپس ثابت آشنا شوید.

پروتز متحرک دندان

همانطور که از نامش پیداست این پروتزهای دندانی متحرک هستند و قابلیت جایجایی دارند. هر زمان که بخواهید آن ها را روی لثه قرار میدهید و زمانی که لازم نداشتید آن ها را در می آورید. اصولا ما دو نوع پروتز یا دندان مصنوعی متحرک داریم که در ادامه به آن ها پرداخته ایم.

 پروتز متحرک کامل (یک دست دندان مصنوعی کامل و متحرک)

زمانی که هیچ دندانی برایتان باقی نمانده یا تنها چند دندان پوسیده در دندان برایتان باقی مانده، دندان مصنوعی متحرک کامل بهترین گزینه برای جایگزینی دندان ها طبیعی شما است. این پروتز متحرک دندانی روی لثه های بالا و پایین شما سوار میشود و قدرت تکلم و جویدن را به شما بر میگرداند. از زمانی که این پروتزها را استفاده میکنید تا زمانی که به آن ها عادت کنید کمی زمان لازم است و ممکن است کمی احساس ناراحتی و درد داشته باشید.

 پروتز دندان پارسیل

زمانی که تعداد کمی از دندان های خود را از دست داده اید و سایر دندان های شما سالم و قوی هستند 3 راه حل برای جایگزینی دندان ها دارید. یا باید ایمپلنت کنید یا بریج و پل دندانی بگذارید و یا اینکه پروتز متحرک پارسیل سفارش دهید. پروتز پارسیل جای خالی دندان های از دست رفته شما را به خوبی پر میکند و میتوانید هر  زمان که خواستید آن را بردارید. این نوع پروتز به یک قطعه فلزی وصل شده است که آن را روی دندان های مجاور ثابت نگه می دارد و نگه می دارد.

اطلاعات بیشتر در مجله دندانپزشکی ایمپلنت

علت کج شدن دندان های ما چیست؟

 آیا کسی را می شناسید که به طور طبیعی دندان های صافی داشته باشد؟ اکثر مردم حداقل یک یا دو دندان کج در دهان خود دارند و بسیاری دیگر از شلوغی دندان ها و یا تعداد زیادی دندان کج رنج می برند

در ادامه به بررسی علت کج شدن دندان ها می پردازیم.

این عوامل عبارتند از:

ژنتیک متداول ترین علت کج شدن دندان ها

علت کج شدن دندان ها غالبا ژنتیک است. اکثر ما، همانند انتخاب رنگ چشم یا رنگ مو، هیچ کنترلی بر چگونگی درآمدن دندان هایمان نداریم. صفاتی که می توانند منجر به شلوغی دندان ها و عقب یا جلو بودن فک ها شوند، اغلب از والدین به ارث می رسند.

عادات غلط

تاثیر برخی عادات غلط که در کودکی شکل گرفته اند، می توانند سال ها بعد نمود پیدا کنند. با اینکه این عادات تسکین دهنده مانند مکیدن انگشت شست یا دیگر انگشتان، استفاده از پستانک تا دوران نوپایی خطرناک به نظر نمی رسند، اما می توانند در آینده موجب کج در آمدن دندان ها و نهایتا ارتودنسی شوند.

علاوه بر این، عادات غیر ارادی دیگری مانند تنفس از راه دهان، پیش آمدگی زبان یا بلع معکوس می توانند موجب کج شدن دندان ها یا مشکلات بایت شوند.

بالا رفتن سن

زمان هم می تواند تاثیر خود را بر دندان ها بگذارد. متاسفانه با بالا رفتن سن دندان ها تمایل بیشتری به حرکت به سمت جلو، کج شدن و شلوغی پیدا می کنند. بر خلاف تصور عامه، دندان های عقل هیچ تقصیری ندارند و عامل اصلی آن از دست رفتن استحکام و تغییر شکل استخوان فک به مرور زمان می باشد که دندان ها را ترغیب می کند که به جلو حرکت کنند.

آسیب

آسیب دیدن صورت می تواند موجب حرکت دندان ها و نامرتبی آنها شود. همچنین ضربه خوردن به دهان می تواند موجب جا به جایی فک، بیماری لثه و در نهایت کج شدن دندان ها شود.

