x تبلیغات
اخبار سلامتی

رژیم پالئو چیست؟

 این رژیم رژیمی است که بر اساس نحوه تغذیه انسان‌ های اولیه در دوره‌ی سنگی باستان الهام گرفته شده است. این رژیم غذایی فرض می ‌کند که طبقه‌ بندی اصلی انسان‌ ها در این دوره، شکارچیان جمع‌ کننده بودند و غذایشان از منابع طبیعی مانند گوشت، ماهی، میوه‌ ها، سبزیجات و میوه‌ های خشک، تخم مرغ و آجیل‌ ها تشکیل می‌ شود.

فواید رژیم پالئو چیست؟

برخی از مهم ترین فواید رژیم پالئو عبارتند از:

کاهش وزن

یکی از مهم ترین فواید این رژیم غذایی کاهش وزن و لاغری می باشد. طبق تحقیقاتی که درباره این رژیم انجام گرفت، به مدت 3 هفته از 14 فرد خواسته شد تا این رژیم را بگیرند. و در نتیجه افرادی که از این رژیم پیروی کرده بودند حدود 2 الی 3 کیلو گرم کاهش وزن داشتند.

همچنین طبق تحقیقات دیگر از 13 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 خواسته شد تا این رژیم را بگیرند و بعد از اتمام دوره افراد علاوه بر کاهش وزن دیابت شان کاهش پیدا کرده بود.

مدیریت دیابت

این رژیم تاثیرات زیادی در بهبود دیابت نوع دو می گذارد. همچنین طبق تحقیقات انجام گرفته به این نتیجه رسیده اند که این رژیم غذایی باعث کاهش توده چربی، قند خون و فشار خون می گردد. این عوامل همگی باعث کاهش بیماری های قلبی و عروقی می شوند.

کاهش فشار خون

یکی از عوامل مهم در کاهش بیماری های قلبی و عروقی پایین آمدن فشار خون می باشد که این رژیم باعث این امر می گردد.

معایب رژیم پالئو چیست؟

اگر این رژیم را به صورت دلخواه و بدون مشورت با یک کارشناس بگیرید ممکن است بسیاری از مشکلات  به سراغتان بیاید. در این رژیم بعضی از مواد غذایی مانند حبوبات، لبنیات و غلات حذف می شوند.

 حبوبات شامل مقادیر زیادی از فیبر، پروتئین، آهن، روی و مس می باشند. همچنین لبنیات شامل مقادیر زیادی از کلسیم می باشد که  با حذف آن ها بدن دچار کمبود کلسیم می شود.

بنابر مطالب ذکر شده با حذف غلات و لبنیات شما در معرض مشکلاتی مثل پوکی استخوان و کمبود کلسیم قرار می گیرید.

برای کسانی که رژیم گیاه خواری می گیرند لوبیا یکی از منابع اصلی پروتئین می باشد در نتیجه رژیم غارنشینی انتخاب مناسبی برای کسانی که وگان را دنبال می کنند نمی باشد.

در واقع خوردن آجیل و سبزیجات و مواد غذایی که دارای فیبر هستند در این رژیم افزایش پیدا می کند که این موضوع از محبوبیت این رژیم کم می کند. زیرا این سبک غذایی به علت اینکه بسیار ملین هستند باعث نفخ معده و ناراحتی معده می شود.

منیع: healthyrecipe.ir

تفاوت اسلیو و بای پس معده

جراحی های لاغری به عنوان یک گزینه درمانی موثر برای افرادی است که با چاقی دست و پنجه نرم می کننداسلیو معده و بای پس معده دو تا از جراحی های رایج کاهش وزن هستند، این دو عمل جراحی در مکانیسم با هم متفاوت هستند.

در این مقاله تفاوت‌ اسلیو و بای پس را بررسی می‌کنیم و به شما کمک می کنیم تا در مورد انتخاب مناسب‌ ترین گزینه کاهش وزن خود تصمیمی آگاهانه بگیرید.