از دست دادن دندان

از دست دادن دندان های شیری یا اصلی پیش از موعد، می تواند بر جایگاه دندان های باقی مانده تاثیر گذاشته و موجب حرکت آنها به سمت جای خالی آن دندان ها شوند. اگر دندان دائمی خود را از دست داده اید بهتر است هرچه زودتر از روش های جایگزین دندان از دست رفته استفاده کنید تا بقیه ی دندان های شما کج نشوند. این روش ها میتواند ایمپلنت دندان، بریج، پروتز دندان و ... باشد.

ترمیم های دندانی

ترمیم های نادرست دندان ها مانند روکش ها و بریج دندان می توانند به دندان فشار وارد کنند و موجب حرکت آنها شوند. همچنین آنها ممکن است بر شکل بایت و نحوه روی هم قرار گرفتن دندان ها نیز اثر بگذارد. در صورتی که پس از ترمیم دندان ها، دچار هر گونه مشکلی شدید، سریعا با دندانپزشک ترمیم و زیبایی خود تماس بگیرید.

اطلاعات بیشتر در مجله دندانپزشکی ایمپلنت

ایمپلنت سوئیسی چیست و چرا محبوب شده است؟

 علاقمندان به جایگزینی دندان از دست رفته با ایمپلنت دندان خوب می‌دانند که بهترین ایمپلنت های دنیا در سوئیس ساخته می شوند. در واقع برندهای شناخته شده سوئیسی (در حوزه ساخت ایمپلنت)، جزء 10 برند مشهور جهانی هستند و کیفیت بسیار بالایی دارند.

ایمپلنت اشترومن (Straumanngroup)

به طور کلی در دنیای ایمپلنت ها، محصولات ساخت شرکت اشترومن شناخته شده ترین و با کیفیت ترین ها هستند. در واقع بدون اغراق تمامی ایمپلنت های ساخت این شرکت جزء کارهای عالی و رده بالا هستند. از نظر همه چیز، اشترومن جزء 3 برند مشهور و برتر دنیای ایمپلنت ها است.

خوشبختانه برند اشترومن در ایران به صورت مستقیم نمایندگی دارد و برخی از دندانپزشکان مشهور، آن را به بیماران خود پیشنهاد می دهند. (متاسفانه به دلیل قیمت بالا و سود پایینی که برای دندانپزشکان دارد توسط هر متخصصی انجام داده نمی شوند)

ایمپلنت اشترومن که در ایران به صورت اختصاری با نام ITI شناخته می شود مدت زمان بارگذاری اش بین 4 تا 6 هفته خواهد بود. اگر فکر می کنید هزینه ایمپلنت اشترومن برایتان مساله ساز نیست یک گزینه بسیار عالی برای کاشت است.

ایمپلنت دندان (SPI)

اگر به دنبال یک ایمپلنت شناخته شده با قدمت بسیار زیاد هستید می توانید درباره ایمپلنت SPI با دندانپزشک خودتان صحبت کنید. این ایمپلنت توسط شرکت تومن مدیکال ساخته می شود و از نظر کیفیت جزء ایمپلنت های تاپ لول است. این برند مشابه با ایمپلنت اشترومن بوده اما هزینه اش نسبت به آن کمی پایینتر است.

ایمپلنت سوئیسی اس پی آی هم اکنون در کشور ما دارای نمایندگی فعال است و برای کاشت آن تنها کافیست به یک متخصص ایمپلنت خوب که با این برند همکاری می کند مراجعه کنید.

 SPI  یک ایمپلنت اکتیو است

نکته جالبی که در خصوص این ایمپلنت وجود دارد این است که جزء ایمپلنت های اکتیو به شمار می رود به این معنی که بعد از کاشته شدنش می توان ظرف مدت 45 روز پروتز ایمپلنت که معمولا روکش دندان است را روی آن قرار داد.