تفاوت اسلیو و بای پس

در این بخش به تفاوت اسلیو و بای پس می پردازیم:

پیچیدگی جراحی

اسلیو معده به طور کلی در مقایسه با بای پس روش ساده تری در نظر گرفته می شود و شامل برداشتن بخشی از معده بدون تغییر در مسیر روده است. از سوی دیگر، بای پس معده شامل مراحل جراحی پیچیده تری است و با ایجاد یک کیسه کوچک و تغییر مسیر دستگاه گوارش انجام می شود.

تفاوت اسلیو و بای پس در نتایج نهایی

هر دو جراحی می توانند منجر به کاهش وزن قابل توجهی شوند. با این حال، بای پس معده با کاهش وزن بیشتری در دراز مدت همراه است. این تفاوت به دلیل ترکیبی از اثرات محدود کننده غذا و سوء جذب در مواد غذایی در بای پس است.

میزان خطر کمبود مواد مغذی

بای پس معده در مقایسه با اسلیو خطر کمبودهای مواد مغذی بیشتری دارد. تغییر مسیر دستگاه گوارش می تواند بر جذب برخی ویتامین ها و مواد معدنی تأثیر بگذارد، به همین دلیل  مصرف مکمل های غذایی بعد از عمل بای پس ضروری است.

در جراحی اسلیو، خطر کمبود مواد مغذی مورد نیاز بدن کمتر است، زیرا در این روش مسیر روده را تغییر نمی دهند.

تفاوت اسلیو و بای پس در میزان تاثیر آن ها بر درمان مشکلات ناشی از چاقی

مطالعات نشان می دهد که هر دو عمل اسلیو و بای پس معده بسیاری از مشکلات پزشکی مرتبط با چاقی از جمله دیابت نوع 2، فشار خون بالا و آپنه خواب را بهبود می بخشند یا برطرف می کنند.

با این حال، مشخص شده است که بای پس معده به دلیل تاثیر سوء جذب مواد مغذی، تاثیر قابل توجهی بر شرایط متابولیک دارد.

منبع: bariatricsurgery.ir

برای کاشت ابرو موی کجا رو بر می دارند؟

 کاشت ابرو یکی از مدرن ترین روش های زیباسازی ابرو است که این روزها طرفداران بسیاری دارد. با انجام این روش می توان برای همیشه ابروهایی زیبا و طبیعی داشت و از روش های موقت مانند تاتو و هاشور راحت شد. برای کاشت ابرو از قسمت بانک مو استفاده می ‌شود. از آن جایی که بانک مو یک منطقه خوب و قدرتمند از نظر ریشه و فولیکول مو می‌ باشد، به عنوان یک محل اهدا کننده مو شناخته شده است.

قسمت های نامناسب برای اهدای مو

بانک مو یک قسمت ایمن برای اهدای مو می باشد ولی نواحی اطراف آن برای برداشت مو مناسب نیست زیرا ویژگی های لازم برای برداشت را ندارد. برای مثال نواحی زیر جهت برداشت مناسب نمی باشند:

·        ناحیه جلوی سر

·        ناحیه شقیقه ها

·        ناحیه وسط سر

·        ریش

این نواحی از نظر عدم موفقیت در عمل، نداشتن ظاهری طبیعی، عدم رشد مناسب، نداشتن جهت مناسب رشد موهای کاشته شده در ابرو و عوارضی که بعد از چند روز به همراه دارند، مناسب نمی‌ باشند.

انتخاب منبع مناسب برای کاشت

انتخاب منبع مناسب برای هر شخص با شخص دیگر متفاوت است. اگر تصمیم به انجام این عمل دارید بعد از مراجعه به پزشک، او با انجام بررسی های لازم مشخص می کند که برای کاشت ابرو از کجا مو برمیدارن. جراح عوامل مختلفی از جمله بافت، ضخامت، رنگ موی شما و مدل و اندازه ابروی دلخواهتان را در نظر گرفته و بیان می کند که برای کاشت ابرو از کجا مو برمیدارن.

برای برداشت از موهای سر، محل اهدا کننده معمولاً پشت سر است، ناحیه ای که رشد موی ضخیم ‌تری دارد و در برابر ریزش مو مقاوم ‌تر است. جراح گرافت های مو را با دقت انتخاب می کند که با بافت و ضخامت موهای طبیعی ابروی شما مطابقت داشته باشد و آن ها را با ابزارهای مخصوص برداشت می کند تا جای زخم را به حداقل برساند.

گاهی اوقات بانک مو می تواند موهای نواحی خاصی از بدن شما باشد. مانند پاها، بازوها، قفسه سینه و

زمانی هم که موهای سر و بدن شما ویژگی های لازم برای کاشت را نداشته باشد استفاده از منابع موی دیگران پیشنهاد می شود.

به طور خلاصه، انتخاب محل اهدا کننده برای کاشت ابرو مستلزم در نظر گرفتن دقیق ویژگی های موی بیمار، شکل و اندازه ابروی مورد نظر و همچنین تخصص جراح در انتخاب و قرار دادن گرافت مو است.

منبع: zibaieclub.ir

تفاوت رژیم کتوژنیک و اتکینز چیست؟

 رژیم کتوژنیک و اتکینز دو نوع از رژیم های لاغری محبوب هستند که هر دو اساس یکسانی دارند و بر پایه مصرف کم کربوهیدرات و افزایش مصرف چربی و پروتئین طراحی شده اند. شاید فکر کنید این دو رژیم اساساً شبیه به هم هستند در حالی که این طور نیست و تفاوت های مهمی بینشان وجود دارد.

تفاوت رژیم کتوژنیک و اتکینز از نظر تاثیر بر سلامتی

رژیم کتوژنیک و اتکینز هر کدام تاثیرات متفاوتی بر روی بدن دارند که به شرح زیر می باشند:

رژیم کتوژنیک

از تاثیرات رژیم کتوژنیک بر روی سلامتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        کاهش علائم آلزایمر و کاهش سرعت روند پیشرفت آن

·        کاهش سطح تری گلیسیرید و فشار خون در بدن

·        تقویت قلب

·        کاهش قابل توجه علائم بیماری صرع در کودکان

·        کند کردن رشد تومورهای سرطانی و در نتیجه درمان این بیماری

·        درمان بیماری های عصبی و متابولیک

رژیم اتکینز

رژیم اتکینز تاثیرات زیر را بر روی سلامتی دارد:

·        پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون و سندروم متابولیک

·        بهبود سطح گلیسیرید بدن و تقویت سلامت قلب

·        کاهش و درمان بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک

·        بهبود علائم رفلاکس معده

موارد مهم برای موفقیت در رژیم اتکینز و کتوژنیک

بعد از آشنایی با تفاوت رژیم کتوژنیک و اتکینز می توانید با مشورت پزشک تغذیه رژیم لاغری خود را آغاز کنید. در هر صورت چه از رژیم اتکینز پیروی کنید، چه رژیم کتوژنیک در این بخش سه نکته را بیان می کنیم که با رعایت آن ها می توانید به موفقیت بیشتری از رژیمتان دست پیدا کنید:

رژیم اتکینز و کتو هر دو به ایجاد تغییرات قابل توجهی در برنامه غذایی نیاز دارند. بنابراین برای وعده های غذایی تان از قبل برنامه ریزی کنید.

در طول رژیم خود از نوشیدن آب فراوان غافل نشوید. زیرا این رژیم ها می توانند موجب کم آبی بدن به ویژه در مراحل اولیه شوند پس بدنتان را هیدراته نگه دارید.

در حالی که هر دو رژیم غذایی اجازه مصرف مواد پر چرب را می دهند، شما از مصرف مواد غذایی غنی و مقوی مانند سبزیجات، میوه و آجیل غافل نشوید.