ایمپلنت سوئیسی (TRI)

تا اینجا اغلب برندهایی که نام بردیم جزء برندهای قدیمی و تا حدی ریشه دار سوئیسی بود اما ایمپلنت TRI جزء جدیدترین برندهای این کشور است که از نظر کیفیت در حد متوسط  و هزینه ارزان تری نسبت به سایر ایمپلنت های ساخت این کشور دارد.
از نظر ظاهری، ایمپلنت سوئیسی TRI شباهت بسیار زیادی به ایمپلنت آمریکایی اسکرونت زیمر دارد. در ایران هنوز آنطور که باید و شاید این برند شناخته شده نیست و تعداد بیمارانی که با این روش دندان از دست رفته خود را جایگزین می کنند کمتر است.

اطلاعات بیشتر در مجله دندانپزشکی ایمپلنت

دندان قروچه یا بروکسیم چیست؟ و چگونه قابل درمان است؟

 کلمه ی بروکسیسم به معنای دندان قروچه یا سایش دندان است و ریشه ای یونانی دارد. در واقع بروکسیسم ، نوعی اختلال حرکتی در هنگام خواب است و مانند اختلالات حرکتی دیگر، غیرارادی و ناخودآگاه محسوب می شود.

از آنجایی که انسان ها در بیداری هم دندان هایشان را به هم می سایند، دندان قروچه در خواب مشکل بسیار جدی تری نسبت به سایش دندان محسوب می شود. ممکن است برخی، از عادت دندان قروچه خود در خواب آگاه نباشند و این عادت برای سال ها ادامه پیدا کند. این مشکل در صورت درمان نشدن می تواند باعث شکستگی و لق شدن دندان ها یا فرسایش مینای دندان،  شود. همچنین می تواند منجر به سردرد، فک درد و اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) نیز شود.

بروکسیسم می تواند در کیفیت خواب نیز اختلال ایجاد کند. بدن در هنگام خواب نیاز به آرامش دارد در حالی که بروکسیسم باعث کشیدگی عضلانی شده و مانع از داشتن خوابی راحت و پر آرامش می شود.

علل دندان قروچه چیست؟

دندان قروچه  در خواب اغلب ناشی از استرس و اضطراب است. عدم روی هم قرار گرفتن صحیح دندان های بالا و پایین و مشکلات بایت نیز از دلایل شایع دندان قروچه می باشند. بهتر است این عادت هر چه سریع تر درمان شود تا از آسیب های جدی به دندان جلوگیری شود.

نحوه درمان

برای درمان دندان قروچه بزرگسالان در خواب باید علت و ریشه را دریافت. دندانپزشکتان در این زمینه سوالاتی از شما می پرسد و معایناتی را انجام می دهد و از این طریق می تواند از علت اصلی این مشکل اطلاع پیدا کند. وی بر اساس میزان آسیب دندان ها و علت احتمالی دندان قروچه می تواند یکی از روش های زیر را به بیمار پیشنهاد کند:

·        استفاده از محافظ دهانی: این محافظ ها توسط دندانپزشک و مخصوص دندان های بیمار ساخته می شوند. محافظ روی دندان های فک بالا قرار می گیرد و مانع از سایش آنها به دندان های پایینی می شود.

·        آرامش: از آنجایی که به نظر می رسد، داشتن استرس و اضطراب روزانه یکی از اصلی ترین دلایل دندان قروچه در خواب می باشد، هر اقدامی که موجب کاهش استرس شود مانند گوش دادن به موسیقی، کتاب خواندن، قدم زدن یا دوش گرفتن می تواند مفید باشد.

·        کاهش ارتفاع یک یا چند دندان برای همتراز کردن بایت: بایت مشکل دار که در آن دندان های فک بالا به درستی روی دندان های فک پایین قرار نمی گیرند را می توان با ترمیم دندان های غیر همتراز اصلاح کرد. همچنین می توان برای ترمیم از روش های اصلاح طرح لبخند مانند روکش دندان ، پرکردگی یا ارتودنسی کمک گرفت.