منبع: healthyrecipe.ir

ویژگی غذای رژیمی

 غذای رژیمی در فرایند کاهش وزن بسیار موثر است و باعث سریع شدن این فرآیند می شود. امروزه در سرتا سر دنیا نیاز به کاهش وزن دیده می شود. برای این کار می توان از روش های مختلف استفاده کرد. یکی از این روش ها گرفتن رژیم است.

چرا باید غذای رژیمی مصرف کرد؟

هر ماده غذایی دارای کالری متفاوتی می باشد که این میزان کالری باعث ایجاد انرژی در بدن می شود. ما برای انجام کارهای روزمره و فعالیت های روزانه خود به این کالری ها نیاز اساسی داریم.

بدن از این انرژی دریافتی برای فعالیت های مختلف خود استفاده می کند که مهم ترین این ها تنظیم متابولیسم بدن و استفاده برای سوخت و ساز بدن می باشد.

زمانی که میزان کالری که بدن دریافت می کند از میزانی که مورد نیاز بدن است بیشتر باشد در این صورت کالری های اضافه به شکل چربی انباشته و ظاهر می شوند.

به همین دلیل بهتر است تا از غذا های رژیمی مصرف کرد زیرا هم جلوی چاقی را می گیرند هم از بروز بیماری هایی مثل دیابت نوع 2، فشار خون بالا و چربی بالا جلوگیری می کند.

در اینجا باید به یک نکته اشاره کرد که یک سری از غذا ها اگرچه کالری شان با هم یکی می باشد اما از نظر ارزش غذایی دارای ارزشی متفاوت هستند. مثلا میزان کالری شکلات و میوه خشک یکی می باشد اما سودی که میوه خشک برای بدن دارد شکلات ندارد پس علاوه بر اینکه باید به میزان کالری دقت کنیم باید ارزش مواد غذایی را در نظر داشته باشیم.

پس بهتر است تا غذاهای رژیمی را جایگزین غذاهای ناسالم و زیان بار کنیم تا علاوه بر داشتن وزن نرمال جلوی بیماری های مختلف را بگیریم. برای محاسبه کالری غذاها نیز می توانید از رژیم کالری شماری استفاده کنید.

منبع: healthyrecipe.ir

کاشت ابرو مردانه

 ابروها یکی از اصلی ترین اجزای صورت هستند که نقش پررنگی در زیبایی چهره دارند و علاوه بر این مانع از رسیدن عرق به روی چشم ها شده و وسیله ای برای نشان دادن احساسات هستند. داشتن ابروهای زیبا و پرپشت همانطور که برای خانم ها مهم است، برای مردان نیز اهمیت فراوانی دارد. از این رو کاشت ابرو برای آقایان هم همانند خانم ها انجام می شود. برای آشنایی بیشتر با کاشت ابرو مردانه تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

چه افرادی کاندیدای مناسب برای کاشت ابرو مردانه هستند؟

تقریباً تمامی آقایان می توانند از روش کاشت ابرو استفاده کنند اما افراد با شرایط زیر کاندیدای مناسب تری برای انجام این عمل زیبایی هستند:

·        آقایانی که در اثر عوامل مختلف دچار شکستگی یا سوختگی در ناحیه ابروها شده اند.

·        آقایانی که ابروهای نازک و کم پشت دارند و یا از فرم ابروهای خود راضی نیستند.

·        کسانی که به دلیل بیماری های مختلف زیبایی ابروهای خود را از دست داده اند.

·        آقایانی که از بانک موی سالمی برخوردار هستند.

·        آقایانی که به انواع بیماری های قلبی، کلیوی و دیابت مبتلا نباشند.

مراقبت های لازم بعد از کاشت

برای نتیجه گیری مناسب از روش زیبایی کاشت ابرو بهتر است مراقبت های لازم پس از عمل را انجام دهید که مهم ترین آن ها به شرح زیر می باشند:

·        تا سه روز بعد از عمل کاشت ابرو استراحت کنید و از خم کردن سر خودداری نمایید، چرا که ممکن است در روزهای ابتدایی دردهای خفیف در سر داشته باشید و خم کردن سر موجب افزایش تورم در ناحیه ابروها شود.

·        به مدت چند روز هنگام خوابیدن سر را نسبت به اعضای بدن بالاتر قرار دهید و حواستان باشد که ابروها با بالش برخورد نکنند.

·        در صورت بروز تورم، برای کاهش آن از کمپرس سرد بر روی ابروها استفاده کنید.

·        به مدت دو هفته از انجام فعالیت های سنگین مانند دوچرخه سواری و وزنه برداری اجتناب کنید، زیرا انجام این فعالیت ها باعث افزایش تورم و خونریزی در نواحی کاشت خواهد شد.

·        از مصرف نوشیدنی های الکلی و دخانیات بپرهیزید چرا که موجب رقیق شدن خون می شوند.

·        ممکن است بعد از عمل کاشت در ناحیه ابروهای خود احساس خارش کنید. شما باید سعی کنید در برابر این احساس خارش ابرو بعد از کاشت مقاومت کرده و تحت هیچ عنوانی ابروهای خود را نخارانید. خاراندن ابروها موجب آسیب به فولیکول ‌های کاشته شده می شود و نتیجه نهایی را تحت تاثیر قرار می دهد.

·        تا رسیدن به نتیجه نهایی از قضاوت کردن ابروهای خود پرهیز کنید.

منبع: zibaieclub.ir

رژیم لاغری کره ای چیست؟

 اخیرا فرهنگ کره اعم از مد و فشن، فرهنگ آشپزی، فیلم ها و سریال ها، موسیقی در سر تا سر جهان تاثیرات زیادی از خود به جای گذاشته اند. این فرهنگ مردم را بسیار به خود جذب کرده است و باعث شده مردم در پی پیش گرفتن شیوه زندگی کره ای ها باشندرژیم لاغری کی دایت که رژیم لاغری کره ای می باشد در بین مردم بسیار محبوبیت پیدا کرده یک رژیم گیاهی سالم است. این رژیم برگرفته از برنامه ی غذایی روزانه متداول در کره می باشد.

اصول رژیم لاغری کره ای

استفاده از مواد غذایی مثل سبزیجات، دور چین ها، غذاهای دریایی، غذا های تخمیری و مصرف نکردن گوشت، مواد سرخ شده، لبنیات، شیرینی ها، اسنک ها و مواد غذایی چرب علاوه بر اینکه باعث تناسب اندام می شود در زیبایی و سلامت پوست و مو تاثیر فراوانی می گذارد.

رژیم کی دایت یک رژیم کم کربوهیدرات می باشد. در غذاهای کره ای برنج، نودل و رامن از مهم ترین منابع کربوهیدرات می باشند. این برنامه غذایی فاقد سیب زمینی، کیک و انواع نان است.

در این رژیم خبری از مواد سرخ کردنی نیست و اگر موادی هم سرخ شود به میزان بسیار کم و با روغن کنجد سرخ می شود. گرفتن این رژیم غذایی در کنار ورزش هایی که سلبریتی های کره ی جنوبی انجام می دهند باعث می شود که شکمی تخت، بازوها و پاهای باریک و کمر باریک داشته باشند.

در رژیم لاغری کره ای مقدار زیادی آب و نوشیدنی گیاهی وجود دارد. این رژیم دارای فیبر زیادی نیز می باشد که برای کارکرد سیستم گوارشی بسیار مفید می باشد.

پروبیوتیک های مفیدی در غذاهای این رژیم مثل کیمچه وجود دارند که برای روده بسیار مهم هستند. این رژیم در کاهش قند خون و فشار بالا و میزان کلسترول بسیار تاثیرات مثبتی می گذارد.