اطلاعات بیشتر در مجله دندانپزشکی ایمپلنت

نحوه قسط بندی هزینه ارتودنسی چگونه است؟

 شاید خیلی از افرادی که واقعا به درمان ارتودنسی دندان نیازمند هستند، از همان ابتدا با یک مانع، دیوار یا خلاصه عامل بازدارنده‌ای برای شروع درمان روبرو باشند. این مانع بازدارنده اغلب (به اشتباه) قیمت ارتودنسی دندان است. که البته هزینه‌ها واقعا نباید عامل بازدارنده یا عاملی برای به تعویق انداختن درمان باشند. دلیلش هم واضح است:

زیرا بیمار گزینه‌های پرداختِ متفاوتی پیش رویش دارد  و اگر با نحوه کاهش هزینه ارتودنسی آشنا باشد و بداند متخصصان ارتودنسی در پرداخت هزینه با او راه خواهند آمد، بدون فوتِ وقت درمان را آغاز می‌کند.

به عنوان مثال، اغلبِ متخصصان ترجیح می‌دهند به جای دریافت کامل هزینه ارتودنسی به صورت یکجا، آن را قسط بندی کنند. در واقع نحوه پرداخت معمولا به صورت اقساطی است. یعنی متخصص قبول می‌کند که هزینه کل درمان را به صورت چندین قسط در طول درمان دریافت کند، تا فشار مالی به بیمار وارد نشود و در عین حال صاحب دندان های صاف و منظم شود.

با ارتودنسی اقساطی هیچ فشاری روی بیمار نیست

این یک واقعیت است و واقعا هم هیچ فشاری با ارتودنسی اقساطی روی بیمار نیست. چون مدت زمان ارتودنسی نسبتا طولانی است و به صورت میانگین 1 تا 1.5 سال طول می کشد. یعنی شما در طول این مدت زمان با چند قسط سبک، هم ارتودنسی انجام می‌دهید و هم لازم نیست یک جا تمام هزینه را به مطب متخصص پرداخت کنید.

با پرداخت اقساطی بیشترین سود نصیب بیمار می شود، مخصوصا اینکه وضعیت اقتصادی نابسامان است و پرداخت های یکجا کمی سخت تر است.

هزینه ارتودنسی دندان در سال 1400

تعرفه ارتودنسی دندان با در نظر گرفتن تمامی روش‌ها به ازای هر فک از 9 میلیون به بالا است.

لازم به ذکر است که ارتودنسی دندان تنها یک روش نیست بلکه مجموعه‌ای از روش‌ها است که در هر روش از دستگاه‌های خاصی برای درمان و اصلاح ناهنجاری‌ها استفاده می‌شود. مطابق یک دسته‌بندی رایج و مرسوم، به طور کلی، دستگاه‌های ارتودنسی را به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم می‌کنند و هزینه های هر کدام با هم متفاوت است.

علائم از بین رفتن مینای دندان چیست و چگونه درمان می شود؟

 فرسایش مینای دندان معمولاً به‌صورت حفره‌ای در دندان‌ها ظاهر می‌شود و به‌طور کلی سطح دندان را از بین می‌برد. بعد از فرسایش مینا، عاج دندان مشخص می‌شود که رنگ آن تیره‌تر و زردتر از مینای دندان است. از آنجاکه عاج حساس است، دندان‌ها می‌توانند نسبت به گرما و سرما یا غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی حساس‌تر باشند.

علائم

علائم فرسایش مینای دندان شامل موارد زیر است:

·        درد دنداناگر مینای دندان شما فرسوده شده باشد، دندان‌های شما نسبت به غذای سرد و گرم حساس‌تر می‌شوند.

·        تغییر رنگدندان‌ها زردتر به نظر می‌رسد زیرا عاج (لایه زیر مینای دندان) بیشتر در معرض دید قرار می‌گیرد.

·        ترک‌هااگر مینای دندان شروع به فرسایش کند، ممکن است در امتداد سطح رویی دندان‌ها، ترک و فرورفتگی‌های کوچکی ایجاد شود.

·        درد یا سوزش در دهان

·        وجود لبه‌های تیز در دندان

در صورت مشاهده هر یک از این علائم، مراجعه به پزشک ضروری است.

علت چیست؟

هر بار که چیزی اسیدی می‌خورید یا می‌نوشید، مینای دندان برای مدتی نرم می‌شود و مقداری از مواد معدنی خود را از دست می‌دهد. بزاق شما به‌آرامی این اسیدیته را در دهان از بین می‌برد و آن را به حالت طبیعی خود برمی‌گرداند. کلسیم موجود در بزاق به خنثی‌کردن اسید موجود در غذاها و محافظت از مینای دندان در برابر فرسایش کمک می‌کند. اگر این حمله اسیدی بیش از حد اتفاق بیفتد، دندان فرصتی برای ترمیم خود ندارد. با گذشت زمان، سطح دندان‌ها را از دست می‌رود.

عوارض

فرسایش مینای دندان در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به از دست‌ رفتن تدریجی سطح دندان شود. از دست دادن ساختار دندان می تواند نیاز به درمان های پیچیده و طولانی و پر هزینه تر دندان شامل پر کردن ، روکش دندان ، و درمان ریشه یا همان عصب کشی داشته باشد. وقتی علائم فرسایش دندان تشخیص داده شود ، تعیین علت و اصلاح آن بسیار مهم است.

درمان فرسایش مینای دندان

فرسایش دندان همیشه نیازی به درمان ندارد. با معاینات منظم و مشاوره تیم دندانپزشکی شما می‌توانید از بدتر شدن مشکل و فرسایش بیشتر پیشگیری کنید. اگر دندان نیاز به درمان دارد، محافظت از مینای دندان و عاج زیر آن برای جلوگیری از حساسیت اهمیت دارد.

معمولاً پرکردن روی دندان برای ترمیم آن کافی خواهد بود. در موارد شدیدتر ممکن است دندانپزشک نیاز به نصب روکش داشته باشد. از روکش ها برای درمان ظاهری استفاده می شود. یا در مواردی در صورت عدم توجه به فرسایش دندان و آسیب به ریشه، فرد به درمان ریشه نیاز داشته باشد. در صورتیکه فقط ظاهر دندان نیاز به اصلاح داشته باشد می توان از روش های اصلاح طرح لبخند نیز استفاده کرد.

 

منبع: مجله دندانپزشکی ایمپلنت

 

آشنایی با مزایا و معایب کامپوزیت دندان

اگر از ظاهر دندان های خود ناراضی هستید و هنگام صحبت کردن و لبخند زدن دوست ندارید کسی متوجه ایرادات دندان هایتان شود، ونیر کامپوزیت یکی از بهترین گزینه ها برای رفع مشکلتان است. این روش موجب زیباتر شدن لبخندتان می شود و کمک می کند با اعتماد به نفس بهتری با دیگران ارتباط برقرار کنید؛ طوری که هنگام صحبت کردن از درخشیدن دندان ها در صورتتان لذت می برید.

کامپوزیت دندان چیست؟

اگر بخواهیم در قالب یک مثال کامپوزیت را تعریف کنیم باید بگوییم، این روش مانند هنر مجسمه سازی است. در اینجا دندانپزشک مانند مجمسه ساز عمل می کند و با استفاده از مواد کامپوزیت، دندانها را شکل و فرم می دهد.

اما کامپوزیت چگونه به برطرف کردن زشتی های دندان می پردازد؟ دندانپزشک در اجرا کامپوزیت از مواد مخصوصی برای فرم و شکل دهی دندان ها استفاده می کند که برای ماندگاری مواد بر روی دندان از نور ماورابنفش کمک می گیرند. بعد از اتمام کار دندان های زیبا، سفید رنگ و کاملا مرتب ظاهر می شود که هر فردی هنگام روبرو شدن با دندان های شما از زیبایی آن شگفت زده خواهد شد.

حال هر چقدر دندانپزشک در انجام کار خود حرفه ای تر باشد، مطمئنا نتیجه به دست آمده زیباتر خواهد بود. به همین خاطر ظاهر، ضخامت خوب و خطوطی که روی دندان ایجاد می‌شود جزو ظرافت کاری های این روش زیباسازی دندان است.

مزایا

·        نیاز به آمادگی خاصی ندارید.

·        ساختار دندان شما تا حدالامکان حفظ می شود.

·        قیمت آن نسبت به دیگر روش های زیباسازی مانند لمینت یا ارتودنسی دندان مقرون به صرفه تر است.