اصول کلی رژیم لاغری کره ای

غذاهای که می توانیم آن ها را مصرف کنیم:

·        سبزیجات

·        تخم مرغ

·        گوشت ماهی و غذاهای دریایی

·        برنج

·        کوفته، رشته فرنگی بدون گندم

غذاهایی که نمی توانیم آن ها را مصرف کنیم:

·        لبنیات مثل شیر، ماست، بستنی

·        نان، ماکارونی، غلات تهیه شده از گندم

·        غذاهای سرخ شده روغنی و چرب

·        نوشابه، آب نبات، غذاهای پخته شده

منبع: healthyrecipe.ir

کاشت ابرو به روش FUT

 با این که ابروها بخش کوچکی از ظاهر ما را تشکیل می دهند اما تاثیر بسیاری در زیبایی صورت خواهند داشت. برخی افراد که با ریزش ابرو مواجه می شوند می توانند با عمل زیبایی کاشت ابرو ابروهای خود را پرپشت و خوش فرم کنند. عمل کاشت توسط متدهای مختلفی انجام می شود که رایج ترین آن روش FUT می باشد. در این مقاله قصد داریم کاشت ابرو به روش FUT را مورد بررسی قرار دهیم. پس همراهمان باشید.

چرا کاشت ابرو؟

قبل از آن که بخواهیم به توضیحاتی درباره کاشت ابرو به روش FUT بپردازیم می خواهیم بدانیم اصلاً چرا باید کاشت ابرو انجام داد؟ همه ما می دانیم که ممکن است در طول زندگی خود دچار ریزش ابرو شویم. ابروهایی که از دست می روند به سادگی دوباره رشد نمی کنند و ممکن است برای همیشه جای خالی آن ها در صورت نمایان باشد. برخی از عواملی که می توانند موجب ریزش ابروها شوند عبارتند از:

اثرات افزایش سن

با افزایش سن تولید مو از فولیکول ها متوقف شده و موها نازک تر و کمرنگ تر می شوند. به همین دلیل ابروها شروع به ریزش کرده و یا از حجم و ضخامت آن ها کمتر می شود.

بیماری های خود ایمنی

در صورت ابتلا به بیماری های خود ایمنی، سیستم ایمنی بدن به سلول های بدن حمله کرده و سلول های سالمی که مسئول رشد مو هستند را مورد هدف قرار می دهد و در نتیجه ریزش مو اتفاق می افتد.

نوسانات هورمونی

بروز نوسانات و برهم خوردن تعادلات هورمونی به ویژه مشکلات تیروئیدی می تواند باعث ریزش ابروها شود.

مشکلات تغذیه ای

کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی در بدن مانند بیوتین، زینک و اسیدهای چرب موجب ریزش ابروها می شوند.

شرایط پوستی

برخی از بیماری های پوستی مانند پسوریازیس و درماتیت آتوپیک می توانند موجب خشکی پوست و التهابات پوستی شوند و درجاتی از ریزش ابرو را به همراه داشته باشند.

مواردی که اشاره کردیم همگی می توانند موجب ریزش ابروها شوند، بسیاری از افراد با استفاده از روش های موقت زیبایی ابرو اقدام به زیباسازی و پرپشت کردن ابروهای خود می کنند که هم هزینه بر بوده و هم بعد از مدتی احتیاج به ترمیم دارد. اما کاشت ابرو بهترین روش برای رفع مشکل ریزش ابروهاست.

منبع: zibaieclub.ir

فواید و خطرات عمل بای پس معده

 عمل بای پس معده نوعی از عمل های لاغری است که به روش لاپاراسکوپی و تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. این عمل به منظور کاهش وزن موثر در افراد مبتلا به چاقی مفرط مورد استفاده قرار می گیرد. (افرادی که شاخص توده بدنی آن ها ۴۰ یا بالاتر از آن باشد)

فواید و مزایای عمل لاغری بای پس

در این بخش می خواهیم مزایای این عمل را بررسی کنیم.

·        بعد از این عمل و البته در دراز مدت کاهش وزن قابل توجهی ایجاد می شود. (حدود 60 تا 80 درصد از وزن اضافه)

·        موجب محدود شدن غذای مصرفی فرد می شود.