·        تنها در یک جلسه انجام می شود.

·        جایگزین مناسبی برای برای روکش دندان است.

·        در صورت مواجه شدن با هرگونه آسیب دیدگی و کاسته شدن زیبایی های اولیه به راحتی قابل ترمیم و تعویض است.

·        چسبیدن مواد کامپوزیت به دندان موجب افزایش استحکام ساختار دندان می شود.

·        رنگ اکثر کامپوزیت ها هم رنگ دندان است و ظاهری کاملا طبیعی به دندان ها القا می کند.

معایب

·        احتمال این که روی کامپوزیت‌ دندان لکه ایجاد شود زیاد است؛ مخصوصا زمانی که مراقبت های بهداشتی رعایت نشود و یا در رژیم غذایی خود از مواد غذایی رنگی و نوشیدنی استفاده کنید.

·        طول عمر آن نسبت به دیگر روش های زیباسازی مانند لمینت کمتر است.

·        از آنجایی که برای اجرای کامپوزیت دندان ها نیاز به تراشیده شدن ندارند، ممکن است نتیجه نهایی  غیرعادی به نظر رسد.

ارتودنسی به این دلایل در هزینه های شما صرفه جویی می کند

ارتودنسی علاوه بر مسائل زیبایی شناختی، فواید و مزایای دیگری نیز دارد. ما با کمک این درمان، میتوانیم مشکلات ساختاری دهان و دندان را برطرف کنیم. علاوه بر این دو فایده اصلی، یکی از مهمترین مزایای ارتودنسی صرفه جویی در هزینه هایی است که ممکن است در آینده برای دندان شما پیش بیایددر این مقاله به شما نشان خواهیم داد که اگر زمان طلایی برای ارتودنسی را از دست ندهید چطور می تواند در بسیاری از هزینه ها صرفه جویی کنید.

جلوگیری پوسیدگی دندان

بهترین راه برای پیشگیری از مشکلات دندانپزشکی مانند پوسیدگی دندان، بهداشت مناسب دندان است. اما داشتن دندان های کج بدان معنا است که بعضی از قسمت های دهان و دندان به سختی قابل دستیابی هستند و به طور مداوم نمیتوان آن ها را تمیز نگه داشت. در واقع کج بودن دندان ها باعث میشود نتوان مسواک را به تمام دندان ها اعمال کرد و نخ دندان کشیدن بسیار سخت میشود یکی از راه های صاف کردن دندان کج، درمان با ارتودنسی ثابت است.

درمان عدم هماهنگی دندان ها و فکین

هنگامی که دندانهای بالا و پایین نتوانند به درستی روی هم قرار بگییرند و ناهماهنگ باشند، حین جویدن غذا به هم سابیده میشوند و دچار فرسایش میشوند. مشکلاتی مثل اندربایت و دیپ بایت و … میتوانند روند سایش دندان های آسیاب را مخصوصا بیشتر کنند. زیرا این دندان ها تحت فشار زیادی هستند. اما با درمان مال اکلوژن ها به کمک ارتودنسی، میتوان کاری کرد که نیازی به تجربه عوارض ناخوشایند و هزینه های سرسام آور بعدی نداشته باشیم.

پیشگیری از بیماری لثه

به همان اندازه که بهداشت دندان خوب می تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری کند، می تواند در پیشگیری از بیماری لثه نیز نقش داشته باشد.

جلوگیری از لق شدن و از دست دادن دندان

پوسیدگی، فرسودگی دندان و بیماری لثه همگی می تواند منجر به لق شدن دندان و سرانجام از بین رفتن آن شود. مرگ دندان میتواند هزینه هایی برای شما در بر داشته باشد. برای مثال عصب کشی و یا درمان ریشه، کشیدن دندان و جایگزین کردن آن همگی هزینه های بسیار زیادی میتواند روی دستان کسی که دندانش از دست میرود بگذارد. اگر دندانی کشیده شود و جایگزین مناسبی مثل ایمپلنت دندان برای آن پیدا نشود، در نهایت هزینه ها چندین برابر خواهد شد. زیرا هزینه ایمپلنت در مقایسه با هزینه ارتودنسی بالا است.

بهبود تنفس مخصوصا برای کودکان

یکی از مهمترین کارهایی که ارتودنسی به خصوص ارتودنسی کودکان می تواند انجام دهد ، بهبود تنفس است. برخی از افراد بنا به دلایلی عادت دارند به جای بینی از دهان نفس بکشند که این وضعیت میتواند منجر به بروز مشکلاتی شود. اگر مشکل پیش آمده ناشی از اختلالات ساختاری فک ها، کام و یا دندان ها باشد متخصصان ارتودنسی به راحتی میتوانند در برطرف شدن مشکلات به شما کمک کنند.

درمان خانگی دندان درد

در صورتی که امکان مراجعه به دندانپزشک را ندارید، می توانید از درمان خانگی دندان درد استفاده کنید. خوشبختانه این مواد به راحتی در خانه هر شخصی پیدا می شود.  البته به خاطر داشته باشید که برطرف کردن مشکلات دندانپزشکی در بارداری و شیردهی نیاز به نظر دندانپزشک دارد پس بهتر است در این دوران خود درمانی نکنید.

میخک

بهترین کار برای تسکین دندان درد قرار دادن یک میخک نزدیک محل دندان درد و جویدن آن برای بیرون ریختن روغن میخک می باشد. با بیرون ریختن روغن از میخک، طعم دهان به تلخی میزند و دوست دارید هر چه سریع تر آن را بیرون بریزید! اما ۴ دقیقه صبر کنید تا دندان دردتان تسکین یابد، سپس بیرون بریزید

آب گرم و نمک

غرغره کردن آب گرم و نمک نه تنها برای گلودرد مفید است بلکه می تواند به تسکین دندان درد نیز کمک کند. نصف قاشق چای خوری نمک را در ۸ اونس آب گرم (داغ نباشد) حل کنید و در دهان خود بچرخانید.

مخلوط آب گرم و نمک، مایعاتی که در بافت های عفونی جمع شده را بیرون می کشد و در صورتی که بیمار دچار آبسه شده باشد فشار را در آن قسمت کاهش می دهد

یخ یا کمپرس آب سرد

شاید واضح ترین و آسان ترین راه درمان خانگی دندان درد، قرار دادن یخ یا کمپرس آب سرد روی قسمت خارجی دندان درد (روی صورت) می باشد.

سیر

که یک حبه سیر را خرد می کنید، آلیسین (allicin) ترشح می شود. آلیسین نوعی آنتی باکتریال طبیعی است که می تواند به دندان درد کمک کند. جویدن یک حبه سیر خام یا چرخاندن آب سیر در دهان می تواند راه حل بسیار خوبی برای دندان درد باشد.

درمان های پزشکی دندان درد

در صورتی که همراه با دندان درد، علائم زیر را مشاهده کردید، درمان خانگی دندان درد را رها کرده و حتما به دندانپزشک مراجعه کنید:

·        تب و لرز

·        ترشح

·        درد مداوم که تشدید می شود و با خوردن دارو نیز تسکین نمی یابد

·        درد دندان عقل

پرکردگی دندان

اگر پوسیدگی یا کرم خوردگی در یکی از دندان هایتان وجود دارد که به عصب رسیده و دردناک است، ممکن است برای حفاظت از عصب های پالپ نیاز به پرکردگی دندان داشته باشید.

عصب کشی(روت کانال)

اگر پالپ دندان عفونی شود، بیمار دچار آبسه دندان شده و نیاز به عصب کشی دارد

  کشیدن دندان

در برخی موارد، دندان اصلاح شدنی نیست و بهترین راه حل کشیدن آن است. اگر دندان شیری چنین مشکلاتی داشته باشد، تقریبا در تمامی موارد آن را می کشند زیرا در هر صورت دندان اصلی جای آن را خواهد گرفت.

بزرگسالانی که مجبور به کشیدن دندان می شوند، اغلب به وسیله ی بریج، روکش یا ایمپلنت دندان، آن را جایگزین می کنند.

اطلاعات بیشتر درد مجله دندانپزشکی ایمپلنت

صفحه قبل 1 ... 12 13 14 15 16 17 18 19 20 صفحه بعد