·        با ایجاد نوسانات مطلوب در هورمون های گوارشی موجب کاهش اشتها و افزایش سیری می شود.

·        به درمان بیماری های مرتبط با چاقی کمک بسیاری می کند.

·        احتمال بازگشت وزن بعد از این عمل بسیار کم است.

·        موجب بهبود بیماری دیابت شده و در بیشتر موارد احتیاج به مصرف دارو را از بین می برد.

·        این عمل بازگشت پذیر است.

خطرات احتمالی عمل بای پس معده

علاوه بر خطراتی که با هر نوع عمل جراحی همراه است مانند خونریزی و لخته شدن خون، با توجه به تجربیات کسانی که عمل بای پس انجام داده اند ممکن است بعد از این عمل عوارض زیر بروز پیدا کند:

·        سوء تغذیه و کمبود مواد معدنی در بدن به دلیل کاهش جذب

·        انسداد روده باریک

·        سندروم دامپینگ

·        نشت معده

·        فیستول معده

·        تنگی آناستوموز

کاندیدای مناسب برای انجام عمل بای پس

بر اساس تجربیات کسانی که عمل بای پس انجام داده اند، افراد با شرایط زیر کاندیدای مناسبی برای انجام این عمل لاغری هستند:

·        افرادی که دارای شاخص توده بدنی 40 یا بالاتر از آن هستند.

·        افرادی که با انواع رژیم های لاغری و ورزش نتوانسته اند به کاهش وزن برسند.

·        افرادی که شاخص توده بدنی 35 دارند و از بیماری های ناشی از چاقی مانند بیماری قلبی، فشار خون بالا و دیابت نوع دو رنج می برند.

منبع: bariatricsurgery.ir

مراحل عمل بای پس معده

 هدف اصلی عمل بای پس معده کاهش میزان غذا و کالری دریافتی بدون وارد شدن لطمه به جذب مواد مغذی و مورد نیاز بدن است. به همین منظور معده به فاصله کمی از دریچه کاردیا (محل اتصال معده به مری) به دو بخش تقسیم می شود. روند انجام این عمل لاغری به شرح زیر می باشد:

ایجاد برش در معده و تقسیم آن به دو بخش

در فاصله مشخصی از زیر کاردیا، یک برش دور تا دور معده زده شده و معده به دو بخش کوچک و بزرگ تقسیم می شود. این کار با استاپلر یا منگنه های خاصی انجام می شود و عملکردشان طوری است که همزمان کار برش و بخیه بافت را انجام می دهند.

میانبر زدن معده

با برش ایجاد شده اکنون بیمار دو معده دارد. یک معده بسیار کوچک که شبیه به کیسه است و به مری متصل است و یک معده دیگر که بزرگ است و به دوازدهه وصل است. اولین نکته که بعد از تقسیم معده به دو بخش به چشم می آید این است که اکنون دیگر هیچ غذایی وارد معده بزرگ نمی شود زیرا به مری راه ندارد و غذا فقط وارد معده کوچک می شود. بنابراین ما بخش بزرگ معده را دور زده و یا به اصطلاح بای پس می کنیم.

وصل شدن روده به کیسه کوچک معده

در این مرحله، روده باریک به فاصله کمی بعد از دوازدهه (اثنی عشر) بریده شده و سر آزاد آن به انتهای معده کوچکی که به شکل کیسه در آورده شده متصل می شود تا غذا از آنجا به روده وارد شود.

اتصال دوازدهه به روده

درست است که جراح لاغری بخش بزرگی از معده را از مسیر گوارش دور زده است اما این به معنی خارج کردن کامل معده و دوازدهه از سیستم گوارشی نیست. در واقع ما برای هضم و جذب غذا به شیره معده و هورمون های آن نیاز داریم، در نتیجه برای این که این مواد ترشح شده و به هضم و جذب غذا کمک کنند، جراح سر آزاد دوزادهه را به پهلوی روده باریک متصل می کند.

منبع: bariatricsurgery.ir

صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 صفحه بعد